Gå til innhold

Spørsmål vedr. min tilstand. NHD/Andre


Gjest facelessfear

Anbefalte innlegg

Gjest facelessfear

Skal prøve å beskrive så kort som mulig.

Har alltid vært fascinert av å tenke 'stort' som på universet og hvordan ting som er uvisse fungerer men i moderate doser.

Den senere tiden over noen år har det kommet litt ut av kontroll. Sitter ofte å tenker ting i lange tider og skremmer meg selv med hva som kan skje, f.eks har blitt veldig opphengt i menneskerkroppen og hvordan den fungerer og da har jeg en tendens til å få panikk over hvor mye som kan gå galt.

Hele mønsteret har forandret seg til at jeg får panikk av alt mulig, hva hvis det eller det skjer osv.

Dette er noe jeg bruker store deler av dagene på.

Har nevnt dette for min lege men han mente det var 'normalt' å få 'panikkanfall' i den alderen jeg er i (29). Kanskje, men føler disse tankene har tatt over livet mitt. Det er flere ting jeg tenker på men skal prøve å begrense det :)

Så over til det jeg ikke fortalte til legen.

I tillegg til har jeg ofte en følelse etter jeg har vært ute i forskjellige ærend at jeg har vært skyld i forskjellige ting, for eksempel at noen har blitt skadet, ulykker, tyverier, vold og mye annet.

Har også ofte en følelse av noen følger med på hva jeg driver med, har for eksempel vært sikker på noen har montert kamera i leiligheten, eller at noen titter inn i vinduene, dekker ofte til vinduer med pledd.

Har ikke følt meg spesielt trist på noe tidspunkt, det er bare det at hodet er litt ute av kontroll og det blir mer og mer.

Vil dette gi seg? Håpet kanskje å få noen råd hva jeg skal gjøre. Før var tankene om 'store' ting morsomt og noe jeg likte, nå er det en voldsom plage og jeg lurer på om dette henger sammen, alt.

Unnskyld, det ble langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Alt unntatt det med overvåkingen minner sterkt om tvangstanker (OCD).

Det med overvåkningen er jeg litt usikker på.

Det finnes medisiner som hjelper mot slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...