Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har du ikke fulgt godt mok med, Dorthe!

Prozak har flere ganger fortalt at han er delvis same, men det varierer om han sier 1/8 eller 1/16.

Sist han fortalte det var i forbindelse med at MP fortalte om hvor mange samer hun hadde hatt samtidig. (En herlig sarkastisk kommentar forøvrig, som ikke var rettet mot Prozak)

*flau*

Der kan du se, jeg får ikke med meg alt her inne jeg heller ;o)

Videoannonse
Annonse
Gjest Ulvinnen
Skrevet

*flau*

Der kan du se, jeg får ikke med meg alt her inne jeg heller ;o)

Godt at du har noen til å suflere deg ;-)

Skrevet

Godt at du har noen til å suflere deg ;-)

Det har du jammen meg rett i ;o)

Skrevet

Mulig :-) Hva er en skapsame, forresten? Jeg er 1/16 same - er jeg skapsame?

"............................................."

Skapsame var ganske flåsete sagt. Jeg tenker på de som fornekter sitt samiske opphav, og de som ikke tør å sjekke slektstreet fordi de er redde for å finne samiske navn der. En ganske stor del av befolkningen i de nordligste fylkene, med andre ord;-)

Men altså, for å være seriøs for en gangs skyld - når noen roper "jævla same" gjør de det vel fordi de mener at det å være same er noe negativt?

Skrevet

Det er klart at det blir jo ikke helt samme schwungen over utskjellinga hvis man bare skal rope "same". ;o)

hihi

Skrevet

Jeg vet utmerket godt hva en "hæstkuk" er. Jeg er nordlenning :-)

Det hvor ordet brukes, har det omtrent samme alvorlighetsgrad som "dumming" her sørpå.

"..............................................."

Mora mi svarte at hun var "overhæstkuk" da en forsikringsagent spurte hva hun jobbet med.....hihi

Logitechmusa
Skrevet

Det hvor ordet brukes, har det omtrent samme alvorlighetsgrad som "dumming" her sørpå.

Tja, da brukes det nok med litt forskjellig betydning. Er nordlenning jeg også. :-)

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Bruken av begrepet "rasisme" indikerer at man synes samene er en gruppe som trenger spesielle beskyttelse.

Hadde en pakistaner under en fotballkamp sagt til meg "jævla nordmann" eller "jævla bergenser" eller tilsvarende, ville jeg selvsagt ledd vedkommende opp i trynet.

Jeg vet ikke om samene setter pris på denne formen for svett omsorg.

Dessuten; hvis dette er rasisme, er det i utgangspunket forbudt ved lov, og spilleren kan trekkes for retten for denne uttalelsen.

NFF vet ikke hva de driver med, ønsker bare å være pinlig politisk korrekt, og gjør trolig samene en bjørnetjeneste.

Det er forskjell på å være i majoritet vs i en minoritetsgruppe.

Det er mye mer belastende å bli hetset for sin tilhørighet når man kanskje til stadighet må kjempe mot fordommer fra personer som ikke har forståelse for ens bakgrunn.

Det kan egentlig sammenlignes med mobbing. Hvis to kamerater slenger skjellsord til hverandre burde de kanskje tåle det, men hvis alle går mot en blir det en utrolig dårlig opplevelse, for å si det sånn.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Har du spilt fotball? Selvsagt ikke.

Med fotballerfaring hadde du vist at kraftuttrykkene sitter løst, og at det serveres både det ene og det andre som ikke egner seg i avisen.

Skulle man trekke alle kraftmeldingene inn på skrivebordet til byråkratene i NFF, ville det ikke bli spillere igjen på banene rundt om.

Greit nok med kraftuttrykk, men man trenger jo ikke akkurat gå på person, heller.

Kaller man noen "hæstkuk" kunne det vært sagt like gjerne til den ene som den andre.

Kaller man derimot noen "svarting", er det vel myntet på akkurat den personens hudfarge. Det blir mer som et pesronangrep enn ren drittslenging, synes nå jeg.

Logitechmusa
Skrevet

Kom plutselig på at du mener å bagatellisere kraftsalva hæstkuk og sette den i samme alvorsgrad som dumming, og da har du selvfølgelig rett. *trøtt*

Skrevet

Skapsame var ganske flåsete sagt. Jeg tenker på de som fornekter sitt samiske opphav, og de som ikke tør å sjekke slektstreet fordi de er redde for å finne samiske navn der. En ganske stor del av befolkningen i de nordligste fylkene, med andre ord;-)

Men altså, for å være seriøs for en gangs skyld - når noen roper "jævla same" gjør de det vel fordi de mener at det å være same er noe negativt?

"Men altså, for å være seriøs for en gangs skyld - når noen roper "jævla same" gjør de det vel fordi de mener at det å være same er noe negativt?"

Utvilsomt. Jeg bare tenkte bare på at selve ordet eler uttrykket i seg selv vanskelig kan kalles "rasistisk".

".............................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...