Gå til innhold

celleprøve av livmorhalsen

Anbefalte innlegg

Gjest kansje du veit?
Skrevet

Hvor viktig er det å ta den ?Sist jeg tok en sånn prøve var når jeg gikk gravid i 2001.Har fått en del brev men jeg bare utsetter det.Har fått en ny og ung lege så jeg gruer meg litt.Jeg er i begynnelsen av 30 årene.

Videoannonse
Annonse
bugge -jenta
Skrevet

Legen min gjorde det klart for meg sist når jeg grudde meg slik, at det var et tilbud, ikke et påbud. Etter andre purring følte jeg også at jeg burde ta prøve og gjorde det. Jeg kommer nok til å ta, men kanskje ikke vært tredje år.

Kanskje hvert fjerde eller femte.

Men det redder jo noen liv da.

Skrevet

Tar 6-7 år fra celleforandring til kreft visstnok. Anbefales å sjekke hvert 3. år. Men gjør som meg - si du vil gjøre det hos gynekolog, så får du henvisning dit. Jeg synes iallefall det er bedre enn å gjøre det hos fastlegen.

Gjest trultemor26
Skrevet

Hvor viktig det er å ta den? Tja.. testen oppdager eventuelle celleforandringer på livmortappen da. Celleforandringer er forstadier til kreft. Det er anbefalt å ta en celleprøve hvert 3. år etter fylte 25 eller noe, og det er et kjempeflott tilbud og det redder liv!! Så er det noe å tenke på? En av de hyppigste kreftformen blant kvinner er livmorhalskreft, og man kan få det uansett alder etter at man har hatt sex uten kondom. Jeg skal ikke påstå at jomfruer ikke kan få livmorhalskreft, men man ser en sammenheng mellom et spesielt sekuellt overførbart virus og denne formen for kreft.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Finn en annen lege (få anbefalt av en du kjenner), gå hvert 3. år. Viktigere enn mammografi (som du jo kan vente med til du blir eldre uansett)

Skrevet

Tar 6-7 år fra celleforandring til kreft visstnok. Anbefales å sjekke hvert 3. år. Men gjør som meg - si du vil gjøre det hos gynekolog, så får du henvisning dit. Jeg synes iallefall det er bedre enn å gjøre det hos fastlegen.

Gjør som bb71 sier,be legen om å henvise deg til en gynekolog,gjerne på sykehuset.Der tar dem sånne prøver hele dagen lang..:)

Skrevet

Det som er bra med livmorhalskreft, er at det utvikler seg veldig langsomt. En celleprøve kan påvise det leeeenge før du merker noe selv.

Det som ikke er fullt så bra, er at dersom du skulker unna så lenge at du faktisk får symptomer, er helbredelsesprosenten nokså laber.

Ikke for å belære eller skremme - men en celleprøve er en god og enkel forsikring. Finn deg en lege du stoler på, og la det stå til!

Så er det tre lange år til neste gang :o)

Gjest kansje du veit?
Skrevet

Det som er bra med livmorhalskreft, er at det utvikler seg veldig langsomt. En celleprøve kan påvise det leeeenge før du merker noe selv.

Det som ikke er fullt så bra, er at dersom du skulker unna så lenge at du faktisk får symptomer, er helbredelsesprosenten nokså laber.

Ikke for å belære eller skremme - men en celleprøve er en god og enkel forsikring. Finn deg en lege du stoler på, og la det stå til!

Så er det tre lange år til neste gang :o)

Hva er symptoner det det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...