Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=113687

Greit nok, og det skulle bare mangle, at slik oppførsel ikke tillates, og straffes. Men blir det ikke litt feil å kalle det "rasistisk"? Kan "same" være et mer nedsettende uttrykk enn "svenske"? Det blir omtrent som "jævla pakistaner" - selve ordet er jo ikke nedsettende?

"..........................................."

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns overhodet ikke det er rasistisk å kalle for for same.

Men jeg vet at folk i forhold til f eks Idrettsforbundet, og spesielt NFF, så er folk totalt rettsløse. De har sine egne lover, som de mener står over norsk lov.

Skrevet

Jeg syns overhodet ikke det er rasistisk å kalle for for same.

Men jeg vet at folk i forhold til f eks Idrettsforbundet, og spesielt NFF, så er folk totalt rettsløse. De har sine egne lover, som de mener står over norsk lov.

Joda, mulig det. Men det er jo heller ikke ønskelig med utrop som "jævla svenske", "jævla nordmann" etc. på fotballbanen, da. Så jeg skjønner godt at det straffes. Det er ikke akkurat noen "gentlemannssport", men det går jo an å holde et minimumsnivå av anstendighet og oppførsel.

"............................................."

Skrevet

Joda, mulig det. Men det er jo heller ikke ønskelig med utrop som "jævla svenske", "jævla nordmann" etc. på fotballbanen, da. Så jeg skjønner godt at det straffes. Det er ikke akkurat noen "gentlemannssport", men det går jo an å holde et minimumsnivå av anstendighet og oppførsel.

Har du spilt fotball? Selvsagt ikke.

Med fotballerfaring hadde du vist at kraftuttrykkene sitter løst, og at det serveres både det ene og det andre som ikke egner seg i avisen.

Skulle man trekke alle kraftmeldingene inn på skrivebordet til byråkratene i NFF, ville det ikke bli spillere igjen på banene rundt om.

Skrevet

Bruken av begrepet "rasisme" indikerer at man synes samene er en gruppe som trenger spesielle beskyttelse.

Hadde en pakistaner under en fotballkamp sagt til meg "jævla nordmann" eller "jævla bergenser" eller tilsvarende, ville jeg selvsagt ledd vedkommende opp i trynet.

Jeg vet ikke om samene setter pris på denne formen for svett omsorg.

Dessuten; hvis dette er rasisme, er det i utgangspunket forbudt ved lov, og spilleren kan trekkes for retten for denne uttalelsen.

NFF vet ikke hva de driver med, ønsker bare å være pinlig politisk korrekt, og gjør trolig samene en bjørnetjeneste.

Skrevet

Jeg har samer i slekta, og ville ikke tenke over et slikt utbrudd fra noen. (kanskje bare le)

Men jeg vil minne om den norske guttungen som ikke visste ordet neger var negativt før mora fortalte han det. Og da fikk han ideen til hvordan han skulle ramme og såre en annen gutt i klassen. Fortell mange nok folk at et ord eller betegnelse er negativt, så blir det slik.

En annen ting er at hvis en same oppfører seg dårlig, så vil det smitte over på andre samer. Alle tilhørigheter medbringer et ansvar for en ære, ved å opptre feil så skader de sin egen gruppes anseelse. Det nytter ikke for andre å prøve å snu en oppfatning, det kan ta generasjoner å bøte på.

Hverken enkeltpersoner eller storting kan bestemme slikt.

I gamle dager fikk en person sin identitet etter sin far eler også mor. Etter krigen var betegnelsen "tyskerunge" eller "tyskertøs" ingen spøk. Å være barn av en tyskertøs var ingen dans på roser. Dette tok 50 år å endre, og en hel generasjon måtte dø først. Urettferdig? Ja, men noe vi må forholde oss til. At oppfatningene "går under jorda" er ingen tjent med. Skadevirkningen er like stor om det hviskes eller ropes.

En gruppe i dette landet tror det bare er å sette seg ned å "vedta" at alle skal bli rettferdig behandlet og likemenn. Å ri en død hest kaller jeg det, utopisk.

Skrevet

Jeg tror det med samehets er mer utbredt i nord-norge, i allefall den litt mer ondskapsfulle. Det bor mange der som ikke er samer.

Når jeg får sms-vitser fra nord er det veldig ofte om samer. Der oppe har de stor glede av å latterliggjøre samene. Når folk lenger sør i landet vitser om samer går det mer på myter om dem.

Logitechmusa
Skrevet

På en fotballkamp mellom Tromsø og et eller annet lag John Carew spilte på (guden vet hvilket, jeg er null interessert) fløy ukvemsordene fra nordlenningene liflig og frodig underveis. Yndede nordnorske uttrykk er f.eks "j*vla hestkuk" og "førrbainna hyskjæft" eller "kopskoilt" og "raillpong", og blant annet disse ble flittig brukt uten at motstanderne hevet på øyenbrynene det aller minste. Så kom en eller annen litt ut av språkkoden og skrek "j*vla svarting" til Carew. Da skal jeg si det ble oppstandelse. Så noe er bare greit, og andre er overhodet ikke akseptabelt.

På den annen side, for å diskriminere en same skal man visst kalle ham nordmann i stedet for same.

Skrevet

På en fotballkamp mellom Tromsø og et eller annet lag John Carew spilte på (guden vet hvilket, jeg er null interessert) fløy ukvemsordene fra nordlenningene liflig og frodig underveis. Yndede nordnorske uttrykk er f.eks "j*vla hestkuk" og "førrbainna hyskjæft" eller "kopskoilt" og "raillpong", og blant annet disse ble flittig brukt uten at motstanderne hevet på øyenbrynene det aller minste. Så kom en eller annen litt ut av språkkoden og skrek "j*vla svarting" til Carew. Da skal jeg si det ble oppstandelse. Så noe er bare greit, og andre er overhodet ikke akseptabelt.

På den annen side, for å diskriminere en same skal man visst kalle ham nordmann i stedet for same.

"På den annen side, for å diskriminere en same skal man visst kalle ham nordmann i stedet for same."

Ja, enkelte samer er idioter de også :-)

Men når det gjelder "jævla svarting" kontra "hæstkuk", så er det faktisk en forskjell. Førstnevnte er selvfølgelig rasistisk og nedsettende på en helt annen måte enn sistnevnte, som har identisk betydning med f.eks "dumming".

".........................................."

Logitechmusa
Skrevet

"På den annen side, for å diskriminere en same skal man visst kalle ham nordmann i stedet for same."

Ja, enkelte samer er idioter de også :-)

Men når det gjelder "jævla svarting" kontra "hæstkuk", så er det faktisk en forskjell. Førstnevnte er selvfølgelig rasistisk og nedsettende på en helt annen måte enn sistnevnte, som har identisk betydning med f.eks "dumming".

".........................................."

Joda, klart "j*vla svarting" er rasistisk, og med så mange andre uttrykk å velge mellom kunne Tromsø-spilleren godt latt være å bruke det uttrykket. Sier man derimot "j*vla hestkuk" til John Carew er jo det diskriminerende mot hestene. :-D

En hestkuk er forresten en uspiselig heslig type, ikke nødvendigvis en dumming.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg tror det med samehets er mer utbredt i nord-norge, i allefall den litt mer ondskapsfulle. Det bor mange der som ikke er samer.

Når jeg får sms-vitser fra nord er det veldig ofte om samer. Der oppe har de stor glede av å latterliggjøre samene. Når folk lenger sør i landet vitser om samer går det mer på myter om dem.

Det tror jeg du har helt rett i, jeg har lagt merke til det samme.

Mrs. Wallace
Skrevet

Det er vel ordet "jævla" som er stygt da...

Det er klart at det blir jo ikke helt samme schwungen over utskjellinga hvis man bare skal rope "same". ;o)

Skrevet

Joda, klart "j*vla svarting" er rasistisk, og med så mange andre uttrykk å velge mellom kunne Tromsø-spilleren godt latt være å bruke det uttrykket. Sier man derimot "j*vla hestkuk" til John Carew er jo det diskriminerende mot hestene. :-D

En hestkuk er forresten en uspiselig heslig type, ikke nødvendigvis en dumming.

Jeg vet utmerket godt hva en "hæstkuk" er. Jeg er nordlenning :-)

Det hvor ordet brukes, har det omtrent samme alvorlighetsgrad som "dumming" her sørpå.

"..............................................."

Skrevet

Jævla same er det vel bare skapsamer som tar seg nær av å bli kalt;-)

Skrevet

Jævla same er det vel bare skapsamer som tar seg nær av å bli kalt;-)

Mulig :-) Hva er en skapsame, forresten? Jeg er 1/16 same - er jeg skapsame?

Skrevet

Mulig :-) Hva er en skapsame, forresten? Jeg er 1/16 same - er jeg skapsame?

Jeg er sikker på at du er skapsame, jeg har aldri sett du har skrevet at du har sameblod før. Tyder det kanskje på at du helst vil holde det skjult ;o)

Skrevet

Jeg er sikker på at du er skapsame, jeg har aldri sett du har skrevet at du har sameblod før. Tyder det kanskje på at du helst vil holde det skjult ;o)

He-heh :-)

Slett ikke - jeg synes bare ikke jeg kan kalle meg same når jeg må tilbake til min tippoldefar for å finne en :-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Da har du ikke fulgt godt mok med, Dorthe!

Prozak har flere ganger fortalt at han er delvis same, men det varierer om han sier 1/8 eller 1/16.

Sist han fortalte det var i forbindelse med at MP fortalte om hvor mange samer hun hadde hatt samtidig. (En herlig sarkastisk kommentar forøvrig, som ikke var rettet mot Prozak)

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Poenget er nok ikke betydningen av ordet "same", men at det brukes som en nedsettende betydning.

Hvis du sier "jævla homo" til noen, så oppfattes det som nedsettende, mens "han er homofil" oppfattes som en saksopplysning.

Hvis noen fx kaller meg "jævla fitte", vil jeg faktisk oppfatte det som et forsøk på å skjelle meg ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...