Gå til innhold

Kan depresjon "hindre" menstruasjon og "stoppe opp" fordøyelsen?


Gjest flinkpike

Anbefalte innlegg

Gjest flinkpike

Hei!

I forbindelse med at jeg har begynt på jobb igjen etter ett års sykemelding, har jeg opplevd at depresjonen har forverret seg igjen. - Kanskje ikke så overraskende. Det som kanskje er mer overraskende, og som trigger depresjonen enda mer enn jobben, er imidlertid at jeg har fått problemer med magen igjen og mistet menstruasjonen... Psykiateren mener at jeg ikke kan se bort fra at min "ballongmage" og uteblitt menstruasjon har sammenheng med at jeg har begynt på jobb igjen. Hvis det er tilfelle, lurer jeg på hvorfor ikke jeg hadde de samme plagene da jeg var helt på "bunn". Jeg mistet menstruasjonen i tre år uten at legene fant ut hva som feilte meg (De antydet at jeg var kommet i tidlig overgangsalder). Med tanke på ønske om flere barn, er jeg redd for at det skal skje igjen. Når det gjelder min trege fordøyelse og oppblåste mage, har jeg tidligere prøvd det meste innen skolemedisinen og alternativ behandling og føler meg for øyeblikket fullstendig rådløs.

Er det en naturlig sammeheng mellom mine somatiske lidelser og depresjonen, eller burde jeg kanskje oppsøke gyneokolog og blitt utredet for tarmproblemene enda en gang? Kanskje noen vet om et "vindundermiddel" for tarmen, som ikke er vanedannende?

Endelig lurer jeg på om noen vet om det kan være noen sammenheng mellom en dårlig fungerende tarm og at menstruasjonen uteblir. (Det er vel et tema som egentlig hører under "Allmenmedisin", men jeg spør likevel).

Blir svært glad for svar ;-)

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei.

Går du på AD?

Jeg bruker Cipralex og har veldig treg mage,vondt i magen,

hjelper litt med cultura for meg.

Når det gjelder manglende mensturasjon går jeg ut fra at du har fått sjekket ut hormonbalansen?

hilsen mbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kan godt stemme det

"Endelig lurer jeg på om noen vet om det kan være noen sammenheng mellom en dårlig fungerende tarm og at menstruasjonen uteblir."

Og jeg vil legge til depresjon. Ja, ved enkelte sykdomstilstander kan det så absolutt være en sammenheng. Alle disse tre symptomene er typisk for hypotyreose - lavt stoffskifte. Har du blitt sjekket for dette? Titt litt på disse sidene og se hva du finner der:

www.thyro.net

www.xlpluss.no/thyroforum/

www.stoffskifte.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MinimizeMe

Hei!

Det er jo en kjent sak at stress kan forstyrre menstruasjonen, og depresjon er vel på en måte stressende for kroppen?

Jeg har dessverre ingen vidundertips mot

forstoppelse:( Men de kjente rådene er jo å drikke mye vann sammen med fiberrik mat, knuste linfrø, appelsin(juice), svisker. Det finnes også noe som heter laktulose, har du prøvd det? Eller kanskje har de noen på helsekosten? Av personlig erfaring synes jeg også sterk kaffe i stor e mengder kan hjelpe, men jge vet ikke om det er så sunt..?

Veldig plagsomt når magen ikke fungerer,da. Og selv om menstruasjonen kanskje ikke er et savn, så er det jo viktig å finne årsaken hvis den lar være å dukker opp over tid.

Så jeg håper du finner løsningen på problemene dine!

Lykke til fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...