Gå til innhold

nhd: Viktig om medisiner, seponering m.m.


Gjest bråseponert

Anbefalte innlegg

Gjest bråseponert

Jeg har brukt en salig cocktail av medisiner i snart 20 år nå. 15-20 mg Valium, 1-2mg Flunipam, 2-3mg Fluanxol, 25-100mg Sarotex (som sovemedisin), De siste 7-8 årene også Lamictal (vedlikeholdsdose 500mg pga. enzymfeil i kroppen min) og Efexor 300mg.

Jeg har "alltid" slitt med angst og depresjon og har fåttt foreskrevet Valium og Flunipam av flere psykiatere (ikke samtidig).

Men: for ca. tre uker siden ble jeg akutt psykotisk og innlagt på mottagsposten på Lovisenberg sykehus.

Jeg husker ikke selv noe som helst av de første døgnene, men de hadde bråseponert Flunipam, Efexor og Sarotex. (Jeg fikk litt Imovane i stedet for Flunipam).

Jeg har hatt en regelrett krangel med en av legene der som påstod at det ikke var farlig å bråseponere Efexor og at de fleste ikke hadde noe ubehag med det. Jeg har ihvertfall ubehag! Angst, skjelvinger, "strømstøt" i hodet, svimmelhet m.m.

Jeg regner med at noe av dette også kan skyldes seponeringen av Flunipam, men jeg kjenner mange som har gått på ulike SSRI og Efexor og de aller fleste har det veldig tøft, selv når de trapper langsomt ned.

Grunnen til seponeringen var at legene på sykehuset trodde psykosen kanskje skyldtes samtidig bruk av Efexor og Sarotex. Flunipamen var bare en del av policyen der. A-preparater ble ikke brukt.

Men i krangelen med denne kjepphøye kollegaen din har vel jeg rett? Jeg går med på å bråseponere Efexor hvis det kan forhindre psykoser, men jeg har veldig tøffe abstinenser. Burde ikke en erfraen psykiater og overlege vite slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bråseponert

Jeg går nå på 10mg Abilify og 2,5mg Zyprexa. Jeg må sannsynigvis øke Abilify.

Her er det også uenighet leger i mellom: Mange går på et eller annet nevroleptikum og bruker en liten dose Zyprexa om kveldn i tillegg, men flere av de legene jeg har snakket med mener at Zyprexaen bør seponeres. Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cipra2

Jeg går nå på 10mg Abilify og 2,5mg Zyprexa. Jeg må sannsynigvis øke Abilify.

Her er det også uenighet leger i mellom: Mange går på et eller annet nevroleptikum og bruker en liten dose Zyprexa om kveldn i tillegg, men flere av de legene jeg har snakket med mener at Zyprexaen bør seponeres. Synspunkter?

Villeste jeg har hørt. Folk flest strever voldsomt med å komme av efexor, nede på minimumsdose. Om det er farlig, vet jeg ikke, men sånt bør en ikke bli utsatt for. For ubehaget er iallfall "farlig" stort.

Måtte vel gå an å gjøre det mer skånsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Det er vanligvis helt ufarlig å bråseponere Efexor. Derimot vil det kunne gi betydelig ubehag hos en del.

Jeg kan ikke se at fordelene ved bråseponering er så store i forhold til en kontrollert rask nedtrapping, at jeg ville valgt bråseponering. Jeg ville nok valgt å halvere dosen med Efexor i en uke for deretter å legge planer videre.

2. Om Zyprexa. Etter min mening er Zyprexa det beste av alle antipsykotika (unntatt Leponex) hva gjelder virkning. Ulempen er at ca 20% får betydelig matlyst og ofte vektoppgang. Denne effekten på matlysten er doseuavhengig dvs den er like stor på 2,5 mg som på 15 eller 20.

For meg synes dermed denne kombinasjonen som litt meningsløs:

Enten bruker en Zyprexa for å behandle hele psykosen, og da i doser på 15-20 mg,

..eller så avstår en fra Zyprexa og bruker en annen tilleggsmedisin til kvelden for å hjelpe på søvnen, f.eks Truxal.

Å bruke Zyprexa 2,5 mg gir etter min mening full uttelling på bivirkninger uten at en oppnår så mye på virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bråseponert

1. Det er vanligvis helt ufarlig å bråseponere Efexor. Derimot vil det kunne gi betydelig ubehag hos en del.

Jeg kan ikke se at fordelene ved bråseponering er så store i forhold til en kontrollert rask nedtrapping, at jeg ville valgt bråseponering. Jeg ville nok valgt å halvere dosen med Efexor i en uke for deretter å legge planer videre.

2. Om Zyprexa. Etter min mening er Zyprexa det beste av alle antipsykotika (unntatt Leponex) hva gjelder virkning. Ulempen er at ca 20% får betydelig matlyst og ofte vektoppgang. Denne effekten på matlysten er doseuavhengig dvs den er like stor på 2,5 mg som på 15 eller 20.

For meg synes dermed denne kombinasjonen som litt meningsløs:

Enten bruker en Zyprexa for å behandle hele psykosen, og da i doser på 15-20 mg,

..eller så avstår en fra Zyprexa og bruker en annen tilleggsmedisin til kvelden for å hjelpe på søvnen, f.eks Truxal.

Å bruke Zyprexa 2,5 mg gir etter min mening full uttelling på bivirkninger uten at en oppnår så mye på virkning.

Tusen takk for svar. Dette skal jeg printe ut og ta med til min faste polikliniske psykiater, samt fastlegen min.

Jeg tror faktisk jeg seponerer Zyprexa'en selv. Jeg vet den skal bort snart uansett, men når det er 4 leger innblandet og de ikke kommuniserer seg i mellom, så er det ikke så lett å stå som pasient. Jeg har lang erfaring med omtrent det som er av angstdempende og antidep., men jef har aldri vært psykotisk tidligere.

Et lite tillegg: Legen jeg "kræsjet" med på sykehuset, var vikaroverlege der i to uker(!) Nå¨har han forlengst dratt nordover igjen til sin faste arbeidsplass. Den eneste tilfredsstillelsen min er at jeg fikk lest ham teksten så han ble rød og hvit om hverandre. Etter den episoden ga jeg beskjed om at jeg ikke ville snakke med ham igjen og da fikk jeg faktisk ny lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bråseponert

Villeste jeg har hørt. Folk flest strever voldsomt med å komme av efexor, nede på minimumsdose. Om det er farlig, vet jeg ikke, men sånt bør en ikke bli utsatt for. For ubehaget er iallfall "farlig" stort.

Måtte vel gå an å gjøre det mer skånsomt.

Det er ihvertfall et sant helvete. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tusen takk for svar. Dette skal jeg printe ut og ta med til min faste polikliniske psykiater, samt fastlegen min.

Jeg tror faktisk jeg seponerer Zyprexa'en selv. Jeg vet den skal bort snart uansett, men når det er 4 leger innblandet og de ikke kommuniserer seg i mellom, så er det ikke så lett å stå som pasient. Jeg har lang erfaring med omtrent det som er av angstdempende og antidep., men jef har aldri vært psykotisk tidligere.

Et lite tillegg: Legen jeg "kræsjet" med på sykehuset, var vikaroverlege der i to uker(!) Nå¨har han forlengst dratt nordover igjen til sin faste arbeidsplass. Den eneste tilfredsstillelsen min er at jeg fikk lest ham teksten så han ble rød og hvit om hverandre. Etter den episoden ga jeg beskjed om at jeg ikke ville snakke med ham igjen og da fikk jeg faktisk ny lege.

OBS. Jeg har en reservasjon til mitt utsagn om Zyprexa 2,5 mg.

Om du tidligere brukte større doser Zyprexa og nå er i en overgangsfase til Abilify, er det riktig å overlappe med nedtrappende doser Zyprexa. I så fall er 2,5 mg bare et kortvarig stadium på vei mot null. I dette tilfellet er det fornuftig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bråseponert

OBS. Jeg har en reservasjon til mitt utsagn om Zyprexa 2,5 mg.

Om du tidligere brukte større doser Zyprexa og nå er i en overgangsfase til Abilify, er det riktig å overlappe med nedtrappende doser Zyprexa. I så fall er 2,5 mg bare et kortvarig stadium på vei mot null. I dette tilfellet er det fornuftig behandling.

De brukte Zyprexa for å få meg "ned på jorda" igjen da jeg var psykotisk og fortsatte dette i tils. 4-5 dager før jeg fikk prøve Abilify. (Prøvde Solian i to dager, men den slo meg helt ut). Dette er nå tre uker siden og jeg vet at jeg skal slutte med Zyprexa, så da gjør jeg det like gjerne nå.

Jeg bruker jo 10mg Abilify og ellers Valium (5mgx4), Lamictal (trapper opp)., Fluanxol (bare 2mg), Phenergan 50mg og 7,5mg Imovane. I tillegg tar jeg på eget initiativ 1mg Flunipam, men jeg er usikker på om jeg får mer av den. Men jeg orker ikke å bråseponere både Efexor og Flunipam samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Jeg vil bare gi deg litt trøst. Selv gått på efexor, og bråseponering... At noe ikke er direkte farlig er nå en ting, men hvor ubehagelig skal en gjøre det for noen hvis det ikke udiskutabelt er helt nødvendig? Det kan ikke ha vært godt.:o(

Håper aldri noen gjør slikt mot deg igjen, og at du møter mennesker som vet hva de gjør hvis de må bråseponere. Det kan godt hende at det er riktig å bråseponere i blant, men da må de vite hva de gjør i hvertfall.

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke for meg

Jeg brukte Efexor i 6 uker. 150mg på det meste. Trappet sakte opp og seponerte sakte. (Seponerte pga bivirkninger og manglende virkning.)

Jeg hadde ubehag og kraftige strømstøt gjennom hodet i mer enn 3 mndr etterpå. Det var hemmende for bevegelser, jeg gjorde en dårligere jobb og måtte prøve å unngå å kjøre bil. Trafikkfarlig var det i hvert fall.

Jeg har ingen tillit til de som sier at man kan prøve en medisin. Det er jo _bare_ å slutte igjen. For meg stjal det enormt mye tid og krefter som jeg heller kunne brukt på å bli bedre.

Jeg blir jo også i stuss på om man egentlig har oversikt over hva slike preparater gjør med en på sikt.

Jeg er ikke motstander av denne type medisin, men jeg har ikke tillit til den ensidige ufarliggjøringen av bruken som man kan oppleve fra fagfolk. Terskelen for å sette folk på medisiner burde vært langt høyere, og oppfølgingen og rapporteringen av virkninger og bivirkninger hos den enkelte burde vært gjort mye mer grundig.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...