Gå til innhold

Spørsmål om konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kirken har kanskje gjort det til sitt, sånn blir det når man har brukt et begrep i mange hundre år. Hvorfor HEF på død og liv absolutt må bruke samme ordet, går over min forstand. Ville det ikke vært et poeng å markere at dette er "noe annet"?

Man kan da ikke drive å sammenligne slik?

På 1700-tallet ble man plassert i tukthus eller gapestokk om man ikke konfirmerte seg før man var 19 år.

Og hva med julen, som kristendommen har gjort til sin? Jul ble feiret leeenge før kristendommen begynte å tenke i de baner. Hvorfor kristendommen på død og liv absolutt må bruke samme ordet, går over min forstand. Ville det ikke vært et poeng å markere at dette er "noe annet"?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

15

• mumitrollet

5

• NeaNoor

4

• Lillemus

2

Skrevet

Man kan da ikke drive å sammenligne slik?

På 1700-tallet ble man plassert i tukthus eller gapestokk om man ikke konfirmerte seg før man var 19 år.

Og hva med julen, som kristendommen har gjort til sin? Jul ble feiret leeenge før kristendommen begynte å tenke i de baner. Hvorfor kristendommen på død og liv absolutt må bruke samme ordet, går over min forstand. Ville det ikke vært et poeng å markere at dette er "noe annet"?

Beklager, nå mistet du meg. Det ressonementet var for meg ikke særlig forståelig/relevant.

Skrevet

Beklager, nå mistet du meg. Det ressonementet var for meg ikke særlig forståelig/relevant.

Ikke overrasket.

Gjest foreldre også tydligvis
Skrevet

"Det er jo stort sett en grunn til at ungdommen konfirmerer seg og det er for pengenes skyld."

Dette var vel litt bombastisk, vel...?

Tydligvis ikke bare ungdommen som tenker konfirmasjon = penger ..... trådstarteren er jo en forelder, og tenker også penger .....

Skrevet

Jeg har sansen for humanetisk komfirmasjon og vil nok sterkt anbefale det for mine når den tid kommer om de ikke vil gjøre det kirkelig. Valget er helt opp til dem.

Hva vi vil gjøre om de ikke vil noen av delene vet jeg ikke.

Valget er opp til dem, ja.

Men vis meg en 15-åring (eller mange er bare 14 når de må velge den ene eller andre forberedelsen) som er moden nok til å vite hva dette valget innebærer.

I realiteten ser det ut til at de enten følger foreldrene/søsken eller strømmen.

mumitrollet
Skrevet

Ikke overrasket.

Nei, ikke alle er så smarte som deg.

Gjest Flystripa
Skrevet

"Det diskuteres selvfølgelig på skolen om konfirmasjon og mange sier de skal konfirmere seg i kirken for da får de mest penger :( "

En skikk/tradisjon som på død og liv skal holdes i hevd. Hadde dagen vært en fest UTEN penger og gaver, så hadde ikke mange konfirmert seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...