Gå til innhold

Panikkangt


Rusup

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en kjæreste som lider an panikkangst.Akkurat nå for tiden lider han mye, og jeg ønsker så gjerne å gjøre noe for ham.Spørsmålet mitt er;er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe (få det til å forsvinne raskere), få han til føle seg bedre?

Rusup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Sannsynligvis har han fått et skriv om hvordan han skal forholde seg under anfall av terapeuten sin.

Du kan hjelpe han til å gjennomføre dissse tiltakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis har han fått et skriv om hvordan han skal forholde seg under anfall av terapeuten sin.

Du kan hjelpe han til å gjennomføre dissse tiltakene.

Vet du hvor jeg kan få tak i et slikt skriv? Jeg har savnet informasjon om hva jeg bør gjøre under et panikkanfall, i stedet for bare å prøve meg frem på egen hånd (selv om også det etter hvert går ganske bra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tusjen

Sannsynligvis har han fått et skriv om hvordan han skal forholde seg under anfall av terapeuten sin.

Du kan hjelpe han til å gjennomføre dissse tiltakene.

Jeg føler som Zitha: Skulle også gjerne fått mer info om hva man gjør uner et panikkanfall. Har fått veldig lite info om dette både hos psykolog og lege. Har du noe vi kan få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkerbell

Vet du hvor jeg kan få tak i et slikt skriv? Jeg har savnet informasjon om hva jeg bør gjøre under et panikkanfall, i stedet for bare å prøve meg frem på egen hånd (selv om også det etter hvert går ganske bra).

Jeg sier ikke at dette gjelder for alle....men det gjelder for MEG..

1. Fysisk kontakt -Fordi jeg får en følelse av at jeg flyter utover er det godt når noen holder rundt meg. Fungerer slik at jeg opplever at det tross alt finnes grenser, -selv om man synes alt viskes bort..

2. Snakk til meg -Det å høre en annens stemme...fører til at jeg klarer å holde meg "i denne virkelighet". Minn meg på at det går over, selv om jeg ikke tror det. Minn meg på at jeg ikke blir gal. Minn meg på at jeg ikke kommer til å dø, selv om jeg tror det...

3. Vær rolig -Alt blir mye verre hvis du er usikker. Jeg trenger din trygghet når jeg er utrygg i meg selv.

4. Tål reaksjoner -La meg få lov til å gråte. La meg få lov til å banne. La meg få lov til å slå i veggen. Smerten....gjør så forferdelig vondt.

5. Minn meg på å puste -Pusting i firkant gjør at jeg muligens kan klare å ikke hyperventilere. Jeg kan kanskje klare å få tankene over på noe annet.

6. Ikke bagatelliser -Jeg vet at du ikke kan se det...Jeg vet at du ikke kan se den krigen jeg er i.. men jeg kan det er MIN virkelighet..

7. Værsåsnill og vær der -Sitt litt hos meg etter at anfallet er over.. Jeg er så redd.. Føler meg så liten. Adrenalinet pumper..klarer ikke slappe av. Vær så snill og bli en stund, -til jeg har landet..

8. Ikke spør meg om anfallet -under et anfall -Jeg må komme meg litt... Må få det på avstand..

9. Takk for at du gadd å sette deg inn i min situasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tusjen

Jeg sier ikke at dette gjelder for alle....men det gjelder for MEG..

1. Fysisk kontakt -Fordi jeg får en følelse av at jeg flyter utover er det godt når noen holder rundt meg. Fungerer slik at jeg opplever at det tross alt finnes grenser, -selv om man synes alt viskes bort..

2. Snakk til meg -Det å høre en annens stemme...fører til at jeg klarer å holde meg "i denne virkelighet". Minn meg på at det går over, selv om jeg ikke tror det. Minn meg på at jeg ikke blir gal. Minn meg på at jeg ikke kommer til å dø, selv om jeg tror det...

3. Vær rolig -Alt blir mye verre hvis du er usikker. Jeg trenger din trygghet når jeg er utrygg i meg selv.

4. Tål reaksjoner -La meg få lov til å gråte. La meg få lov til å banne. La meg få lov til å slå i veggen. Smerten....gjør så forferdelig vondt.

5. Minn meg på å puste -Pusting i firkant gjør at jeg muligens kan klare å ikke hyperventilere. Jeg kan kanskje klare å få tankene over på noe annet.

6. Ikke bagatelliser -Jeg vet at du ikke kan se det...Jeg vet at du ikke kan se den krigen jeg er i.. men jeg kan det er MIN virkelighet..

7. Værsåsnill og vær der -Sitt litt hos meg etter at anfallet er over.. Jeg er så redd.. Føler meg så liten. Adrenalinet pumper..klarer ikke slappe av. Vær så snill og bli en stund, -til jeg har landet..

8. Ikke spør meg om anfallet -under et anfall -Jeg må komme meg litt... Må få det på avstand..

9. Takk for at du gadd å sette deg inn i min situasjon

Takk for at du ville dele dette med oss. Tårene bare trillet på når jeg leste det du skrev. Kjente meg godt igjen. Tror dette er veldig gode tips for alle som kjenner en med panikkangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

thinkerbell

Sannsynligvis har han fått et skriv om hvordan han skal forholde seg under anfall av terapeuten sin.

Du kan hjelpe han til å gjennomføre dissse tiltakene.

Stusset litt da jeg leste svaret ditt.... Det er da ikke psykologen som skla skrive "retningslinjene"! Det er pasienten i samråd (!) med psykologen... Ja.. psykologen kan lære pas. om pusteteknikker, men det å oppleve et panikkangst anfall er så individuellt...at pas. må selv klargjøre hva vekommende trenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkerbell

Takk for at du ville dele dette med oss. Tårene bare trillet på når jeg leste det du skrev. Kjente meg godt igjen. Tror dette er veldig gode tips for alle som kjenner en med panikkangst.

...takk...

go`klem til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at dette gjelder for alle....men det gjelder for MEG..

1. Fysisk kontakt -Fordi jeg får en følelse av at jeg flyter utover er det godt når noen holder rundt meg. Fungerer slik at jeg opplever at det tross alt finnes grenser, -selv om man synes alt viskes bort..

2. Snakk til meg -Det å høre en annens stemme...fører til at jeg klarer å holde meg "i denne virkelighet". Minn meg på at det går over, selv om jeg ikke tror det. Minn meg på at jeg ikke blir gal. Minn meg på at jeg ikke kommer til å dø, selv om jeg tror det...

3. Vær rolig -Alt blir mye verre hvis du er usikker. Jeg trenger din trygghet når jeg er utrygg i meg selv.

4. Tål reaksjoner -La meg få lov til å gråte. La meg få lov til å banne. La meg få lov til å slå i veggen. Smerten....gjør så forferdelig vondt.

5. Minn meg på å puste -Pusting i firkant gjør at jeg muligens kan klare å ikke hyperventilere. Jeg kan kanskje klare å få tankene over på noe annet.

6. Ikke bagatelliser -Jeg vet at du ikke kan se det...Jeg vet at du ikke kan se den krigen jeg er i.. men jeg kan det er MIN virkelighet..

7. Værsåsnill og vær der -Sitt litt hos meg etter at anfallet er over.. Jeg er så redd.. Føler meg så liten. Adrenalinet pumper..klarer ikke slappe av. Vær så snill og bli en stund, -til jeg har landet..

8. Ikke spør meg om anfallet -under et anfall -Jeg må komme meg litt... Må få det på avstand..

9. Takk for at du gadd å sette deg inn i min situasjon

Takk for rådene, og at du tok deg tid til å skrive dem ned. Men det er kanskje individuelt hva som hjelper? Jeg takler ikke at noen snakker til meg under et panikkanfall. Fysisk kontakt ville bare gjøre at jeg føler meg fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkerbell

Takk for rådene, og at du tok deg tid til å skrive dem ned. Men det er kanskje individuelt hva som hjelper? Jeg takler ikke at noen snakker til meg under et panikkanfall. Fysisk kontakt ville bare gjøre at jeg føler meg fanget.

Du har helt rett vennen...det ER forferdelig individuelt.. Man må liksom prøve seg ut..

varm klem til deg fra bella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at dette gjelder for alle....men det gjelder for MEG..

1. Fysisk kontakt -Fordi jeg får en følelse av at jeg flyter utover er det godt når noen holder rundt meg. Fungerer slik at jeg opplever at det tross alt finnes grenser, -selv om man synes alt viskes bort..

2. Snakk til meg -Det å høre en annens stemme...fører til at jeg klarer å holde meg "i denne virkelighet". Minn meg på at det går over, selv om jeg ikke tror det. Minn meg på at jeg ikke blir gal. Minn meg på at jeg ikke kommer til å dø, selv om jeg tror det...

3. Vær rolig -Alt blir mye verre hvis du er usikker. Jeg trenger din trygghet når jeg er utrygg i meg selv.

4. Tål reaksjoner -La meg få lov til å gråte. La meg få lov til å banne. La meg få lov til å slå i veggen. Smerten....gjør så forferdelig vondt.

5. Minn meg på å puste -Pusting i firkant gjør at jeg muligens kan klare å ikke hyperventilere. Jeg kan kanskje klare å få tankene over på noe annet.

6. Ikke bagatelliser -Jeg vet at du ikke kan se det...Jeg vet at du ikke kan se den krigen jeg er i.. men jeg kan det er MIN virkelighet..

7. Værsåsnill og vær der -Sitt litt hos meg etter at anfallet er over.. Jeg er så redd.. Føler meg så liten. Adrenalinet pumper..klarer ikke slappe av. Vær så snill og bli en stund, -til jeg har landet..

8. Ikke spør meg om anfallet -under et anfall -Jeg må komme meg litt... Må få det på avstand..

9. Takk for at du gadd å sette deg inn i min situasjon

En stor klem til deg fra meg!Det er så godt å høre hvorden det er for en person som har panikkangst.Føler at jeg forstår litt mer... Det er ikke alltid like lett for han å forklare,(og jeg blir frustert når jeg ikke forstår han) men det har du absolutt gjort!Takk! Hilsen Pusur

Ps tar gjerne imot flere svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...