janly Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Hei,er en som sliter litt og trenger litt oppklaringer. For ca 6 uker siden - etter en fryktelig stresset periode - ble jeg sår i halsen samtidig som lymfekjertelen øverst under kjevene ble hoven. Denne sårheten i halsen fortsatte og etter ca fire uker var jeg fortsatt sår og hadde nå hovne lymfekjertler under kjevebenet og nedover halsen. Hadde underveis vært hos legen og fått en bredspektet antibiotikakur som ikke hjalp.Var også hos øre/nese/hals spesialist som konkluderte med infeksjon i hals, tok bakterieprøve og blodprøve uten at det ga noen resultater. Alt så normalt ut. Dagen før påskeferien dro jeg igjen til legen, og han var sikker på at dette var en virusinfeksjon. Fikk tatt ny blodprøve for å sjekke om det kunne være kyssesyken, men det var det ikke. Han kjente også på lymfekjertlene (som er vonde). Så kom påsken og jeg la meg strak på sofaen i noen dager, og da ble symptomene mye verre. Nå ble tunga alt for stor, og den var fryktelig sår. Sår i munnen også. Og samtidig var jeg fortsatt sår i halsen. Lymfekjertlene under armene ble også hovne, spesielt på den venstre siden. De var så vonde at jeg knapt klarte å sove. Så etter et par dager ble noen lymfekjertlene under armene borte og de andre mye mindre. Under den ene armen var de omtrent borte. Så nå sitter jeg her i den syvende uken med sår hals (som er blitt noe bedre) og hovne lymfekjertler og vet ikke hva jeg skal gjøre. Tungen er forresten dekt av et tykt hvitt belegg om morgenen. Lider også av panikkangst og sykdomsangst, så det er ikke noen god kombinasjon :-)Jeg skal til legen i morgen, er det noe jeg bør få han til å se på, teste eller få tatt prøver av? Som sagt har jeg fra før av tatt blodprøver, og alt rundt hvite blodlegemer, blodprosent etc var normalt. Har ikke hatt noe feber eller følt meg syk utover de beskrevede plagene. Egentlig er det angsten som er verst. Ble fryktlig trøtt og sliten nå etter det verste kjøret i påsken. Klarer liksom ikke akseptere beskjeden fra legen om å ta det med ro så vil det gå over, det er bare en virusinfeksjon.Hilsen bekymret 39 åring 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227177-s%C3%A5r-hals-hovne-kjertler-i-syv-uker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Nå har du jo vært hos legen til kontroll når jeg skriver dette. "Bare en virus-infeksjon" er en såkalt eksklusjonsdiagnose, dvs man finner ingen annen god forklaring. legen har kanskje tatt flere blodprøver; kanskje det burde sjekkes på virus som kan gi symptomer som likner på virus-infeksjoner; f.eks cytomegalovirus. Det bør taes penselprøve av tungen, kanskje har du fått en plagsom sopp-infeksjon pga antibiotika-kuren. Det er ikke annet enn hvile som hjelper på virus-infeksjoner. ganske ofte finner man ikke hvilken type virus det har vært, men det går altid over. Synes du skal prøve å berolige deg selv med dette. Dersom blodprøvene har vært fine, så er det neppe noe galt, som. eks lymfekreft o.l. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227177-s%C3%A5r-hals-hovne-kjertler-i-syv-uker/#findComment-1714514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.