Gå til innhold

Når er jeg trygg for lisenskontrollørene?

Anbefalte innlegg

Gjest fattig studine
Skrevet

Huff, jeg liker vanligvis ikke å snike meg unna sånne ting, men venninna mi og jeg har ikke betalt lisens for tv'en vi har her i leiligheten.

Hvor lenge går egentlig disse kontrollørene rundt og sjekker leiligheter egentlig? Litt kjedelig å bli smånervøs hver gang det ringer på;)

Videoannonse
Annonse
ikke fast nick
Skrevet

Betal lisensen da vel, så slipper dere være engstelige!

Kontrollørene går rundt hele året de, så vidt jeg vet.

Skrevet

Kontrollørene går rundt hele året og sjekker de leilighetene/husene som ikke står registrert med noen TV-lisens.

Statistisk sett så finnes det TV det skulle vært betalt lisens for i over 90 % av disse.....

Skrevet

Jeg bodde i Oslo i fire år uten TV, uten lisens og uten å få besøk av kontrollør.

Kollegaen min bodde rett utenfor byen (i Akershus) i samme periode. De hadde TV uten lisens, og fikk kontrollør på døra én gang, på dagtid.

Dette er nå 20 år siden. Kontrollørene har ingen spesiell "høysesong" såvidt jeg vet.

Gjest Persille
Skrevet

Tv'n er foreldrene dine sin, de betaler lisens, og de har lov til å ha inntil fire tv'er eller noe...

Faktisk, så er alt i leiligheten unntatt klærne foreldrene deres sitt, dere er jo bare fattige studenter - dere har vel ikke råd til tv?

Enkel forklaring :)

Vet ikke om den holder men, du kan jo prøve deg...

Skrevet

Tv'n er foreldrene dine sin, de betaler lisens, og de har lov til å ha inntil fire tv'er eller noe...

Faktisk, så er alt i leiligheten unntatt klærne foreldrene deres sitt, dere er jo bare fattige studenter - dere har vel ikke råd til tv?

Enkel forklaring :)

Vet ikke om den holder men, du kan jo prøve deg...

Det gjelder kun hvis de deler bolig.

Bor du i egen leilighet, hybel eller annet som defineres som en egen boenhet med egen adresse, så skal det betales egen lisens for TV'n som står der.

Gjest Persille
Skrevet

Det gjelder kun hvis de deler bolig.

Bor du i egen leilighet, hybel eller annet som defineres som en egen boenhet med egen adresse, så skal det betales egen lisens for TV'n som står der.

Ja, men de kan jo ha tv på hytten f.eks - eller i Campingvognen, og det er den hun har lånt.

Jeg bor i egen leilighet, i mammas hus - men jeg har tenkt å krangle på at tv'n er hennes, som alle de andre tv'ne i huset (flere leiligheter), siden hun leier ut fullt møblert, dersom de dukker opp.

Skrevet

Dere bør betale lisensen. Det er direkte smålig å ikke gjøre det.

synes

Skrevet

Ja, men de kan jo ha tv på hytten f.eks - eller i Campingvognen, og det er den hun har lånt.

Jeg bor i egen leilighet, i mammas hus - men jeg har tenkt å krangle på at tv'n er hennes, som alle de andre tv'ne i huset (flere leiligheter), siden hun leier ut fullt møblert, dersom de dukker opp.

Du må gjerne krangle på det, men juridisk sett så skal du betale lisens slik du bor - helt uanhengig av hvem som eier TV'n som står i din leilighet.

Gjest Ikke betalt lisens
Skrevet

Du må gjerne krangle på det, men juridisk sett så skal du betale lisens slik du bor - helt uanhengig av hvem som eier TV'n som står i din leilighet.

Hvordan blir det for meg da? Faren min har en leilighet som han eier, på en annen kant av landet enn han selv bor. Denne leiligheten låner jeg nå ettersom jeg studerer her. TVen i leiligheten er hans. Må jeg da betale lisens? Han betaler jo allerede lisens, og må f.eks ikke betale ekstra lisens for TVen han har på hytta. Da gjelder vel det sammen for denne leiligheten?

Gjest Persille
Skrevet

Pøh!

Det beste svaret på alt :)

For å være helt ærlig kan jeg ingenting om dette - jeg ville bare tatt en råsjanse om de plutselig sto der...

Gjest snylter
Skrevet

Tja...har sneket meg unna i mange år nå. Flyttet 5 ganger. De ringte en gang husker jeg, men de kom ikke på døra.

Skrevet

Hvordan blir det for meg da? Faren min har en leilighet som han eier, på en annen kant av landet enn han selv bor. Denne leiligheten låner jeg nå ettersom jeg studerer her. TVen i leiligheten er hans. Må jeg da betale lisens? Han betaler jo allerede lisens, og må f.eks ikke betale ekstra lisens for TVen han har på hytta. Da gjelder vel det sammen for denne leiligheten?

Hvis den lisensen han betaler står registrert på den adressen der du bor, så tror jeg ikke det er noe problem - for da vil du ikke få besøk av noen kontrollører.

Men hvis faren din står oppført med adresse på lisensen der han bor, så blir jeg straks mer usikker - og tror du juridisk sett vil kunne stille svakt.

Men jeg er ikke skråsikker her:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...