Marius24 Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Hei For 2 år siden fikk jeg kjøkkenet oversvømmet av vann, noe som først og fremst rammet gulvet. Skadene ble utbedret i den forstand at rørlegger fikk tørket kjøkkenet ved hjelp av oppsuging og avfuktere. Luftfuktigheten ble da senere målt til normale forhold. Nå har det likevel utviklet seg en vond lukt på kjøkkenet, og jeg får ikke fjernet den uansett hvor mye jeg vasker. Jeg mistenker derfor at det har blitt utviklet muggsopp. I løpet av denne 2-års perioden har jeg også fått problemer med pusten, i form av akutte anfall hvor det kjennes ut som jeg puster gjennom et sugerør. Dette oppfatter jeg som klare symptomer på astma, og skal derfor til astma-undersøkelser til høsten (lang ventetid i norge...). Jeg har foretatt grundige allergi-undersøkelser, og ble erklært allergi-frisk. Men jeg har lest at muggsopp kan gi astmatiske problemer uansett om man er allergisk eller ikke? Hva bør jeg gjøre videre? Har jeg utviklet varige plager, eller kan jeg på noen som helst måte bli friskere? NB. Har foretatt pusteprøver hos lungespesialist, og jeg har ingen obstruksjoner. Røntgenbilder av lungene viste også normale forhold. Mvh Marius 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227625-muggsopp-og-pustebesv%C3%A6r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Marius. Det er helt riktig at vekst av muggsopp kan gi luftveisproblemer som ikke har med allergi å gjøre og den lukten du beskriver fra kjøkkenet ditt kan godt stamme fra oppvekst av muggsopp. Dette kan du få undersøkt ved å henvende deg til kommunen der du bor og be om en vurdering av muggsoppvekst i huset ditt. Hvis det er mugg som forårsaker plagene dine blir du ganske sikkert bedre når fuktskadene utbedres. Men det er viktig å få gjort noe med dette så fort som mulig. En grundigere undersøkelse av lungespesialist burde du også få når du har såpass store plager som du har. Selv om pusteprøvene var normale da du var til undersøkelse betyr ikke det at du ikke har astmaplager. En ventetid på nesten 1/2 år for en lungeundersøkelse høres helt urimelig ut - da burde du kunne henvende deg et annet sted. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227625-muggsopp-og-pustebesv%C3%A6r/#findComment-1719305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kan ikke stemme? Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Halvt år å vente på astmaundersøkelse? Dattern min var hos lege i går og fikk påvist astma på 1-2-3 ved puste test. Ingen ventetid der. Bare bestilte time hos fastlege og fikk medisiner med én gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227625-muggsopp-og-pustebesv%C3%A6r/#findComment-1723994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.