Gå til innhold

Har dama mi spiseforstyrrelser?

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet mann34
Skrevet

Har oppdaget at kjæresten min har et ganske annerledes forhold til mat når hun er sammen med meg, enn når hun er alene. Når vi er sammen, spiser hun ganske lite, g takker alltid nei når jeg tilbyr henne noe. Jeg vet at hun spiser både det ene og det andre når hun er hjemme alene. Jeg har også hørt henne brekke seg mange ganger, selv om hun selv nekter for det.

Hvordan kan jeg konfrontere henne med dette?

Videoannonse
Annonse
bugge -jenta
Skrevet

Kjæresten din har nok bulimi/anorexi, uansett en form for spiseforstyrrelse siden du hører henne kaste opp i skjul. Og har sikkert hatt det en stund også, hvis hun ikke er svært mye yngre enn deg.

Det er mye skam rundt bulimi, og bare det å få en kjæreste kan

trigge det og gjøre det verre for henne i starten. Spiseforstyrrelser er jo tett knyttet til kropp, skam, seksualitet, kontroll/ikkekontroll, og selvtilliten til en med bulimi/anorexia er nok svært skjør. Tanken på at du skal få vite eller skjønne at hun har spiseforstyrrelse kan være svært skremmende for henne. Jeg vet ikke hvor gammel hun er, men antar hun vet om det selv på et eller annet nivå, din alder i betraktning.

Kanskje går hun hos psykolog og får hjelp. Jeg håper det. Bulimi/anorexi er noe en trenger fagfolk for å komme seg ut av for de fleste. Kanskje er hun svært redd du skal finne ut at hun går til psykolog hvis hun går hos en. I hodet sitt kan alt dette være ensbetydende med at du ikke vil ha henne mer, i hvertfall ikke når det går opp for deg hvor "ekkel" hun egentlig er. Hvor fryktelig hun er når hun har spisekick. Når det går opp for deg hvor mye hun kan sette til livs og fråtse i seg. Dette er kanskje hennes tanker. Hun trenger å få høre og forstå gradvis at du elsker henne slik hun er. Er du ikke mann for å gå inn i et forhold med ei dame som har psykiske problemer og vet det, ville jeg trekt meg ut. Ikke for å dømme noen, men noen takler det, andre ikke. Men husk hun er alltid mye mer enn spiseforstyrrelsen sin, og hvis hun slipper deg litt innenfor, viser hun deg en stor tillit som jeg håper du klarer å se hva koster henne.

Du skal aldri bli hennes terapeut, alltid hennes kjæreste, eller mann. Men du kan hjelpe henne til å få hjelp, og til å vise henne at hun er verd den hjelpen.

Finn Skårderud skriver mye fornuftig om spiseforstyrrelser. Du har kanskje sett han på TV. Les om bulimi/anorexi, hvis dette er ei dame du vil satse på. Sett deg litt inn i hennes og mange andres verden.

Gjest been there
Skrevet

Du må bare snakke med henne og få henne til å skjønne at det ikke er noe galt i å si det til deg.

Men, om hun har det, så må jeg advare deg litt, du kommer til å få det like tøft som henne... vanskelig med forhold OG spiseforsturrelse..

Gjest ""psykiatriforum:
Skrevet

Ps! Hvis du poster dette på psykiatriforumet er sjansen for flere svar stor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...