Gå til innhold

Denne bokhandleren....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest PandaMiranda
Skrevet

Tja...

Antakelig bør Åsne ha vært forberedt på bråk, for det er jo ganske utleverende, det hun skriver. Så virker det også som om hun står som en påle i denne konflikten.

Jeg kan godt skjønne at bokhandleren er pissed-off, men spørs om ikke det egentlig bare er hans eget problem. Han har, så vidt jeg har skjønt, ikke satt noen klare premisser på forhånd om hva hun kan skrive og ikke.

Hun påstår det er sant, han påstår hun lyver - så er det kanskje bare ord mot ord?

Men en ting jeg synes er mest interessant her, er om hun har overholdt reglene om anonymisering. Jeg lurer på om det er bokhandleren selv som har stått fram med sin identitet, eller om hun har gjort en for dårlig jobb mht anonymiseringen av sine kilder?

Gjest litchi
Skrevet

Jeg tror han har vært grenseløst naiv i forhold til hva Åsne kom til å skrive, og hvordan hun kom til å fremstille familien hans,

Og jeg tror hun har vært grenseløst naiv, dersom hun trodde det ikke kom til å bli bråk.

Jeg mener å ha hørt at det egentlig bare finnes en skikkelig bokhandler i Kabul, at han virkelig er i en særstilling i forhold til åpenhet for utlendinger osv. Og at han veldig lett kunne gjenkjennes av alle som har vært der. I så fall har Åsne gjort altfor dårlig jobb for å anonymisere, men jeg vet ikke om det ville vært mulig å gjøre det bedre, dersom ikke hele boken skulle mistet sin mening på et vis.

Uansett litt fasinerende med romanfigurer som plutselig kommer ut av boken, og krever å få leve/representere sitt eget liv, synes jeg. Kikkeren i meg som godter seg - huff!

Min sympati ligger nok faktisk hos bokhandleren. Kan ikke forestille meg hvordan jeg hadde reagert dersom en husgjest plutselig skrev bok om meg og familien min, og ikke i positive ordelag, heller...

Gjest heffalumpen
Skrevet

Det er bare en kabulsk fyr som - i ettertid- har skjønt at verdiene i hans land kanskej ikke er de eneste riktige.

Uansett: hun kunne anonymisert det ved å utelate hans yrkesidentitet.

Jeg gidder ikke se på tv hva de sier om dette i dag, det er ikke lenge siden han var her - same old story. Pussig at han dukket opp her i det hele tatt. Han kunne holdt seg hjemme og holdt seg mer anonym. Dette lukter mest penger egentlig. Og hevnlyst, siden Åse tjente mye.

Skrevet

Bokhandleren får ingen sympati hos meg.

Årsaken er meget enkel. Hvis denne boken skulle være så ødeleggende for han og hans familie som han påstår, så er det mildt sagt "merkelig" at det verste som han "siterer" fra boken faktisk ikke står i boken.

Og derved er det det han selv gir av informasjon (og som faktisk ikke står i boken), som er mest skadelig for han og hans familie.

Hvorfor gjør han det?

Får å forsøke å tjene penger på det - og intet annet.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg tror han har vært grenseløst naiv i forhold til hva Åsne kom til å skrive, og hvordan hun kom til å fremstille familien hans,

Og jeg tror hun har vært grenseløst naiv, dersom hun trodde det ikke kom til å bli bråk.

Jeg mener å ha hørt at det egentlig bare finnes en skikkelig bokhandler i Kabul, at han virkelig er i en særstilling i forhold til åpenhet for utlendinger osv. Og at han veldig lett kunne gjenkjennes av alle som har vært der. I så fall har Åsne gjort altfor dårlig jobb for å anonymisere, men jeg vet ikke om det ville vært mulig å gjøre det bedre, dersom ikke hele boken skulle mistet sin mening på et vis.

Uansett litt fasinerende med romanfigurer som plutselig kommer ut av boken, og krever å få leve/representere sitt eget liv, synes jeg. Kikkeren i meg som godter seg - huff!

Min sympati ligger nok faktisk hos bokhandleren. Kan ikke forestille meg hvordan jeg hadde reagert dersom en husgjest plutselig skrev bok om meg og familien min, og ikke i positive ordelag, heller...

"Kan ikke forestille meg hvordan jeg hadde reagert dersom en husgjest plutselig skrev bok om meg og familien min, og ikke i positive ordelag, heller... "

Det var vel ikke helt plutselig? Han visste jo om at hun skulle skrive boken, gjorde han ikke?

Gjest litchi
Skrevet

"Kan ikke forestille meg hvordan jeg hadde reagert dersom en husgjest plutselig skrev bok om meg og familien min, og ikke i positive ordelag, heller... "

Det var vel ikke helt plutselig? Han visste jo om at hun skulle skrive boken, gjorde han ikke?

Joda, han visste nok at hun skulle skrive bok. Men tipper han ikke kunne tenke seg hva slags bok.

Så mitt eksempel med min husgjest, henger ikke på greip. Du har rett i det :)

amerikafareren
Skrevet

Jeg er helt enig med deg i det du skriver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...