Gå til innhold

Betale for henvisning til spesialist hos fastlegen?

Anbefalte innlegg

Gjest kavringen
Skrevet

Er det vanlig å måtte betale kr 47 for å få en henvisning til spesialist? Dette i tillegg til egenandelen for selve konsultasjonen hos fastlegen, altså?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det koster i hvert fall nesten 150 kr og få en henvisning, drosjerekvisisjon eller en resept sendt hjem

Og 20 kr for å levere en urinprøve og 20 til hvis den skal resistensbestemmes på laben. Så det høres ut som det kan stemme.

Gjest kavringen
Skrevet

Takst 8 i normaltariffen,

http://www.legeforeningen.no/cocoon/legeforeningen/normaltariff.xsp?id=&kap=kap2

8 Ekspedisjonsgebyr

Utgifter og arbeid ved forsendelse etter pasientens ønske av resepter, rekvisisjoner, henvisninger eller lignende per brev, faks, telefon eller e-post. Taksten dekkes ikke av folketrygden.

Jeg tolker dette dithen at jeg må betale for en henvisning kun dersom jeg vil ha den tilsendt i posten?

Jeg fikk imidlertid henvisningen i forbindelse med en vanlig legetime, og stusser derfor litt på at jeg måtte betale for henvisningen i tillegg til den vanlige egenandelen for konsultasjonen. Uansett ikke store summen, men det irriterer meg at jeg i det hele tatt måtte bruke tid til konsultasjon - de kunne ikke uten videre gi meg en henvisning per telefon fikk jeg beskjed om. Hrrrmph, bortkasta tid og penger :(. Legene vet å sikre seg inntekter...

Skrevet

Jeg tolker dette dithen at jeg må betale for en henvisning kun dersom jeg vil ha den tilsendt i posten?

Jeg fikk imidlertid henvisningen i forbindelse med en vanlig legetime, og stusser derfor litt på at jeg måtte betale for henvisningen i tillegg til den vanlige egenandelen for konsultasjonen. Uansett ikke store summen, men det irriterer meg at jeg i det hele tatt måtte bruke tid til konsultasjon - de kunne ikke uten videre gi meg en henvisning per telefon fikk jeg beskjed om. Hrrrmph, bortkasta tid og penger :(. Legene vet å sikre seg inntekter...

Hvis legen din sendte, mailet eller fakset henvisningen din kan de ta kr. 47,- i gebyr.

Det er for øvrig våre rikspolitikere du kan takke for mange av de nye takstene.

Tidligere sendte legen regningen for slike ting til trygdekontoret. Så fant Bondevik-regjeringen ut at dette kunne vi ikke ha noe av. Så de innførte ekspedisjonsgebyr for slike ting, dette gebyret må pasienter betale uansett om de har frikort eller ikke, om de er under eller over 12 år.

Samtidig skryter de på seg at egenandelstaket ble holdt lavt, det er jo enkelt å gi med den ene handa og ta inn igjen dobbelt opp med den andre.

Legene er prisgitt forhandlingene mellom KS og Legeforeningen og finner ikke opp disse takstene helt av seg selv.

Selvfølgelig kan man mene at legene har uhørt høye lønninger, men det er en annen diskusjon.

Skrevet

Hei,

tok du blodprøver under konsultasjonen? Da koster det 47kr ekstra, under takst 701a i takstheftet. Vi tar ikke ekstra penger for å skrive en henvisning under konsultasjonen.

Gjest kavringen
Skrevet

Hei,

tok du blodprøver under konsultasjonen? Da koster det 47kr ekstra, under takst 701a i takstheftet. Vi tar ikke ekstra penger for å skrive en henvisning under konsultasjonen.

Nei, jeg tok ingen blodprøver og fikk overlevert henvisningen under konsultasjonen. Det betyr mao at jeg har betalt for mye. Rart de ikke kjenner reglene bedre enn dette? Føler meg lurt...

Uansett, takk for svar :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...