Gå til innhold

Spørsmål om konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai
Skrevet

"Vi har gitt han et alternativ, vi holder en liten "ikke akkurat voksen fest" hvor vi ber inn besteforeldre og onkler og tanter bare"

Jeg hadde nok gitt betydelig mindre i gave ved en sånn anledning enn om det var konfimasjon, jeg vet ikke en gang om jeg ville oppfattet at jeg skulle ha med gave om det ikke direkte sto i invitasjonen. Det er liksom noe eget med den der konfirmasjonen enten den er kirkelig eller borgelig. (Kanskje jeg bør ta tak og riste litt støv av de tradisjonelle tankene mine, hehe.)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

15

• mumitrollet

5

• NeaNoor

4

• Lillemus

2

Skrevet

Jammen jeg skrev jo at det var kun besteforeldre og tante og onkel som ville bli invitert, du vil ikke bli invitert :).

Syns du virkelig det ville være underlig? Tror du ikke besteforeldre vil komme til å gi noen penger samme hva?

Det ville uansett ikke blitt noe stort selskap fordi vi har en del familie som vi ikke er venner med og som vi ikke ville kommet til å be i en evt. konfirmasjon.

Uff, og jeg som trodde jeg stod øverst på listen over gjester! :-)

Jo, jeg tror besteforeldre, tante og onkel vil gi det samme uansett, konfirmasjon eller ikke!

Vi ga sønnen vår 25' da han konfirmerte seg i fjor, og det er klart datteren vår får det samme, uavhengig om hun konfirmerer seg eller ikke!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jammen jeg skrev jo at det var kun besteforeldre og tante og onkel som ville bli invitert, du vil ikke bli invitert :).

Syns du virkelig det ville være underlig? Tror du ikke besteforeldre vil komme til å gi noen penger samme hva?

Det ville uansett ikke blitt noe stort selskap fordi vi har en del familie som vi ikke er venner med og som vi ikke ville kommet til å be i en evt. konfirmasjon.

"Tror du ikke besteforeldre vil komme til å gi noen penger samme hva?"

I vår familie har i alle fall barn kun fått penger fra besteforeldrene om de har konfirmert seg, de som har valgt å la være har ikke fått noe.

fei1365380229
Skrevet

Uff, og jeg som trodde jeg stod øverst på listen over gjester! :-)

Jo, jeg tror besteforeldre, tante og onkel vil gi det samme uansett, konfirmasjon eller ikke!

Vi ga sønnen vår 25' da han konfirmerte seg i fjor, og det er klart datteren vår får det samme, uavhengig om hun konfirmerer seg eller ikke!

Ja våre barn skal garantert ikke få 25' samme hva :).

Jeg vet at min mor og far vil gi penger samme hva og vi vil gi, så får de andre besteforeldrene velge å gjøre som de vil. De er helt inneforstått med at noen får hemningsløst mye penger og at de ikke kommer til å få det.

De skal heller kan få litt innskudd til bolig av oss den dagen det blir aktuellt hvis vi skulle ha anledning til det.

fei1365380229
Skrevet

"Vi har gitt han et alternativ, vi holder en liten "ikke akkurat voksen fest" hvor vi ber inn besteforeldre og onkler og tanter bare"

Jeg hadde nok gitt betydelig mindre i gave ved en sånn anledning enn om det var konfimasjon, jeg vet ikke en gang om jeg ville oppfattet at jeg skulle ha med gave om det ikke direkte sto i invitasjonen. Det er liksom noe eget med den der konfirmasjonen enten den er kirkelig eller borgelig. (Kanskje jeg bør ta tak og riste litt støv av de tradisjonelle tankene mine, hehe.)

Vi kommer ikke til å be gud og hvermann slik som mange gjør, bare besteforeldre og tante og onkel.

Det blir bare en liten hyggelig sammenkomst med litt god mat på samme dag som kompisene konfirmerer seg :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Vi kommer ikke til å be gud og hvermann slik som mange gjør, bare besteforeldre og tante og onkel.

Det blir bare en liten hyggelig sammenkomst med litt god mat på samme dag som kompisene konfirmerer seg :)

Skjønte jo det, men svaret mitt var slik jeg som f.eks tante til barnet ville tenkt.

fei1365380229
Skrevet

Skjønte jo det, men svaret mitt var slik jeg som f.eks tante til barnet ville tenkt.

Vi har bare en bror hver så vi må liksom be dem, ikke har de noen stor familie heller, om de ikke gir noe så gjør det ingenting, men jeg tenker nå min mor sier ifra :)

Gjest blomsterløk
Skrevet

I vår familie har kun de som barnebarna som har konfirmert seg fått penger/gave av besteforeldrene. Om de har konfirmert seg borgerlig eller kirkelig har ikke spilt noen rolle.

Jeg hadde nok heller ikke gitt noen gave til mine tantebarn som 'erstatning' for konfirmasjnsgave hvis de hadde valgt å ikke konfirmere seg.

fei1365380229
Skrevet

I vår familie har kun de som barnebarna som har konfirmert seg fått penger/gave av besteforeldrene. Om de har konfirmert seg borgerlig eller kirkelig har ikke spilt noen rolle.

Jeg hadde nok heller ikke gitt noen gave til mine tantebarn som 'erstatning' for konfirmasjnsgave hvis de hadde valgt å ikke konfirmere seg.

Nei, men det er heller ikke hensikten med selskapet, min bror og min manns bror velger om de vil gi noe selv.

Vi kommer til å gi litt og jeg regner med at besteforeldre kommer til å gi litt.

Det er ikke sikkert det ikke blir konfirmasjon da, vi får se når "alle de andre skal" til neste år. Foreløpig syns han det høres greit ut å slippe :)

Skrevet

Han har ikke vurdert borgerlig konfirmasjon da? Det var jeg med på i min tid, hadde stort utbytte av undervisningen jeg hvertfall.

Syns ikke dere som foreldre skal pushe på, la gutten få bestemme selv.

fei1365380229
Skrevet

Han har ikke vurdert borgerlig konfirmasjon da? Det var jeg med på i min tid, hadde stort utbytte av undervisningen jeg hvertfall.

Syns ikke dere som foreldre skal pushe på, la gutten få bestemme selv.

Vi har ikke akkurat "pushet" på da, bare gitt han et alternativ hvis han ikke gidder å konfirmere seg.

Det er vel stort sett i den andre enden det "pushes" mer :)

Vi får se hva som skjer til neste år, men noe stort selskap kommer ikke vi til å ha samme hva, da halve slekta er i krangel ihvertfall på 10 året pga. bl.a arv :)

Skrevet

Den humanetiske greia er helt OK bare de slutter å kalle det "konfirmasjon". Hva er det de "konfirmerer" (= bekreftelse av dåpen) hos Human Etisk forbund, egentlig?

*Hehe* Du sier noe. Kalles det forresten borgerlig konfirmasjon? En flott seremoni var det i alle fall! :o)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en god ide. Hadde foretrukket å hatt det sånn selv =)

...men nå fikk jeg masse pes fordi jeg foreslå å gi 5o eller 100kr til en man ikke kjenner i konf.gave ;p

Gjest kirsebær
Skrevet

"Det er jo stort sett en grunn til at ungdommen konfirmerer seg og det er for pengenes skyld."

Dette var vel litt bombastisk, vel...?

Tror ikke det egentlig! En annen grunn enn penger er vel at 'alle andre gjør det'. Konfirmerer seg altså. Det er bare de sterkeste som tør å stå utenfor fellesskapet og gjøre noe annen enn 'de fleste'.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jeg kaster meg inn i diskusjonen også her. For meg hadde det også blitt merkelig å bli invitert i et "vanlig" familieselskap og så hadde det vært forventet at jeg skulle gi et medlem av familien penger... Jeg skjønner poenget ditt..., men er ikke helt enig.

Er det bedre å ha et familieselskap for å få penger enn å konfirmere seg borgerlig for å få penger?

En nær venn av meg konfirmerte seg ikke når han var i rette alderen for det, og angrer nok litt på det. Ikke nødvendigvis for pengene sin skyld men fordi det er en tradisjon, en festdag som man skal huske resten av livet der man får stå i sentrum og bli feiret og ikke minst en rite som noen andre nevnte her.

Jeg syns spørsmålet skal være så enkelt som om gutten ønsker å konfirmere seg eller ikke. Om han ikke ønsker det så er det greit, og da syns jeg det er fint at han blir lovet penger til sertifikat f.eks. Om han ønsker å konfirmere seg så kan han gjøre det borgerlig om han ikke føler noen tilhørighet i kirka. Og, inviter de samme som du tenker å invitere til det familieselskapet du foreslår.

Skal man ha konfirmasjonsgave, så må man nesten konfirmere seg også syns jeg...

Har forresten også hørt at forberedelsene til borgerlig konfirmasjon er veldig bra :-)

fei1365380229
Skrevet

Jeg kaster meg inn i diskusjonen også her. For meg hadde det også blitt merkelig å bli invitert i et "vanlig" familieselskap og så hadde det vært forventet at jeg skulle gi et medlem av familien penger... Jeg skjønner poenget ditt..., men er ikke helt enig.

Er det bedre å ha et familieselskap for å få penger enn å konfirmere seg borgerlig for å få penger?

En nær venn av meg konfirmerte seg ikke når han var i rette alderen for det, og angrer nok litt på det. Ikke nødvendigvis for pengene sin skyld men fordi det er en tradisjon, en festdag som man skal huske resten av livet der man får stå i sentrum og bli feiret og ikke minst en rite som noen andre nevnte her.

Jeg syns spørsmålet skal være så enkelt som om gutten ønsker å konfirmere seg eller ikke. Om han ikke ønsker det så er det greit, og da syns jeg det er fint at han blir lovet penger til sertifikat f.eks. Om han ønsker å konfirmere seg så kan han gjøre det borgerlig om han ikke føler noen tilhørighet i kirka. Og, inviter de samme som du tenker å invitere til det familieselskapet du foreslår.

Skal man ha konfirmasjonsgave, så må man nesten konfirmere seg også syns jeg...

Har forresten også hørt at forberedelsene til borgerlig konfirmasjon er veldig bra :-)

Jeg syns konfirmasjonsdagen overhodet ikke var noe som jeg husker tilbake til med glede, men har som sagt aldri likt å være i sentrum for festligheter. Jeg rømte jo landet når jeg giftet meg og kunne ikke drømt om å stå hvit brud med bløtekakekjole.

Selvfølgelig får han velge selv, men han skal ha mulighet til å velge mellom to gode alternativer ellers så er ikke valget der føler jeg ihvertfall. Når kompiser "håver" inn 20-50 000 kroner for å møte opp på noen timers forberedelser i uken en stund så skal det mye til at en 14 åring sier nei takk til den timelønnen, hvis du skjønner hva jeg mener.

Hvem som vil gi noe eller ikke er opp til dem, vi gir, besteforeldre gir og så får tante og onkel gi hvis de vil, men vi har et såpass nært forhold til de at vi kan diskutere det uten at noen blir snurt.

Skrevet

Det er en av de evige misforståelser at kirkelig konfirmasjon er en bekreftelse av dåpen. Dvs. at de unge bekrefter det valg foreldrene i sin tid tok for dem da barna ble døpt.

Hentet fra www.kirken.no:

"Selve konfirmasjonen er en forbønnshandling som ikke forutsetter noen bekjennelse fra konfirmantens side. Ordet "konfirmere" betyr "bekrefte". I Den norske kirke understrekes at det er Gud som bekrefter sine løfter."

Dette kun til opplysning.

OK, Gud bekrefter sine løfter.

Anyway: Hva er det som bekreftes i en borgerlig "konfirmasjon"?

Skrevet

OK, Gud bekrefter sine løfter.

Anyway: Hva er det som bekreftes i en borgerlig "konfirmasjon"?

'Ordet 'konfirmasjon'

Fra latin, 'confirmatio': Betyr stadfestelse, bekreftelse eller styrkelse. Kirken bruker konfirmasjon i betydningen bekreftelse av dåpen. Human-Etisk Forbund bygger ordet konfirmasjon på det latinske ordet 'confirmare' som betyr å støtte og styrke. Går man til Cappelens latinske ordbok, finner man at ordene confirmatio og confirmare begge kommer fra ordet confirmate, som kan bety både stadfestelse, bekreftelse og styrkelse, og å støtte og å styrke. Både kirken og Human-Etisk Forbund bygger altså sin konfirmasjon på det samme latinske ordet'.

Fra ung.no

Selv om kirken har tatt ordet til sitt, betyr det ikke at det er det eneste riktige.

Skrevet

'Ordet 'konfirmasjon'

Fra latin, 'confirmatio': Betyr stadfestelse, bekreftelse eller styrkelse. Kirken bruker konfirmasjon i betydningen bekreftelse av dåpen. Human-Etisk Forbund bygger ordet konfirmasjon på det latinske ordet 'confirmare' som betyr å støtte og styrke. Går man til Cappelens latinske ordbok, finner man at ordene confirmatio og confirmare begge kommer fra ordet confirmate, som kan bety både stadfestelse, bekreftelse og styrkelse, og å støtte og å styrke. Både kirken og Human-Etisk Forbund bygger altså sin konfirmasjon på det samme latinske ordet'.

Fra ung.no

Selv om kirken har tatt ordet til sitt, betyr det ikke at det er det eneste riktige.

Kirken har kanskje gjort det til sitt, sånn blir det når man har brukt et begrep i mange hundre år. Hvorfor HEF på død og liv absolutt må bruke samme ordet, går over min forstand. Ville det ikke vært et poeng å markere at dette er "noe annet"?

Skrevet

Hvis konfirmasjon ikke er ønskelig, bør man ha såpass integritet og ryggrad rundt saken at man naturligvis ikke forventer pengegaver heller, i eller utenfor et 'tilfeldig' selskap i denne tiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...