Gå til innhold

Serfikat


linjen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det må da være tull. Jeg har ei venninne som har vært syk så lenge jeg har kjent henne, ca 20 år og hun har da vitterlig både bil og førerkort. Og hun har vært innlagt flere ganger og har ikke mistet sertifikatet sitt da heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vandreulven

En diagnose gjelder vel kun for den tiden man er syk? En diagnose gjelder vel ikke mellom sykdomsepisodene? Jeg aner virkelig ikke svaret på spørsmålet ditt. Intet ved psykiatri forundrer meg lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det du har hørt er bare tull.

Storparten av de personer jeg kjenner som har schizofrenidiagnose, har også førerkort for personbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest linnelinn

ingen diagnose utelukker vel at du kan ta lappen. saken er at du skal bestå førerprøven!

Var det ikke en med Downs syndrom som fikk lappen også da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vandreulven

Det du har hørt er bare tull.

Storparten av de personer jeg kjenner som har schizofrenidiagnose, har også førerkort for personbil.

Det var da endelig godt å høre! Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen diagnose utelukker vel at du kan ta lappen. saken er at du skal bestå førerprøven!

Var det ikke en med Downs syndrom som fikk lappen også da?

Det finnes diagnoser som kan begrense dine muligheter til å ta lappen, epilepsi f.eks.

Men jeg trodde slike ting dreide seg om fare for pluteslig tap av bevissthet / oppmerksomhet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ..sunitram..

På søknaden om førerkort (som

sendes Statens Vegvesen) er

det en egenattest som må fylles

ut.

Der er et av spørsmålene "Har De hatt eller vært behandlet for alvorlig sinnslidelse?"

Svares det ja på dette spørsmålet, kreves en legeattest. Hvis du i tillegg

oppgir at du bruker medisin,

kan du regne med å i tillegg

måtte legge ved en uttalelse fra psykiater.

Hvis både legen og psykiateren

går god for at søkeren er skikket til å kjøre motorvogn,

så burde det gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du har hørt er bare tull.

Storparten av de personer jeg kjenner som har schizofrenidiagnose, har også førerkort for personbil.

Det er ikke bare tull. "..sunitram.." har rett. Når man skal ha førerkort må man krysse av for om man har eller har hatt en alvorlig sinnslidelse. Hvis man svarer ja, så må man til en psykiater som kan gå god for at personen er i stand til å kjøre.

De fleste tar vel lappen når de er 18, men da er det jo ikke sikkert at man har fått påvist noen alvorlig sinnslidelse ennå. Sikkert derfor det er så mange schizofrene som kan kjøre. De blir jo ikke fratatt førerkortet når de får diagnosen. Men man KAN bli nektet førerkort hvis man er schizofren og ennå ikke har skaffet seg det.

Man skal jo egentlig ha med seg legeattest for å komme inn i USA også, hvis man noen gang har blitt behandlet for en alvorlig sinnslidelse. Men hvem er det som svarer ja på et sånt spørsmål når man allerede sitter på flyet over til USA? Haha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ikke bare tull. "..sunitram.." har rett. Når man skal ha førerkort må man krysse av for om man har eller har hatt en alvorlig sinnslidelse. Hvis man svarer ja, så må man til en psykiater som kan gå god for at personen er i stand til å kjøre.

De fleste tar vel lappen når de er 18, men da er det jo ikke sikkert at man har fått påvist noen alvorlig sinnslidelse ennå. Sikkert derfor det er så mange schizofrene som kan kjøre. De blir jo ikke fratatt førerkortet når de får diagnosen. Men man KAN bli nektet førerkort hvis man er schizofren og ennå ikke har skaffet seg det.

Man skal jo egentlig ha med seg legeattest for å komme inn i USA også, hvis man noen gang har blitt behandlet for en alvorlig sinnslidelse. Men hvem er det som svarer ja på et sånt spørsmål når man allerede sitter på flyet over til USA? Haha...

Om du ser etter en gang til, refererer mitt svar seg til påstanden i det første innlegget: "Har hørt at man ikke kan ta lappen hvis man har diagnsen schizofreni, stemmer det eller er det bare tull?"

Sunitram sitt svar er korrekt. Om en har en schizofrenidiagnose, må en spesialist i psykiatri anbefale det dersom en skal ta førerkort for bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser etter en gang til, refererer mitt svar seg til påstanden i det første innlegget: "Har hørt at man ikke kan ta lappen hvis man har diagnsen schizofreni, stemmer det eller er det bare tull?"

Sunitram sitt svar er korrekt. Om en har en schizofrenidiagnose, må en spesialist i psykiatri anbefale det dersom en skal ta førerkort for bil.

Oki! Da er vi visst enige... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...