Gå til innhold

Vil folk dø om de ikke vasker seg?

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Klin kokos du? Neh! Du er bare litt over gjennomsnittlig sær. ;-)

Jeg er veldig langt på vei enig med deg, men jeg drar gjerne på en hyttetur sammen med folk jeg trives sammen med. Men da skal det være romslig og moderne. Jeg skal ha både vannklossett, dusj og oppvaskmaskin.

Men da er vi helt enige. For jeg har heller ikke noe imot en hyttetur. Familien til en kompis hadde ei hytte på Norefjell. En svær jævel midt i bakken, med bad og badsstue og sovemuligheter til 16 stykker (tror jeg det var).

Og der trivdes jeg mang en vinter.

Men det er disse minimalistiske greiene jeg ikke forstår meg på. Da kan man like gjerne bli hjemme.

Enda verre må det jo være for folk med 3 unger. Tenke seg til og ligge oppå hverandre en helg med hele slekta og gjerne svigermor.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

13

• ShitDiddelyDo

10

• Gyda

4

• Ugga Bugga

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Litt av poenget er vel at man liker å gå på ski, og at man vil være nær naturen.

Men ellers må jeg innrømme at jeg er nokså enig med deg. Jeg skjønner heller ikke vitsen med å være så minimalistisk som mulig, og konkurrere om hvem som har den mest primitive hytta, hvem som lider mest, og hvem som er mest "norsk".

Dette var nok mer da vi var små.

Nå begynner folk å få det finere på hyttene sine, enn de har det hjemme.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg bader en hel del, vasker meg på strategiske steder to ganger om dagen, men dusjer aldri. Liker det bare ikke.

Men nå er jeg så heldig å lukte naturlig godt, jeg da.

;o)

Hvorfor liker du ikke å dusje da?

Skrevet

Jeg forstår at det kan være kos med en sånn helg dersom man har hytte midt i bakkene på Hemsedal (med innlagt dass!). En sånn helg trives jeg også med.

Men jeg har enkelte venner som trives enormt med en tur på hytta inni en eller annen kjedelig skog. Det er ingenting der. Ikke alpinanlegg, ikke skikkelige bademuligheter, og det er naturligvis ikke dass.

Det er veldig stort å dra ditt. Drikke øl og se i veggen.

Jeg har aldri blitt med. Øl kan jeg drikke hjemme også, og jeg gjør gjerne noe sammen med folk, men jeg forstår ikke poenget med å skulle kjede seg sammen fra fredag til søndag.

Da er det bedre å finne på noe artig hjemme.

Du er blitt urbanisert.

Men det er lov.

Mange finner glede i ro og fred, og barn har godt av det sosiale med familien uten forstyrrende venner, TV, Sim City, telefon og stress. Stressa barn er en uting.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Der er jeg nok helt uenig med deg da.

Da jeg var liten dro vi til ei lita hytte på Oppdal hvert år. Ofte sammen med besteforedre eller tanter og onkler. Det var virkelig trangt og primitivt, men veldig koselig da.

Og vi var ute på ski hver dag, uansett vær. Utenfor hytta lagde vi hoppbakke, snøhytte osv. Og så var det selvfølgelig viktig å komme hjem brun og fin da.

Nå skal det sies at jeg har blitt litt mer "fisefin" med årene og etter 3 dager med kattevask, føler jeg meg virkelig møkkete.

Påsken de siste 16 årene har vært veldig varierende fra påskeferie på fjellet til utlandsturer. Men både jeg og mannen min er opptatt av og gi ungene opplevsen av skiturer på fjellet. De opplever litt mer lukus enne det vi gjorde. Vi har leilighet. Ikke hytte. Der har vi dusj, men jeg savner peis.

Hytta vi var på nå i påsken er et gammelt torp.Et sommersted egentlig. Standarden var begredelig da jeg tok over, men nå begynner det å bli bra.

Bortsett fra at vannpompa viste seg å være røket nå da. Jeg er stygt redd for at dette stedet som er sjarmerende til tusen, kommer til å skaffe meg en del irritasjonsmomenter, men

vi får se.

Vann skal jeg i ihvertfall ha. Og jeg tør ikke gå på utedoen midt på natta. Utedoen er bare ment å være til pynt.

Men det som er litt rart er at jeg overhodet ikke er fisefin, selv om kompiser av meg mener jeg er det som trenger dusj og bad og noe å gjøre, og selv om dere naturligvis får inntrykk av det nå.

Som barn var jeg mye ved sjøen med utedass, men det var jo ved sjøen. Vi var aldri inne.

Det kunne jeg for øvrig gjort i dag også.

Men jeg trenger noe å gjøre. Ikke nødvendigvis fordi jeg er så jævla aktiv av meg, for det er jeg ikke, men skal jeg se i veggen trives jeg bedre med å gjøre det helt alene, med mine egne tanker, og ikke sammen med andre som også kjeder seg eller finner en merkelig glede i å spille vri åtter og drikke øl hele dagen.

Åh, nå er det deilig å komme hjem igjen til en dusj og noe annet enn Joika-kaker på boks, hører man ofte når påska er over.

Ok. Hvorfor i helvete dro dere ikke hjem tidligere, lurer jeg på da. :)

Skrevet

Hvorfor liker du ikke å dusje da?

Jeg liker faktisk heller ikke særlig godt å dusje...

Men jeg (prøver å) leser innleggene slik at "daglig vask" strategiske plasser er jevngodt med dusj...

Gjest FrøkenNN
Skrevet

Men har du forstått hvorfor nordmenn på død og liv skal mure seg inne med familie og venner og leve så minimalistisk som mulig, f.eks. i påska?

Jeg har aldri forstått hva som er stort med dette, og jeg har i hvert fall aldri forstått at det kan kalles ferie. For det er sykt nok det mange kaller det.

Jeg forstår ikke hvorfor folk vil seg selv så vondt, men det har ikke bare med manglende vann å gjøre. Det er jo ingenting å gjøre sånne steder, og det man eventuelt skal gjøre gjør man like fint hjemme, under langt bedre forhold og med langt flere muligheter hvis man skulle begynne å kjede seg.

Jeg fatter det bare ikke, men får stadig vekk høre at det er jeg som er sær. Men det er det selvfølgelig ikke. Det er verden som er klink kokos. Ikke jeg.

Akkurat som jeg skulle skrevet det selv! Så jeg er sikker sær,men det er helt greitt.

Bor forresten ved en campingplass.Måtte innom i en campingvogn ett ærend i påsken.Der bodde det 6 voksne,fem unger og det var vått tøy over alt pga regnværet.Og alle kjedet seg.

"Koselig på ferie".

Er glad for å være hjemme!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du er blitt urbanisert.

Men det er lov.

Mange finner glede i ro og fred, og barn har godt av det sosiale med familien uten forstyrrende venner, TV, Sim City, telefon og stress. Stressa barn er en uting.

Akkurat som om man får den freden og roen på ei lita hytte med 3 unger. :)

Men joa, jeg forstår poenget. Å sitte på ei hytte helt alene, med en øl og ei bok eller med et eller annet arbeid man vil arbeide uforstyrret med, kunne jeg også gjort.

Men med folk? Nei. Det hadde jeg ikke orka. Da blir jeg stressa over hvor kjedelig det er og at jeg ikke kan stikke når jeg vil.

Gjest FrøkenNN
Skrevet

Jeg bader en hel del, vasker meg på strategiske steder to ganger om dagen, men dusjer aldri. Liker det bare ikke.

Men nå er jeg så heldig å lukte naturlig godt, jeg da.

;o)

Å så dusje som er sååå deilig,men smak og behag.

Skal bytte dusjkabinett neste uke og blir uten dusj noen dager.

Gruer meg ,men det er selvfølgelig et luksusproblem.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Akkurat som jeg skulle skrevet det selv! Så jeg er sikker sær,men det er helt greitt.

Bor forresten ved en campingplass.Måtte innom i en campingvogn ett ærend i påsken.Der bodde det 6 voksne,fem unger og det var vått tøy over alt pga regnværet.Og alle kjedet seg.

"Koselig på ferie".

Ja, huff. Campinglivet har jeg heller aldri klart over tid. Men en helg med fint vær ved sjøen er naturligvis ikke å forrakte, selv om man bor i en campingvogn.

Problemet er når det ikke er noe å gjøre, f.eks. på en campingplass ved sjøen når det regner, eller den lille hytta inne i en skog.

Skrevet

Akkurat som om man får den freden og roen på ei lita hytte med 3 unger. :)

Men joa, jeg forstår poenget. Å sitte på ei hytte helt alene, med en øl og ei bok eller med et eller annet arbeid man vil arbeide uforstyrret med, kunne jeg også gjort.

Men med folk? Nei. Det hadde jeg ikke orka. Da blir jeg stressa over hvor kjedelig det er og at jeg ikke kan stikke når jeg vil.

Jeg har slutta fordi at mine venner er blitt så urbane at de nekter å hugge ved eller grave snø. De hater kulde/fukt og er ikke i stand til å vaske opp manuelt. De kan ikke tenne i peisen, og har ikke skikkelige klær eller soveposer. Da er det meningsløst.

Skrevet

Men det som er litt rart er at jeg overhodet ikke er fisefin, selv om kompiser av meg mener jeg er det som trenger dusj og bad og noe å gjøre, og selv om dere naturligvis får inntrykk av det nå.

Som barn var jeg mye ved sjøen med utedass, men det var jo ved sjøen. Vi var aldri inne.

Det kunne jeg for øvrig gjort i dag også.

Men jeg trenger noe å gjøre. Ikke nødvendigvis fordi jeg er så jævla aktiv av meg, for det er jeg ikke, men skal jeg se i veggen trives jeg bedre med å gjøre det helt alene, med mine egne tanker, og ikke sammen med andre som også kjeder seg eller finner en merkelig glede i å spille vri åtter og drikke øl hele dagen.

Åh, nå er det deilig å komme hjem igjen til en dusj og noe annet enn Joika-kaker på boks, hører man ofte når påska er over.

Ok. Hvorfor i helvete dro dere ikke hjem tidligere, lurer jeg på da. :)

Jeg skjønner poenget ditt. Slike turer hvor man har sittet inne og spilt vri åtter og drukket øl hele dagen har jeg heldigvis ikke vært med på.

Men en hytte hvor man kan gå/stå på ski, eller en hytte ved sjøen er selvsagt kos. Nei, jeg ser heller ingen grunn til å dra på fjellet for å kjede seg sammen med andre.

Skrevet

"Koselig på ferie".

Noe av alt dette "forferdelige" er faktisk sunt for psyken. Mestre problemer og ubehageligheter som ikke hører hverdagen til.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg skjønner poenget ditt. Slike turer hvor man har sittet inne og spilt vri åtter og drukket øl hele dagen har jeg heldigvis ikke vært med på.

Men en hytte hvor man kan gå/stå på ski, eller en hytte ved sjøen er selvsagt kos. Nei, jeg ser heller ingen grunn til å dra på fjellet for å kjede seg sammen med andre.

Ja, en skikkelig hyttetur i Hemsedal eller ved sjøen er naturligvis hyggelig. Men da bruker man jo hele dagen i bakken, noen timer på afterski, og så sover man godt hele natta fram til man skal i bakken igjen.

Jeg har ikke vært med på disse øl- og vriåtter-turene jeg heller.

Der går grensen for meg...

Skrevet

Men da er vi helt enige. For jeg har heller ikke noe imot en hyttetur. Familien til en kompis hadde ei hytte på Norefjell. En svær jævel midt i bakken, med bad og badsstue og sovemuligheter til 16 stykker (tror jeg det var).

Og der trivdes jeg mang en vinter.

Men det er disse minimalistiske greiene jeg ikke forstår meg på. Da kan man like gjerne bli hjemme.

Enda verre må det jo være for folk med 3 unger. Tenke seg til og ligge oppå hverandre en helg med hele slekta og gjerne svigermor.

Kan bare skrive under på det der!

Men siden vi er så enige, så kunne vi jo låne oss en av disse ekte hyttene (jeg kjenner også flere som har ...) og dra en helg. (Den ene hytta har 25 sengeplasser, så da kan vi invitere med oss flere også.)

Og vi bestiller selvfølgelig folk for å vaske hytta etter vi har forlatt åstedet.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Kan bare skrive under på det der!

Men siden vi er så enige, så kunne vi jo låne oss en av disse ekte hyttene (jeg kjenner også flere som har ...) og dra en helg. (Den ene hytta har 25 sengeplasser, så da kan vi invitere med oss flere også.)

Og vi bestiller selvfølgelig folk for å vaske hytta etter vi har forlatt åstedet.

Jeg har faktisk vært med og vasket hyttene etter meg, så det går bra. :)

Er det kun i Norge at det er veldig stort å ha hytter? Jeg har egentlig ikke forstått det heller. Folk betaler i dyre dommer for ei hytte de benytter seg av et par ganger i året.

Hvis jeg hadde vært steinrik hadde jeg likevel ikke kjøpt meg ei hytte, men leid med jevne mellomrom, og på forskjellige steder.

Mye enklere. Mye billigere. Mye mer praktisk.

Men det er stort å ha hytte i Norge. Selv om hytta kun er noe tilnærmet ei rønne inne i en skog. Rart. :)

Skrevet

Men har du forstått hvorfor nordmenn på død og liv skal mure seg inne med familie og venner og leve så minimalistisk som mulig, f.eks. i påska?

Jeg har aldri forstått hva som er stort med dette, og jeg har i hvert fall aldri forstått at det kan kalles ferie. For det er sykt nok det mange kaller det.

Jeg forstår ikke hvorfor folk vil seg selv så vondt, men det har ikke bare med manglende vann å gjøre. Det er jo ingenting å gjøre sånne steder, og det man eventuelt skal gjøre gjør man like fint hjemme, under langt bedre forhold og med langt flere muligheter hvis man skulle begynne å kjede seg.

Jeg fatter det bare ikke, men får stadig vekk høre at det er jeg som er sær. Men det er det selvfølgelig ikke. Det er verden som er klink kokos. Ikke jeg.

Av den grunn har noen av oss derfor hytte på fjellet med innlagt vann, strøm og kloakk. Hus i litt mindre skala, rett og slett.Vi murer oss ikke inne, men går derimot mye ut i frisk luft. Vi leser bøker, spiller spill, spiser god mat og drikker enda bedre vin. Har rett og slett ferie. Og dusjer opp til flere ganger om dagen (man blir ganske svett av å gå på ski).

Men om sommeren går det fint an å være en uke på hytte uten innlagt vann. Man bader i sjøen, og saltvannet spyler man av seg i utedusjen - så mange ganger til dagen man føler behov for.

Skrevet

Jeg har slutta fordi at mine venner er blitt så urbane at de nekter å hugge ved eller grave snø. De hater kulde/fukt og er ikke i stand til å vaske opp manuelt. De kan ikke tenne i peisen, og har ikke skikkelige klær eller soveposer. Da er det meningsløst.

Jeg er som vennene dine, bortsett fra at jeg kan fyre opp i en peis (og til nød vaske opp manuelt).

Skrevet

Jeg har faktisk vært med og vasket hyttene etter meg, så det går bra. :)

Er det kun i Norge at det er veldig stort å ha hytter? Jeg har egentlig ikke forstått det heller. Folk betaler i dyre dommer for ei hytte de benytter seg av et par ganger i året.

Hvis jeg hadde vært steinrik hadde jeg likevel ikke kjøpt meg ei hytte, men leid med jevne mellomrom, og på forskjellige steder.

Mye enklere. Mye billigere. Mye mer praktisk.

Men det er stort å ha hytte i Norge. Selv om hytta kun er noe tilnærmet ei rønne inne i en skog. Rart. :)

Der er jeg også helt enig med deg.

Jeg følte meg litt "slem" da jeg nekta å være med på at vi skulle overta hytta etter svigerforeldrene mine da de døde, men begrunnelsene var de du ramser opp.

Jeg vil ikke binde meg til et "fast" feriested - for ikke å snakke om hva det medfører av vedlikehold m.m.

Skrevet

Jeg er som vennene dine, bortsett fra at jeg kan fyre opp i en peis (og til nød vaske opp manuelt).

Kvinnfolka klager mest.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...