Gå til innhold

Alt eller nothing

Gjest overvektig_og_desperat

Anbefalte innlegg

Gjest overvektig_og_desperat
Skrevet

Jeg greier ikke å finne den gyldne middelvei når det gjelder slanking. Når jeg har lyst til å gå ned i vekt kutter jeg veldig på maten slik at vekten raser nedover. Jeg greier ikke den 1/2 kilo i uken regelen. Jeg skjønner jo at dette ikke er så sunt... og så er jeg redd for å legge på meg alt igjen når jeg har gått ned nok.

Hvor mye ødelegger man forbrenningen ved å holde på slik?

takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du høres ut som en typisk jo-jo slanker, dessverre.

Ved kraftig kutt i matinntaket senkes forbrenningen kraftig, og når viljestyrke eller motivasjon tar slutt og man går tilbake til normalt matinntak, vil kroppen ha en vesentlig lavere forbrenning enn før du startet; og du vil ende opp med en reell vektøkning.

Dette fordi kroppen bruker relativt lang tid på å øke forbrenningen igjen etter å ha blitt sulteforet over tid.

"Hemmeligheten" med å slanke seg er å spise sunt, lite og ofte - samt å være i fysisk aktivitet samtidig.

Kutte ut unødvendig sukker og fett (kaker, kjeks, sjokolade, søte pålegg, brus, juice og yoghurt, smørbaserte sauser o.l.) i hverdagen, spise mye frukt og grønt (gjerne et eple eller en pære i timen), og å bevege mye på seg.

Samt at man har en dag i uken hvor man unner seg en del usunne matvarer - slik at man ikke dreper motivasjonen grunnet abstinens på eksempelvis sjokolade eller brus.

Skrevet

Mye. Og husk også på at det er fullt mulig å legge på seg av å få i seg for FÅ kalorier pr. dag, så lenge vi snakker om normale kalorier (ikke pølser, burgere og sjokolade). Det som skjer da, er at kroppen instiller seg på "permanent" sparemodus sparemodus, og legger alt den ikke umiddelbart trenger i "fettlagrene". Sånn apropos :-)

"........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...