Gå til innhold

Spørsmål om konfirmasjon

Anbefalte innlegg

fei1365380229
Skrevet

Jeg har en sønn som er i konfirmasjonsalder neste år. Han er ikke døpt og har egentlig ikke noen særlige ønsker om konfirmasjon.

Det diskuteres selvfølgelig på skolen om konfirmasjon og mange sier de skal konfirmere seg i kirken for da får de mest penger :(

Vi har gitt han et alternativ, vi holder en liten "ikke akkurat voksen fest" hvor vi ber inn besteforeldre og onkler og tanter bare + at han får litt penger av oss og at han får lappen når den tid kommer.

Virker dette teit? Det er jo stort sett en grunn til at ungdommen konfirmerer seg og det er for pengenes skyld. Syns ikke han trenger å røre bort masse timer på konfirmasjonsundervisning, da er det bedre at han leser litt mer på skolefagene.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

15

• mumitrollet

5

• NeaNoor

4

• Lillemus

2

Skrevet

Dette høres svært fornuftig ut.

Brukte en tilsvarende løsning selv på mitt hedningebarn.

Gjest let etter et godt opplegg
Skrevet

Hvis du virkelig tror at han vil bruke de få timene i uken til ekstra lekser osv, så er det kanskje greit, men jeg tror ikke det kan måle seg med undervisningen de får i konfirmasjonsopplæringen.

Hør litt rundt hvilke tilbud som er der dere bor (humanetikerne feks), jeg har svært god erfaring både med borgerlig og religiøse opplegg her vi bor. Flinke voksne som lager gode opplegg hvor ungdommen får diskutert ting som opptar dem.

Selv om (noen av) kammeratene er materialistiske og bare snakker om pengene, behvøer man ikke å forsterke dette ved å si hva han skal få av økonomiske goder (førerkort), heller oppfordre til at han deltar i et opplegg som passer for ham og dere. Jeg tror ikke dette stjeler lesetid fra leksene hans, tvert i mot så trenger de fleste å lære å diskuterere, tolke og drøfte, i et forum som tar opp ting de interesserer seg for.

Men det kommer sikkert an på hvor man bor, her vi bor er det en mengde tilbud, i ulike religioner og livssyn.

Skrevet

Jeg har sansen for humanetisk komfirmasjon og vil nok sterkt anbefale det for mine når den tid kommer om de ikke vil gjøre det kirkelig. Valget er helt opp til dem.

Hva vi vil gjøre om de ikke vil noen av delene vet jeg ikke.

Skrevet

"Det er jo stort sett en grunn til at ungdommen konfirmerer seg og det er for pengenes skyld."

Dette var vel litt bombastisk, vel...?

Gjest sandex
Skrevet

"Det er jo stort sett en grunn til at ungdommen konfirmerer seg og det er for pengenes skyld."

Tja... vi var 9 i klassen - og 7 av oss konfirmerte oss kun pga. penger og gaver .. :)

fei1365380229
Skrevet

Hvis du virkelig tror at han vil bruke de få timene i uken til ekstra lekser osv, så er det kanskje greit, men jeg tror ikke det kan måle seg med undervisningen de får i konfirmasjonsopplæringen.

Hør litt rundt hvilke tilbud som er der dere bor (humanetikerne feks), jeg har svært god erfaring både med borgerlig og religiøse opplegg her vi bor. Flinke voksne som lager gode opplegg hvor ungdommen får diskutert ting som opptar dem.

Selv om (noen av) kammeratene er materialistiske og bare snakker om pengene, behvøer man ikke å forsterke dette ved å si hva han skal få av økonomiske goder (førerkort), heller oppfordre til at han deltar i et opplegg som passer for ham og dere. Jeg tror ikke dette stjeler lesetid fra leksene hans, tvert i mot så trenger de fleste å lære å diskuterere, tolke og drøfte, i et forum som tar opp ting de interesserer seg for.

Men det kommer sikkert an på hvor man bor, her vi bor er det en mengde tilbud, i ulike religioner og livssyn.

Jeg har konfirmert meg borgerlig selv så jeg vet hva det er for noe. Jeg syns bare det er rimelig bortkastet.

Jeg mener ikke at det stjeler tid fra leksene det er ikke det, men jeg syns kanskje det er litt bortkastet. Veldig mye av det som tas opp på borgerlig konfirmasjon tas også opp i skolen i dag.

Når det gjelder penger så syns jeg han får få det på lik måte som de som konfirmerer seg, noe mindre blir det selvfølgelig siden de som konfirmerer seg får penger fra fjern og nær, men min sønn kommer bare til å få fra den helt nærmeste familie.

fei1365380229
Skrevet

Jeg vet ikke jeg. Hvis det ikke var vanlig å få penger i forbindelse med konfirmasjon så tror jeg mange flere ville droppet det.

fei1365380229
Skrevet

Jeg har sansen for humanetisk komfirmasjon og vil nok sterkt anbefale det for mine når den tid kommer om de ikke vil gjøre det kirkelig. Valget er helt opp til dem.

Selvfølgelig er det vi som påvirker gutten til å la hver å konfirmere seg, akkurat som venner påvirker den andre veien.

Hvis han vil konfirmere seg borgelig så må han gjerne det, men han kan få et alternativ slik at det ikke blir pengene som styrer valget.

Gjest let etter ..
Skrevet

Jeg har konfirmert meg borgerlig selv så jeg vet hva det er for noe. Jeg syns bare det er rimelig bortkastet.

Jeg mener ikke at det stjeler tid fra leksene det er ikke det, men jeg syns kanskje det er litt bortkastet. Veldig mye av det som tas opp på borgerlig konfirmasjon tas også opp i skolen i dag.

Når det gjelder penger så syns jeg han får få det på lik måte som de som konfirmerer seg, noe mindre blir det selvfølgelig siden de som konfirmerer seg får penger fra fjern og nær, men min sønn kommer bare til å få fra den helt nærmeste familie.

Her er ihvertfall oppleggene rundt konfirmasjonen helt annerledes enn de var når jeg konfirmerte meg, jeg har egne barn og tantebarn og venner av disse som har konfimert seg de siste årene, og har sett at dette er noe ganske annet enn for 20-30 år siden. Heldigvis.

fuji1365380447
Skrevet

De fleste samfunn har en eller annen form for overgansrite mellom barn og voksen-verden.

Jeg syntes at det er synd at et slikt viktig rituale forsvinner bare fordi kirken har hatt monopol på det.

Jeg har stor sans for konfirmasjonsundervisningen til HumanEtisk forbund, og syntes at de tar opp mange viktige saker.

fei1365380229
Skrevet

Her er ihvertfall oppleggene rundt konfirmasjonen helt annerledes enn de var når jeg konfirmerte meg, jeg har egne barn og tantebarn og venner av disse som har konfimert seg de siste årene, og har sett at dette er noe ganske annet enn for 20-30 år siden. Heldigvis.

Kan du fortelle meg litt hvilke temaer og ting de gjør hvis du vet det?

Vi hadde sånne snakkegrupper med helt okey temaer husker jeg. Selve konfirmasjonsdagen var veldig høytidlig og stilfull husker jeg, men jeg kunne også latt hver siden jeg var en person som hatet å være i sentrum når jeg var rundt 15 år :)

fei1365380229
Skrevet

De fleste samfunn har en eller annen form for overgansrite mellom barn og voksen-verden.

Jeg syntes at det er synd at et slikt viktig rituale forsvinner bare fordi kirken har hatt monopol på det.

Jeg har stor sans for konfirmasjonsundervisningen til HumanEtisk forbund, og syntes at de tar opp mange viktige saker.

Jeg føler bare at min sønn på 14 1/2 år (da) er litt ung. Jeg syns man burde ventet noen år.

Skal sjekke litt mer opp angående borgerlig konfirmasjon.

fuji1365380447
Skrevet

Jeg føler bare at min sønn på 14 1/2 år (da) er litt ung. Jeg syns man burde ventet noen år.

Skal sjekke litt mer opp angående borgerlig konfirmasjon.

Det er jo nettopp når man er litt for ung at man er i målgruppen for slike tanker.

Hvem er jeg, hvor vil jeg, hva er riktig, hva er moral og etikk osv..

I stedet for å "lokke" ham med penger, ville jeg heller benyttet anledningen til å snakke med ham om hva det vil si å være menneske og hvilke ansvar og muligheter han har.

Skrevet

Den humanetiske greia er helt OK bare de slutter å kalle det "konfirmasjon". Hva er det de "konfirmerer" (= bekreftelse av dåpen) hos Human Etisk forbund, egentlig?

fei1365380229
Skrevet

Det er jo nettopp når man er litt for ung at man er i målgruppen for slike tanker.

Hvem er jeg, hvor vil jeg, hva er riktig, hva er moral og etikk osv..

I stedet for å "lokke" ham med penger, ville jeg heller benyttet anledningen til å snakke med ham om hva det vil si å være menneske og hvilke ansvar og muligheter han har.

Disse temaene du skisserer er omtrent de samme som vi hadde for over 20 år siden. Dette er ting vi snakker mye om hjemme og som de også snakker masse om på skolen.

Min eldste sønn er ingen pengegrisk gutt, i motsetning til min yngste sønn :), men jeg syns han skal ha penger han også når alle andre får. Det meste får han riktignok når han skal ta lappen når han blir litt eldre, det får han samme om han konfirmerer seg eller ikke og det skal alle de tre andre barna få også.

fei1365380229
Skrevet

Den humanetiske greia er helt OK bare de slutter å kalle det "konfirmasjon". Hva er det de "konfirmerer" (= bekreftelse av dåpen) hos Human Etisk forbund, egentlig?

Konfirmasjon betyr ikke bekreftelse av dåp så vidt jeg vet og var vanlig lenge før kristenfolket tok navnet i bruk.

Skrevet

Det er en av de evige misforståelser at kirkelig konfirmasjon er en bekreftelse av dåpen. Dvs. at de unge bekrefter det valg foreldrene i sin tid tok for dem da barna ble døpt.

Hentet fra www.kirken.no:

"Selve konfirmasjonen er en forbønnshandling som ikke forutsetter noen bekjennelse fra konfirmantens side. Ordet "konfirmere" betyr "bekrefte". I Den norske kirke understrekes at det er Gud som bekrefter sine løfter."

Dette kun til opplysning.

Skrevet

Disse temaene du skisserer er omtrent de samme som vi hadde for over 20 år siden. Dette er ting vi snakker mye om hjemme og som de også snakker masse om på skolen.

Min eldste sønn er ingen pengegrisk gutt, i motsetning til min yngste sønn :), men jeg syns han skal ha penger han også når alle andre får. Det meste får han riktignok når han skal ta lappen når han blir litt eldre, det får han samme om han konfirmerer seg eller ikke og det skal alle de tre andre barna få også.

Kan dere ikke bare gi ham penger da? Eller er det pengegaver fra venner og slektninger du tenker på?

Jeg hadde syntes det var underlig å bli invitert i et besøk utelukkende for at noen skulle få gaver, tror jeg hadde funnet et påskudd for å ikke gå!

Men kirkelig eller human-etisk konfirmasjon er bra saker begge deler!

Synes

fei1365380229
Skrevet

Kan dere ikke bare gi ham penger da? Eller er det pengegaver fra venner og slektninger du tenker på?

Jeg hadde syntes det var underlig å bli invitert i et besøk utelukkende for at noen skulle få gaver, tror jeg hadde funnet et påskudd for å ikke gå!

Men kirkelig eller human-etisk konfirmasjon er bra saker begge deler!

Synes

Jammen jeg skrev jo at det var kun besteforeldre og tante og onkel som ville bli invitert, du vil ikke bli invitert :).

Syns du virkelig det ville være underlig? Tror du ikke besteforeldre vil komme til å gi noen penger samme hva?

Det ville uansett ikke blitt noe stort selskap fordi vi har en del familie som vi ikke er venner med og som vi ikke ville kommet til å be i en evt. konfirmasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...