Gå til innhold

Funn av jakke - hva så?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere hvis dere ser tøy slenge i veikanten? Henger det opp på et gjerde eller en grein og håper eieren finner det? Hva om det blir hengende der i flere uker? Hender det at dere "annekterer" det og tar det i bruk?

Svigermor fant ei jakke i grøftekanten i vinter (turjakke/treningsjakke, vindtett med tynt fleecefôr). Hun hang den opp, og etter noen dager hadde noen kastet den i bekken. Hun hang den opp igjen, og atter en gang havnet den på bakken eller i bekken. Etter et par uker tok hun den inn og vasket den. Ei lue lå i lomma. Alt så lite brukt ut. Ikke noe navn i jakka.

I påskeferien spurte hun om jeg ville ha jakka og lua, og jeg takket ja til det, og har begynt å bruke det... Har litt dårlig samvittighet, men bør jeg det?

Etter ei ukes bruk, oppdaget jeg at det stod et fornavn og forbokstaven på et etternavn i lua (f.eks. Nils A.) Ikke telefon, ikke etternavn.

Bør jeg sette inn annonse i lokalavisen - eller skal jeg fortsette å bruke det, uten dårlig samvittighet? Jakka og lua passer meg utmerket...!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk det med god samvittighet du! Det er jo umulig å finne frem til eieren av plagget når det er så dårlig merket.

Skrevet

Bruk det med god samvittighet du! Det er jo umulig å finne frem til eieren av plagget når det er så dårlig merket.

Du hadde ikke brukt 100 kr på en annonse i lokalavisen og spurt etter "Nils A." altså?

Synes på en måte jeg burde gjøre det, på andre siden synes jo jeg at denne sosekoppen Nils burde ha trasket tilbake og lett etter jakka si selv.... og når han ikke gadd det, kan han ha det så godt!

Skrevet

Du hadde ikke brukt 100 kr på en annonse i lokalavisen og spurt etter "Nils A." altså?

Synes på en måte jeg burde gjøre det, på andre siden synes jo jeg at denne sosekoppen Nils burde ha trasket tilbake og lett etter jakka si selv.... og når han ikke gadd det, kan han ha det så godt!

I mange aviser har de gratis "tapt og funnet" spalte, eventuelt en "ring inn"-side. Dersom du kan "annonsere" funnet gratis, ville jeg helt klart ha gjort det.

Skrevet

Hadde det vært en gortexjakke til flere tusen spenn så hadde jeg vurdert det ja, evt. kontaktet lensmann/politiet for å høre om noen hadde etterlyst den.

Men en fleecejakke til noen få hundringser? Nah... Ikke når vedkommende er så sosete selv. En lapp på nærbutikken kanskje.

Skrevet

Jeg gjør absolutt ingenting.

Rører ikke klærne, henger dem ikke opp, tar dem ikke, hadde ikke orket å ta på meg ukjente menneskers klær uansett om de var vasket 100 ganger på 90 grader.

Skrevet

I mange aviser har de gratis "tapt og funnet" spalte, eventuelt en "ring inn"-side. Dersom du kan "annonsere" funnet gratis, ville jeg helt klart ha gjort det.

Ja, kanskje jeg skulle høre om det var gratis å sette inn annonse om funnede ting. Tviler på det - den avisen tar 100 kr når vi setter inn bursdagsbilde av ungene - mens den store her i området gjør det gratis!

Skrevet

Jeg gjør absolutt ingenting.

Rører ikke klærne, henger dem ikke opp, tar dem ikke, hadde ikke orket å ta på meg ukjente menneskers klær uansett om de var vasket 100 ganger på 90 grader.

Akkurat DET gjør meg ingenting. Er det vasket, er det rent, mener nå jeg!

Men...vi er forskjellige :-)

Skrevet

Hadde det vært en gortexjakke til flere tusen spenn så hadde jeg vurdert det ja, evt. kontaktet lensmann/politiet for å høre om noen hadde etterlyst den.

Men en fleecejakke til noen få hundringser? Nah... Ikke når vedkommende er så sosete selv. En lapp på nærbutikken kanskje.

Går ikke med nærbutikken, for dette var på Vestlandet... Men lokalavisen går.

Aner ikke hvor mye jakke ville kostet. Swix-jakke og Swix-lue... 400 for jakka og 300 for lua kanskje?

Skrevet

Går ikke med nærbutikken, for dette var på Vestlandet... Men lokalavisen går.

Aner ikke hvor mye jakke ville kostet. Swix-jakke og Swix-lue... 400 for jakka og 300 for lua kanskje?

Hvis du får satt inn en gratisannonse i lokalavisa har du gjort ditt synes jeg. Men det var da ikke måte på sløvskap av innehaveren av tøyet, Swix er vel ikke akkurat råbillig!

Gjest kirsebær
Skrevet

Dere har vel gjort nok ved å henge jakka opp gjentatte ganger ved stedet den ble mistet, mener nå jeg. Jeg ville jo dratt rundt og lett hvis jeg mistet noe som betydde mye for meg.

Annonse i lokalavisa er kanskje ikke noe vits i heller, kan jo være en turist eller bilist som bare kjørte igjennom bygda. Kanskje blåste jakka av tak eller kofferlokk og havna i veikanten, eller den har ramlet av en sykkel eller noe.

Blås i å gjøre noe mer når det ikke var dyrer saker.

Skrevet

Kommer an på hva jeg finner det, en vott eller lue henger jeg gjerne opp på gjerdet, er det f.eks en nyere jakke leverer jeg den gjerne på nærmeste butikk eller noe sånt. Men aldri i livet om jeg ville tatt med fremmedes klær hjem og brukt dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...