Gå til innhold

Vil folk dø om de ikke vasker seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der er jeg også helt enig med deg.

Jeg følte meg litt "slem" da jeg nekta å være med på at vi skulle overta hytta etter svigerforeldrene mine da de døde, men begrunnelsene var de du ramser opp.

Jeg vil ikke binde meg til et "fast" feriested - for ikke å snakke om hva det medfører av vedlikehold m.m.

Jeg vil heller ikke ha noe fast. Helst ville jeg heller ikke ha fast bolig.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

13

• ShitDiddelyDo

10

• Gyda

4

• Ugga Bugga

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Men det som er litt rart er at jeg overhodet ikke er fisefin, selv om kompiser av meg mener jeg er det som trenger dusj og bad og noe å gjøre, og selv om dere naturligvis får inntrykk av det nå.

Som barn var jeg mye ved sjøen med utedass, men det var jo ved sjøen. Vi var aldri inne.

Det kunne jeg for øvrig gjort i dag også.

Men jeg trenger noe å gjøre. Ikke nødvendigvis fordi jeg er så jævla aktiv av meg, for det er jeg ikke, men skal jeg se i veggen trives jeg bedre med å gjøre det helt alene, med mine egne tanker, og ikke sammen med andre som også kjeder seg eller finner en merkelig glede i å spille vri åtter og drikke øl hele dagen.

Åh, nå er det deilig å komme hjem igjen til en dusj og noe annet enn Joika-kaker på boks, hører man ofte når påska er over.

Ok. Hvorfor i helvete dro dere ikke hjem tidligere, lurer jeg på da. :)

"Men det som er litt rart er at jeg overhodet ikke er fisefin, selv om kompiser av meg mener jeg er det som trenger dusj og bad og noe å gjøre, og selv om dere naturligvis får inntrykk av det nå"

Nei, jeg sa bare at jeg har blitt mer fisefin:)

Da ungene var små, reiste vi mye land og strand rundt med teltet vårt. Nå byr det meg i mot. Jeg ble lei av å våkne med våt teltduk i ansiktet og fuktige klær liggende i en ball nederst i fotenden. Pakke ut og inn bager av bilen, opp med teltet hver kveld. Ned igjen om morgenen.

Det var hyggelig og romantisk en stund, men så fikk jeg plutselig bare helt nok. Det ble for mye dårlig vær kanskje.

Jeg krever litt mer luxus nå, selv om det ikke er så romantiskt.

Ungene husker godt den tiden og synes synd på lillesøstra si som ikke får oppleve det:)

Jeg kan være med på en telttur for en natt, men da skal det være sol.

Når det kommer til hytteturer, så kan jeg holde ut lenge bare jeg har nok lesestoff med meg.

Og jeg liker å spille kinasjakk.

Og hvis det er fint vær, er det jo hyggelig å sitte ute i snøen og grille pølser, spise kvikklunsj og drikke kakao. Jeg liker det livet, men altså ikke uten å få meg en dusj.

Men vi har dusj på fjellet. Svømmebasseng og bar/resturant til og med i etasjen under.

Jeg må innrømme at en hel påske uten dusjemuligheter blir for lenge for meg.

Men noen dager går helt greit. Det prmitive livet har sin sjarm, for en tidsbegrenset periode:)

Og en ting til. Det er viktig å velge sine gjester/turkamerater med omhu.

"Åh, nå er det deilig å komme hjem igjen til en dusj og noe annet enn Joika-kaker på boks, hører man ofte når påska er over"

Ha ha, nå måtte jeg flire. Jeg har akkurat spist Joika-kaker til middag, og det er lenge siden:o)

Synes det er godt jeg:)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg liker faktisk heller ikke særlig godt å dusje...

Men jeg (prøver å) leser innleggene slik at "daglig vask" strategiske plasser er jevngodt med dusj...

Jeg føler ikke helt at daglig vask er jevngodt med å dusje, men det er meg.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg har slutta fordi at mine venner er blitt så urbane at de nekter å hugge ved eller grave snø. De hater kulde/fukt og er ikke i stand til å vaske opp manuelt. De kan ikke tenne i peisen, og har ikke skikkelige klær eller soveposer. Da er det meningsløst.

he he, du snakkker som mannen du:)

Skrevet

Jeg føler ikke helt at daglig vask er jevngodt med å dusje, men det er meg.

Jevngodt,- tja... Sånn hygienemessig sett er i alle fall min daglige vask god nok...

(Jeg trener ikke så ofte,- det er selvsagt noe annet hvis man har blitt svett og varm,- da tar jo også jeg meg en dusj!)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

he he, du snakkker som mannen du:)

Du snakker som mannen min skulle det stå.

Han blir helt oppgitt over folk som ikke har soveposer eller eller som i det hele tatt ikke er det friluftsmenneske som han er.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jevngodt,- tja... Sånn hygienemessig sett er i alle fall min daglige vask god nok...

(Jeg trener ikke så ofte,- det er selvsagt noe annet hvis man har blitt svett og varm,- da tar jo også jeg meg en dusj!)

Det er sikkert noe jeg føler, men jeg føler meg ikke ordentlig ren hvis jeg ikke har fått såpa meg godt inn over hele kroppen i dusjen. Og jeg må vaske håret annehver dag, ellers føler jeg det begynner og blir seigt og det begynner å klø.

Skrevet

Du snakker som mannen min skulle det stå.

Han blir helt oppgitt over folk som ikke har soveposer eller eller som i det hele tatt ikke er det friluftsmenneske som han er.

Jeg er ikke oppgitt. Jeg har gitt opp. Funnet andre aktiviteter. Tidene endrer seg. Jeg gidder ikke leie svinedyr leilighet i skieldoradoet. Med en privat hytte fikk vi en ukes ferie nesten gratis på 6 personer, bortsett fra et par gaver til eier. Før prata vi om alle strabasene med ved, mat og snø, og lo av det. I dag prater de om prisene på afterski, slosskamper og oppvaskmaskinen som ikke vasket og ler ikke.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Men da er vi helt enige. For jeg har heller ikke noe imot en hyttetur. Familien til en kompis hadde ei hytte på Norefjell. En svær jævel midt i bakken, med bad og badsstue og sovemuligheter til 16 stykker (tror jeg det var).

Og der trivdes jeg mang en vinter.

Men det er disse minimalistiske greiene jeg ikke forstår meg på. Da kan man like gjerne bli hjemme.

Enda verre må det jo være for folk med 3 unger. Tenke seg til og ligge oppå hverandre en helg med hele slekta og gjerne svigermor.

"Enda verre må det jo være for folk med 3 unger"

Vi har 3 unger men vi har det nøyaktig som du beskriver her. Bortsett fra at vi har 10 sengeplasser, isteden for 16.

Foreldrene mine hadde 3 unger de også og vi var i en trang hytte. Jeg tror nok spesielt moren min ble stresset.

Det var jo ikke bra nok med pizza eller boksmat den gangen. Neida, alt skulle lages ferdig før vi dro. Steke ferdig kjøttkaker på forhånd osv.

Jeg husker spesielt en gang vi skulle på skitur. Vi hadde et godt stykke å kjøre fra hytta til fjellheimen. Da vi kom frem og skulle parkere oppdaget hun at hun hadde tresko på beina. Hun hadde visst mer enn nok med å ordne ungene og alt det andre og hadde glemt seg selv.

Skrevet

Jeg har faktisk vært med og vasket hyttene etter meg, så det går bra. :)

Er det kun i Norge at det er veldig stort å ha hytter? Jeg har egentlig ikke forstått det heller. Folk betaler i dyre dommer for ei hytte de benytter seg av et par ganger i året.

Hvis jeg hadde vært steinrik hadde jeg likevel ikke kjøpt meg ei hytte, men leid med jevne mellomrom, og på forskjellige steder.

Mye enklere. Mye billigere. Mye mer praktisk.

Men det er stort å ha hytte i Norge. Selv om hytta kun er noe tilnærmet ei rønne inne i en skog. Rart. :)

Jeg har også tenkt i de baner. Herregud, mange av de hyttene folk har er spinndyre. For den prisen kan man bo ganske mange ganger på hotell, og leie ganske mange hytter i mange ferier. I tillegg har man vedlikeholdet på den hytta man eier, og man må se etter den i blant. Jeg skjønner rett og slett ikke vitsen, det kan umulig lønne seg økonimisk.

Nei, jeg kommer nok ikke til å kjøpe meg hytte. Og ja, det er nok en særnorsk greie.

Gjest LucySky
Skrevet

Hvorfor liker du ikke å dusje da?

Jisses, å si her at man ikke liker å dusje er som å si (her) at man ikke liker såpeserier.

Jeg liker å ligge i badekaret, ikke stå og bli våt på ujevne steder. Jeg har dessuten langt hår, og kunne ikke tenke meg å vaske det samtidig med at jeg dusja sjøl. Da måtte jeg evt. hatt dusjhette. Æsj.

De stedene jeg ikke vasker når jeg vasker meg på strategiske steder, er sånn som leggene og armene. Der er jeg ikke skitnere enn at det kan vente til neste skumbadekar.

Jeg tror det veldig mye går på følelsene hos folk. Hva de syns er ekkelt og ikke. Nå liker ikke jeg vonde lukter, særlig ikke vonde kroppslukter.

Men jeg får altså ikke det av å bade noen ganger i uka og vaske meg ellers.

Det er nok generasjonen(e) deres, stakkars!

:)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jisses, å si her at man ikke liker å dusje er som å si (her) at man ikke liker såpeserier.

Jeg liker å ligge i badekaret, ikke stå og bli våt på ujevne steder. Jeg har dessuten langt hår, og kunne ikke tenke meg å vaske det samtidig med at jeg dusja sjøl. Da måtte jeg evt. hatt dusjhette. Æsj.

De stedene jeg ikke vasker når jeg vasker meg på strategiske steder, er sånn som leggene og armene. Der er jeg ikke skitnere enn at det kan vente til neste skumbadekar.

Jeg tror det veldig mye går på følelsene hos folk. Hva de syns er ekkelt og ikke. Nå liker ikke jeg vonde lukter, særlig ikke vonde kroppslukter.

Men jeg får altså ikke det av å bade noen ganger i uka og vaske meg ellers.

Det er nok generasjonen(e) deres, stakkars!

:)

Slapp av da. Det var jo ikke meningen å si at du var grisete. Mente ikke det i det hele tatt.

Jeg ble bare nysgjerrig på hvorfor noen ikke liker å dusje jeg. Lurte på hvorfor. Om dusjstrålene gjør vondt eller noe.

Selv om jeg føler at jeg ikke blir ordentlig ren uten å dusje, så sier jeg jo at det sikkert bare er noe jeg føler.

Noe psykisk i mitt hode sikkert.

Jeg mener ikke at du er en "lortsabb", så ta det helt med ro:)

Forørig misunner jeg deg som har badekar, det har ikke vi.

Men hvis vi skal flytte en gang, SKAL vi ha det.

Gjest jobber på gamlehjem
Skrevet

Har ikke lest hele tråden din, men som ansatt på et gamlehjem vil jeg svare deg kort og enkelt, du dør ikke av å ikke vaske deg, men hvis du har gått over flere år uten å vaske deg, for så å bli vasket, ja da kan du fort dø.

Vi har hatt flere eksempler på det opp gjennom mange år, det skjer ikke så ofte nå som tidligere.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Vi vasker kanskje på oss allergier etc?

Før var folk mer skitne, og fikk i seg mange bakterier/virus etc. Immunforsvaret fikk litt å jobbe med.

Nå får vi barn, som kommer til en nesten steril (i alle fall ren) verden. De vaskes i alle bauger og kanter, og får nesten ikke røre noe de kan bli skitten av. I alle fall ikke spise av spaden som var i sandkassa, for å sette det på spissen.

De vaskes, og kommer til nyvasket hus. Hva skal immunforsvaret som er under oppbygging jobbe med? Jo, kan ta en runde på pollen, eller kattehår, eller støv...

Mon tro om min lille fabulering er rett? Sikkert ikke ene og alene, men....

Gjest linnelinn
Skrevet

Vi vasker kanskje på oss allergier etc?

Før var folk mer skitne, og fikk i seg mange bakterier/virus etc. Immunforsvaret fikk litt å jobbe med.

Nå får vi barn, som kommer til en nesten steril (i alle fall ren) verden. De vaskes i alle bauger og kanter, og får nesten ikke røre noe de kan bli skitten av. I alle fall ikke spise av spaden som var i sandkassa, for å sette det på spissen.

De vaskes, og kommer til nyvasket hus. Hva skal immunforsvaret som er under oppbygging jobbe med? Jo, kan ta en runde på pollen, eller kattehår, eller støv...

Mon tro om min lille fabulering er rett? Sikkert ikke ene og alene, men....

vi lærte faktisk i O-fagen eller noe på barneskolen at grunnen til at så mange hadde allegi og astma nå var det at vi var overrenslige nå.

Gjest LucySky
Skrevet

Slapp av da. Det var jo ikke meningen å si at du var grisete. Mente ikke det i det hele tatt.

Jeg ble bare nysgjerrig på hvorfor noen ikke liker å dusje jeg. Lurte på hvorfor. Om dusjstrålene gjør vondt eller noe.

Selv om jeg føler at jeg ikke blir ordentlig ren uten å dusje, så sier jeg jo at det sikkert bare er noe jeg føler.

Noe psykisk i mitt hode sikkert.

Jeg mener ikke at du er en "lortsabb", så ta det helt med ro:)

Forørig misunner jeg deg som har badekar, det har ikke vi.

Men hvis vi skal flytte en gang, SKAL vi ha det.

Mja. Kan jo innrømme at jeg har tørr hud og har lett for å få litt eksem. Så jeg bruker div. badeoljer.

*medgjørlig smil*

Barna mine (da de ble tenåringer) dusjet seg nesten ihjel. For ikke å snakke om det gammeldagse badet vårt ...

Jentene bader alltid når de kommer hit.

Men

*smiler enda mer medgjørlig*

jeg skal innrømme at om jeg hadde et digert dusjkabinett i tillegg til badekaret, ville jeg nok tatt en rask dusj iblant.

Skrevet

Har ikke lest hele tråden din, men som ansatt på et gamlehjem vil jeg svare deg kort og enkelt, du dør ikke av å ikke vaske deg, men hvis du har gått over flere år uten å vaske deg, for så å bli vasket, ja da kan du fort dø.

Vi har hatt flere eksempler på det opp gjennom mange år, det skjer ikke så ofte nå som tidligere.

Jeg har hørt om det, men jeg tror heller det er fordi det er en grunn til at de kommer på hjem på et visst tidspunkt, og det skjer ofte når det lakker mot slutten.

Uhorvelig mange fler overlever vasking også.

Skrevet

Man vil vel kunne pådra seg en blodforgiftning via møkk i sår i huden, og dø ganske så kvikt av det, vil jeg tro.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg har hørt om det, men jeg tror heller det er fordi det er en grunn til at de kommer på hjem på et visst tidspunkt, og det skjer ofte når det lakker mot slutten.

Uhorvelig mange fler overlever vasking også.

Javisst overlever vi vasking!

Har ikke hørt om noen mennesker som har krympet av såpe og vann.

Skrevet

Man vil vel kunne pådra seg en blodforgiftning via møkk i sår i huden, og dø ganske så kvikt av det, vil jeg tro.

ja og i gamle dager var skader og sår ganske vanlig, også bitt av insekter og dyr, hudinfeksjoner og utslett med sår. Arbeidsfolk døde som fluer mange steder. Mye av det skyldtes nok ureinslighet og diare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...