Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg var på kanariøyene i perioden 17.-24.mars i år, og pådro meg salmonella enteritidis. Symptomene begynte 25.mars ved at jeg var veldig trøtt og bare ville sove. Mandag 27.mars begynte magetrøbbel, jeg var hos legen, og både feber og senk var høyt, men vi skulle se det an. Jeg lå hele uka, og var på toalettet hver time døgnet rundt. Mandag 3.april hadde jeg 40 i feber og en senk på 190, og jeg ble lagt på isolat, hvor jeg fikk antibiotika og væske intravenøst. Fredag 7.apr ble jeg skrevet ut (jeg ønsket perm, men fikk ikke det). Diareen ga seg etter noen dager hjemme(onsdag 12.apr.),og jeg blir stadig bedre.Det jeg lurer på er hvor lang tid det tar før man er helt frisk, jeg er nemlig veldig trøtt, og det føles som om jeg mangler noe, er mye svimmel. Jeg orker veldig lite og sover veldig mye. Da jeg ble lagt inn hadde jeg mangel på kalium, de sa ikke mer enn det. Kan det være noe jeg fremdeles mangler, og hvordan får jeg evt. det? Jeg setter pris på svar da sykehuset dessverre ikke har kapasitet til å svare, og det er lenge til jeg har fått time hos legen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/227241-salmonella/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk tre ukers sykemelding etter en salmonellainfeksjon på ferie. Nå jobbet jeg med folk som var i dårlig hold og derfor kunne bli lett smittet så det kan jo være derfor jeg måtte være borte fra jobben så lenge.

Det finnes mange typer samonella, noen er mer smittefarlige enn andre. I verste fall kan det vare veldig lenge men som regel er det som en vanlig turistdiare.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/227241-salmonella/#findComment-1711002
Del på andre sider

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

En skikkelig infeksjon med Salmonella enteritidis kan av og til forårsake ganske dramatisk sykdom. Etter din beskrivelse har du hatt en slik en. Dette er den mer uvanlige type forløp, fordi de fleste tilfeller er milde og går over av seg selv uten behandling. I de alle fleste tilfeller blir man kvitt bakteriene i løpet av noen dager, eventuelt et par uker. Det er antydet at antibiotikabehandlinbg kan faktisk forlenge tiden før man blir kvitt bakteriene. Noe bærertilstand eller kronisk infeksjon er ikke beskrevet. Det er ganske rimelig å anta at dine nåværende symptomer skyldes at du har tapt kalium og andre ting uinder din intense diarreperiode. Dette medvirker til slappheten. Høy feber har også slik effekt. Jeg regner med at med normal kost og normal aktivitet vil du gjenvinne din vanlig form i løpet av noen dager. Jeg tror ikke det er nødvendig med spesiell oppfølgning, med mindre det skjer noe uventet, eller at du ikke blir helt bra. Etter min oppfatning er det ikke grunn til bekymring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/227241-salmonella/#findComment-1711096
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...