Gå til innhold

Får de vondt?

Anbefalte innlegg

Gjest 10 000 cats in 1
Skrevet

Tror dere voksne katter får veldig vondt når de blir løftet etter nakkeskinnet?

Videoannonse
Annonse
Gjest 10 000 cats in 1
Skrevet

Hvorfor vil du vite det da?

Katten har hoppet opp på sofaryggen en del ganger. Prøver å få den til å forstå at den ikke har lov til det. Ny sofa og den får ligge på pledd i den (er så fæl å tråkke og klore når den er kosesjuk OG blir kost med, og da mener jeg SKIKKELIG fæl.)

Nok en gang hoppet den opp så jeg tok og løftet den ned etter nakkeskinnet imens jeg surmulet litt.

Sofaryggen er ganske høy og skulle den være uheldig og "skli" slår klørne seg ut og borer seg ned langs skinnryggen.

Dette er jeg ikke særlig keen på bare.

Skrevet

Katten har hoppet opp på sofaryggen en del ganger. Prøver å få den til å forstå at den ikke har lov til det. Ny sofa og den får ligge på pledd i den (er så fæl å tråkke og klore når den er kosesjuk OG blir kost med, og da mener jeg SKIKKELIG fæl.)

Nok en gang hoppet den opp så jeg tok og løftet den ned etter nakkeskinnet imens jeg surmulet litt.

Sofaryggen er ganske høy og skulle den være uheldig og "skli" slår klørne seg ut og borer seg ned langs skinnryggen.

De sier gjerne i fra hvis du er for hardhendt ;-)

Å lempe dem ned fra ulovlige plasser etter nakkeskinnet går bra, men voksne katter må selvfølgelig ikke bæres etter nakkeskinnet, for det gjør vondt.

Gjest 10 000 cats in 1
Skrevet

De sier gjerne i fra hvis du er for hardhendt ;-)

Å lempe dem ned fra ulovlige plasser etter nakkeskinnet går bra, men voksne katter må selvfølgelig ikke bæres etter nakkeskinnet, for det gjør vondt.

Nei uff...

Det kunne jeg ikke gjort :-)

Men katten lagde ikke en lyd den. Bare ristet litt på hodet.

Å bli løftet vekk etter nakkeskinnet er ikke vanlig kost så :-)

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke, så lenge man ikke klyper for hardt.

Kattemoren bære jo sine små i nakkeskinnet.

Skrevet

Nei uff...

Det kunne jeg ikke gjort :-)

Men katten lagde ikke en lyd den. Bare ristet litt på hodet.

Å bli løftet vekk etter nakkeskinnet er ikke vanlig kost så :-)

Det høres helt greit ut. Selv voksne katter har den refleksen som gjør at de stopper opp når man tar tak i nakkeskinnet deres - det som gjør at de ikke spreller ut av grepet til kattemoren når de er små. Et raskt løft går fint på en voksen katt også, men som andre her sier - ikke _bær_ en voksen katt på den måten. Det skal man forøvrig helst ikke gjøre med kattunger heller; det er stort sett bare katter som kan gjøre dette helt trygt.

"............................................"

Skrevet

Jeg tar _aldri_ kattene mine i nakkeskinnet. Det er en svært dårlig metode mot en katt.

Det sies at det kan ta årevis å bygge opp tilliten til en katt og et sekund på å ødelegge den. Å bære en katt etter nakkeskinnet er en måte å gjøre det på.

Det finnes andre måter å lære kattene å oppføre seg på, som f.eks å sprute vann på dem når de har gjort noe de ikke får lov til eller gi dem "straff" ved å stenge de inne på et rom 10 minutters tid.

Eller løfte katten bestemt vekk fra sofaen - på en vennlig måte - mens man sier NEI eller FY.

Synes ikke det er bra å løfte katter etter nakkeskinnet. Voksne katter tar det særdeles negativt.

Skrevet

Jeg la jo ved link, jo.

Så det, men fant bare kort omtale av en bok, ikke noe om hva klikker-trening er.

Skrevet

Så det, men fant bare kort omtale av en bok, ikke noe om hva klikker-trening er.

Her stod det litt:

(Trykk på 'klikkertrening')

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...