Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på snart 21 år som har en rekke problem. Først vil jeg nevne at jeg har nylig gått gravid og tatt keisersnitt.

Jeg har en del merkelige følelser for tiden, som: tåkete syn, svimmelhet, slapphet, konsentrasjonsproblemer, dårligere hukommelse, følelse av å gå på bomull, nummenhet, stikking eller prikking i ei arm, vanskelig for å reise meg av og til( føles ut som hele kroppen har stivnet), føles ut som kroppen henger igjen når jeg f.eks. skal ta et skritt. Jeg har vanskelig for å sovne. Jeg bruker å ligge på siden,og da får jeg vondt i hodet på den siden jeg ligger på... Jeg snur meg og da blir det vondt på den siden... Har mange andre merkelige følelser som jeg ikke klarer å forklare.

Men jeg søkte på tåkete syn her en dag og da kom det opp masse forskjellig. Bl.a ei side om MS. Jeg begynte å lese litt og kjente meg igjen i omtrent alt som sto der. Kan det være det jeg har fått?

Har hatt disse følelsene i flere måneder nå( før fødselen også). Men føler de blir værre for hver dag som går, og nå begynner jeg å bli ganske lei og sliten.

Håper på et raskt svar!:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/227304-hva-feiler-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres nesten ut som du også har fått en nyoppstått migrene med komplisert aurafase.

I desember opplevde jeg noe av det samme som du. Jeg fikk først "lammelser" i hånden og halve ansiktet, dvs. halve leppen, tungen og nasen (høyre side). Fikk dobbeltsyn og ble grusomt følsom for lys. I tillegg mistet jeg taleevnen min. Og SÅ kom den illsinte hodepinen! Som jeg kjente på venstre side i hodet.

Jeg var først hos akutten. Der sa faktisk legen at dette kunne jo kanskje være slag. Å vips ble jeg bare sendt hjem igjen. Tragisk! Glad jeg hadde en samboer som var redd og som fikk meg til fastlegen.

Jeg fikk streng beskjed om å slutte på p-piller. Måtte begynne på Cerazette i steden. Så tok de masse blodprøver og CT. Blodprøver og hodet så perfest ut. Så fastlegen min konkluderte med at jeg har fått migrene, men alvorlig aurafase. Aurafasen er det som skjer før selve hodepinen kommer. Lammelser, synsproblemer, tale etc.

Jeg har det ganske så bra nå. Har fått tabletter som jeg skal ta når jeg kjenner at hodepinen kommer. Jeg har nesten aldri hatt hodepine før, så jeg vet når det er anfall og ikke.

Jeg er blitt flinkere til å stresse ned, da dette kan gjøre at anfall kommer.

Håper du finner ut hva som feiler deg. Jeg er i hvert fall glad jeg fikk en god utredning, og at jeg har en fastlege som tar meg på alvor og virkelig bryr seg om å hjelpe!

Jeg er selv 23, ganske ung. Men dette var ikke så uvanlig for oss jenter i denne alderen. Kan faktisk hende at det bare var et engangstilfelle også.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/227304-hva-feiler-meg/#findComment-1711653
Del på andre sider

symptomer+internett er en litt farlig situasjon for psyken din ville jeg tro...

jeg sier ikke at du har psykiske problemer eller noe sånt, men heller at symptomer kan være tegn på så mange ting, stort sett viser det seg som "enkle ting".. mitt råd er heller og kontakte fastlegen din istedetfor og være bekymret, noe som kan føre til enda verre plager:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/227304-hva-feiler-meg/#findComment-1711657
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes du bør kontakte fastlegen din for en grundig helsesjekk. Kroppen din har gjennomgått en rekke hormon-endringer. Stoffskifte, blodsukker, B12 og jernlager bør sjekkes. Synsendringene ved MS arter seg oftest som at sentrale deler av synsfeltet blir tåkete, og ofte kun periodevis. Nakkestivhet kan gi nummenhet i armer og hodepine. Avklemming av nerven som går til hånden ( carpal tunnel syndrom) er også ganske vanlig etter svangerskap og hos mødre som bærer barna mye. Kanskje kan noe av plagene skyldes væske-underskudd og mangel på søvn. Sålenge man ammer er det ganske vanlig å føle konsentrasjonsvansker og nedsatt hukommelse; Ammetåken. Fra naturens side er dette kanskje en følelse som gjør at mødre skal være mest opptatt av barnet, og ikke orke/ønske å engasjere seg SÅ mye i livet rundt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/227304-hva-feiler-meg/#findComment-1714536
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...