Gå til innhold

kjøreforbud

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, men det burde du søren visst på forhånd.

Ingen biler er ikke kjørbare i følge EU-kontroll, uten at personen som eier bilen vet at noe er feil!

Greit nok at du ikke trodde det var så ille, men du burde ha fikset det før kontrollen uansett!

Ikke nødvendigvis - en del typer feil er ikke av den synlige sorten, dessverre.

Eller hørbare/merkbare på andre måter heller.

Har kjørt gamle bruktbiler i noen år nå, og har fått erfare at det er en god del typer alvorlige feil som viser seg ganske så plutselig - som kun erfarne mennesker med mekketendenser kunne ha oppdaget i forkant.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

8

• org

3

• Excelsion

2

• petter smart

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Trist og lei :-(
Skrevet

Da kan jo det være en garanti/reklamasjonssak fra selger, selv om den er kjøpt brukt. Tror det er 6 mnd en har. Men det må du undersøke nærmere!

Dersom dette er feil og mangler som selger burde ha visst om, så står selger ansvarlig. Slik har i allefall jeg forstått det! Så kanskje du kan få selger til å dekke noen av utgiftene med å få bilen kjørbar igjen! Vet bare ikke hvor du kan gå for å få vite mer, kanskje du kan kontakte noen i forbrukerrådet?

Takk for svaret. Skal prøve å finne på noko :-)

petter smart
Skrevet

Nei, men det burde du søren visst på forhånd.

Ingen biler er ikke kjørbare i følge EU-kontroll, uten at personen som eier bilen vet at noe er feil!

Greit nok at du ikke trodde det var så ille, men du burde ha fikset det før kontrollen uansett!

Hvordan vet en f.eks. at bremseskivene er sprukket eller så slitt at en nesten ikke har bremser igjen?

Skrevet

Ja. Men hvis det er store kostnader bør du ta en etterkontroll først på en veistasjon. Ofte er verksteder litt for "ivrige", og veistasjonen kan overstyre feil avgjørelser. Det koster bare 150 kr for etterkontroll, og det kan spare deg for mye.

Gjest kjører ny bil
Skrevet

Nei så dårlig bil har jeg aldri kjørt rundt i, så det har jeg ikke.

Siden du fikk kjøreforbud, så er det jo en grunn til det da. Enten må du til med en kjempestor reparasjon av bilen, eller så må du kjøpe deg en ny bil i BRA stand.

Godt at biltilsynet får vekk disse farlige bilene, husk det er ikke bare deg den er farlig for, den er farlig for oss alle som møter deg også.

Gjest fikk jeg iallefall
Skrevet

Hvordan vet en f.eks. at bremseskivene er sprukket eller så slitt at en nesten ikke har bremser igjen?

Du får ikke kjøreforbud pga det, da får du en mangellapp da.

petter smart
Skrevet

Du får ikke kjøreforbud pga det, da får du en mangellapp da.

Det avhenger av hvor ille det er. Har en praktisk talt ingen bremser igjen vil de nok gi deg kjøreforbud.

Poenget var at en ikke kan se eller merke slike ting selv.

Gjest privatperson/forhandler
Skrevet

Da kan jo det være en garanti/reklamasjonssak fra selger, selv om den er kjøpt brukt. Tror det er 6 mnd en har. Men det må du undersøke nærmere!

Dersom dette er feil og mangler som selger burde ha visst om, så står selger ansvarlig. Slik har i allefall jeg forstått det! Så kanskje du kan få selger til å dekke noen av utgiftene med å få bilen kjørbar igjen! Vet bare ikke hvor du kan gå for å få vite mer, kanskje du kan kontakte noen i forbrukerrådet?

Er bilen kjøpt via en privatperson, så har nok dessverre privatpersonen solgt bilen vel vitende om at den ikke er i orden, ofte setter de på kontrakten at bilen selges i den stand den står i, da har de dessverre ingenting å stille opp med.

Derimot, er bilen kjøpt hos en bilforhandler, da trår vel 3 mnd. garantien inn.

Skrevet

Nei så dårlig bil har jeg aldri kjørt rundt i, så det har jeg ikke.

Siden du fikk kjøreforbud, så er det jo en grunn til det da. Enten må du til med en kjempestor reparasjon av bilen, eller så må du kjøpe deg en ny bil i BRA stand.

Godt at biltilsynet får vekk disse farlige bilene, husk det er ikke bare deg den er farlig for, den er farlig for oss alle som møter deg også.

Har du høyrt om dårleg økonomi??????? DET er grunnen til gammal bil. Bilen blir eu godkjent for rundt 5000 kroner!

Gjest fikk jeg iallefall
Skrevet

Det avhenger av hvor ille det er. Har en praktisk talt ingen bremser igjen vil de nok gi deg kjøreforbud.

:) stål mot stål burde ALLE reagere på.

Går bremseklossene uten belegg mot bremseskivene, så høres det godt.

Skrevet

Er bilen kjøpt via en privatperson, så har nok dessverre privatpersonen solgt bilen vel vitende om at den ikke er i orden, ofte setter de på kontrakten at bilen selges i den stand den står i, da har de dessverre ingenting å stille opp med.

Bilen er kjøpt hos privatperson :-(

Skrevet

Det var ikkje bremser som var problemet her. Det var bærearmane på bilen.

Skrevet

Bilen er kjøpt hos privatperson :-(

Skrev h*n kontrakt til deg ?

Gjest Tæring og næring osv...
Skrevet

Har du høyrt om dårleg økonomi??????? DET er grunnen til gammal bil. Bilen blir eu godkjent for rundt 5000 kroner!

Hvis man har så dårlig økonomi at en ikke har råd til å holde bilen i forskriftsmessig stand, ja da bør man ikke ha bil!

Skrevet

Det var ikkje bremser som var problemet her. Det var bærearmane på bilen.

Har du sjekket priser på bærearmer hos Biltema, veldig ofte gode priser der for en slunken lommebok.

Skrevet

Skrev h*n kontrakt til deg ?

Ja, dessverre :-(

Skrevet

Hvis man har så dårlig økonomi at en ikke har råd til å holde bilen i forskriftsmessig stand, ja da bør man ikke ha bil!

EG KJØPTE BILEN FOR TO MND SIDAN!!!!!! DU KAN IKKJE BESTEMME KVEN SOM KAN HA BIL OG KVEN SOM IKKJE KAN DET DIN DUST!

Eu, kontrollen veit ein aldri noko om korleis går før ein har vore der!

Skrevet

Har du sjekket priser på bærearmer hos Biltema, veldig ofte gode priser der for en slunken lommebok.

Me har fått vite at det kostar oss ca 5000 for å få den godkjent og det synes ikkje eg er så gale :-)

Skrevet

"ofte setter de på kontrakten at bilen selges i den stand den står i"

Det hjelper ikke å skrive det. Avtaleloven stopper slikt. De skal oppgi alle kejnte feil uansett. Om det lar seg bevise at selger visste om det, er noe annet.

Gjest Tæring og næring osv...
Skrevet

EG KJØPTE BILEN FOR TO MND SIDAN!!!!!! DU KAN IKKJE BESTEMME KVEN SOM KAN HA BIL OG KVEN SOM IKKJE KAN DET DIN DUST!

Eu, kontrollen veit ein aldri noko om korleis går før ein har vore der!

Like dumt å kjøpe bil hvis du ikke har råd til en reparasjon på 5000.- Siden den ikke ble EU-godkjent må den vel være ganske gammel, og da må man bare regne med noen utgifter til vedlikehold, uansett. Så sorry, jeg har ikke sympati med deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...