Gå til innhold

Melkeallergi ? og fremgangsmåte

Anbefalte innlegg

Gjest mamma

Vi har nå fått så mange motstridende råd om hvordan vi skal gå frem for å finne ut om vår sønn på 13 måneder har melkeallergi/ intoleranse, eller om det er andre matvarer han reagerer på.

Hans symptomer er kun enorme mengder luft, som gir han intense smerter utallige ganger, spesielt på kveld / natt.

Vi skal fra i dag kutte ut alt av melkeprodukter fra min sønns og min egen kost ( ammer fortsatt morgen og kveld ). Hvor lenge skal vi gjøre dette, kan han f.eks. få Soya melk fra apoteket, og hvordan skal vi gå frem når vi igjen skal innføre melk ?

Vi blir svært takknemlige for svar, for vi trenger mildt sagt litt bedre informasjon.

Hilsen fra en bekymret

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22762-melkeallergi-og-fremgangsm%C3%A5te/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære mamma

Det høres klokt ut å prøve på en kost helt uten melk og melkeprodukter i f.eks. 14 dager. I løpet av så kort tid kan dere greie dere uten erstatning for melken - for akkurat i en første prøveperiode kan det være lurt ikke å gi soya heller. Hvis plagene forsvinner så forsøk med gradvis innføring av melk igjen - først ved at du bruker melkeprodukter og så forsiktig til ham, f.eks. litt yoghurt daglig. Hvis luftsmertene og oppblåstheten kommer tilbake så gjør et nytt forsøk på samme måten. Hvis plagene forsvinner uten melk og kommer tilbake med melk bør han unngå melk og melkeprodukter en tid fremover og da er det tid for å begynne med en melkeerstatning, f.eks. soyamelk.

I forbindelse med denne prøve ut-prosessen må du selvfølgelig holde kontakten med legen.

Lykke til.

Gjest Psyduck

Hei!

Du kan i hvert fall amme sønnen din til han er 2 (jeg ammet et av mine barn til han var 3). Det er en tåpelig tradisjon man har her i Norge med å slutte så innmari tidlig. Da slipper du å tenke på melkeerstatning i det hele tatt, for morsmelk holder i massevis hvis du tenker på vitaminer og sånn. De fleste synes melkeerstatninger smaker grusomt og det er usannsynlig at han noen gang vil drikke det, men du kan bruke det til matlaging. Barn med melkeallergi trenger visst tilskudd av kalk, men det er visst mer vanlig å gi dette i form av tabletter - det kan du snakke med en lege om når du slutter å amme. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...