NeaNoor Skrevet 25. april 2006 Skrevet 25. april 2006 Kirken har kanskje gjort det til sitt, sånn blir det når man har brukt et begrep i mange hundre år. Hvorfor HEF på død og liv absolutt må bruke samme ordet, går over min forstand. Ville det ikke vært et poeng å markere at dette er "noe annet"? Man kan da ikke drive å sammenligne slik? På 1700-tallet ble man plassert i tukthus eller gapestokk om man ikke konfirmerte seg før man var 19 år. Og hva med julen, som kristendommen har gjort til sin? Jul ble feiret leeenge før kristendommen begynte å tenke i de baner. Hvorfor kristendommen på død og liv absolutt må bruke samme ordet, går over min forstand. Ville det ikke vært et poeng å markere at dette er "noe annet"? 0 Siter
mumitrollet Skrevet 26. april 2006 Skrevet 26. april 2006 Man kan da ikke drive å sammenligne slik? På 1700-tallet ble man plassert i tukthus eller gapestokk om man ikke konfirmerte seg før man var 19 år. Og hva med julen, som kristendommen har gjort til sin? Jul ble feiret leeenge før kristendommen begynte å tenke i de baner. Hvorfor kristendommen på død og liv absolutt må bruke samme ordet, går over min forstand. Ville det ikke vært et poeng å markere at dette er "noe annet"? Beklager, nå mistet du meg. Det ressonementet var for meg ikke særlig forståelig/relevant. 0 Siter
NeaNoor Skrevet 26. april 2006 Skrevet 26. april 2006 Beklager, nå mistet du meg. Det ressonementet var for meg ikke særlig forståelig/relevant. Ikke overrasket. 0 Siter
Gjest foreldre også tydligvis Skrevet 26. april 2006 Skrevet 26. april 2006 "Det er jo stort sett en grunn til at ungdommen konfirmerer seg og det er for pengenes skyld." Dette var vel litt bombastisk, vel...? Tydligvis ikke bare ungdommen som tenker konfirmasjon = penger ..... trådstarteren er jo en forelder, og tenker også penger ..... 0 Siter
Babette Skrevet 26. april 2006 Skrevet 26. april 2006 Jeg har sansen for humanetisk komfirmasjon og vil nok sterkt anbefale det for mine når den tid kommer om de ikke vil gjøre det kirkelig. Valget er helt opp til dem. Hva vi vil gjøre om de ikke vil noen av delene vet jeg ikke. Valget er opp til dem, ja. Men vis meg en 15-åring (eller mange er bare 14 når de må velge den ene eller andre forberedelsen) som er moden nok til å vite hva dette valget innebærer. I realiteten ser det ut til at de enten følger foreldrene/søsken eller strømmen. 0 Siter
mumitrollet Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Ikke overrasket. Nei, ikke alle er så smarte som deg. 0 Siter
Gjest Flystripa Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 "Det diskuteres selvfølgelig på skolen om konfirmasjon og mange sier de skal konfirmere seg i kirken for da får de mest penger " En skikk/tradisjon som på død og liv skal holdes i hevd. Hadde dagen vært en fest UTEN penger og gaver, så hadde ikke mange konfirmert seg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.