Gå til innhold

"Situasjonsbetinget psykisk ubalanse"?


Gjest Tøffitrynet men trist inni

Anbefalte innlegg

Gjest Tøffitrynet men trist inni

Jeg ble separert for et halvt år siden, og for et par måneder siden møtte jeg den berømte veggen. Jeg begynte å slite med uro i kroppen og "trykk" i brystet, klarte ikke konsentrere meg på jobb, og mistet gnisten og gleden fullstendig.Jeg gikk til legen, som med en gang anbefalte AD. Det hører med til historien at jeg hadde et halvt år på AD for ca 3 år siden også, da var det også en spesiell situasjon som utløste en "lett depresjon". Denne gangen føler jeg det ikke sånn. Dette har mer likhetstrekk med angst etter hva jeg leser.

Jeg ble deldvis sykmeldt, og startet på AD - som viser seg å virke også denne gangen. Men kanskje ikke like bra (litt tidlig å si? Har kun brukt det i 2 1/2 uke).

Men jeg blir litt skremt av dette. Hvis man først har vært deprimert èn gang, er det lettere å få det igjen siden da? Jeg er normalt en ressurssterk og oppegående jente (36 år), som av alle rundt meg betegnes som veldig sterk på alle måter. Det skremmer meg å miste kontrollen over psyken på denne måten. Jeg så at legen skrev i sykemeldingen "Angsfølelse og situasjonsbetinget psykisk ubalanse". Jeg er redd jeg aldri skal bli frisk, jeg. Vet ikke egentlig hvorfor, men akkurat nå er alt fryktelig svart. Jeg føler meg alene med barna, trist og tomt, selv om det var jeg som tok initiativ til bruddet. Jeg merker at kollegaer og venner som er vant med å se meg smile og le nå trekker seg litt unna, fordi de ser at jeg ikke er meg selv. Men det er jo akkurat nå jeg trenger dem!

De sier det tar tid å komme over et samlivsbrudd, og at man finner tilbake til seg selv igjen. Men kommer man egentlig noen gang ordentlig over en angst/depresjons-tilstand? Er den situasjonsbetinget, eller egentlig kronisk???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre er det slik at mange som har hatt en depresjonsperiode får det igjen. MEN det behøver ikke å bety at DU skal få det igjen. OM det er annerledes denne gangen, og du opplever at dette er angst og ikke depresjon, så synes jeg du skulle si det til legen din. Det kan hende at du i så fall burde hatt en annen type medisin. Hva gjelder samlivsbrudd, så finnes det egne samtalegrupper for dette noen steder i landet. Hør om legen din vet noe om det, evt søk på nettet.

Lykke til,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke så farlig

Ikke var altfor opphengt i den diagnosen. Jeg har hatt den og legen forklarte den gang at "situasjonsbetinget psykisk ubalanse reaksjon" bare var et pent ord for "er i en vanskelig situasjon akkurat nå, er sliten og må hvile".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...