Gå til innhold

kosthold for melkeallergiker

Anbefalte innlegg

Gjest gudrun

Hei

Jeg har en herlig liten gutt som har nettopp fylt et år. Når han var 9 måneder gammel fikk han påvist allergi mot både egg og melk. Jeg ammer fremdeles (og følger da opplagt samme diett som han) men jeg er i full jobb så om dagen bør han ha annen melk. Nutramigen er ikke så populær. Dessuten synes jeg ikke han legger gott nok på seg. Går det greit å gi soyamelk nå når hann har fylt et år, eller bør jeg vente lenger ? Han har smakt soyamelk og liker den. Når kan jeg innføre matvarer som f.eks fisk, erter, jordber, appelsin og liknende?

Bør dette utsettes lengere for barn som har allergi?

Får han tilstrekkelig med kalsium fra morsmelken og grønnsaker?

Hva med bruk av krydder? eller tomat? -Matlaging uten melk krever egentlig bra med krydder, eller og tomat!

Jeg håper noen har gode råd!!!

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22734-kosthold-for-melkeallergiker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære gudrun

Du bør bruke en melkeerstatning og hvis det ikke går med Nutramigen kan du godt prøve Soyamelk. Da bør du bruke en av dem du får på apoteket, du får det på "blå" resept hvis det er påvist melkeallergi.

Ettersom du går mer og mer over til melkeerstatning bør han også få et kalktilskudd, det er ikke tilstrekkelig kalk i melkeerstatninger til å dekke behovet hos en ett-åring.

Hvis han ikke har vist tegn til fiskeallergi kan du begynne med fisk (forsiktig i begynnelsen) fra 1-års alder. Jordbær og citrus bør du vente med hvis han har eksem, hvis ikke kan han få dette også etterhvert. Det samme med tomat. Allergi for jordbær og citrus er sjelden, men de kan ofte forverre eksem via andre mekanismer enn allergi.

Unngå blandingkrydder foreløbig, men rene urtekrydder og salt og pepper kan du godt bruke. Ellers finnes det mange gode oppskrifter på mat uten melk (og egg).

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...