Gå til innhold

Hvor skadelig er det å bruke antipsykotika?


Snooopy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg vet ikke hvilke skader du eventuelt har fått. Men jeg vet hva antipsykotia gjorde med meg. For noen år siden fortalte jeg om minner som hadde med en angivelig overgrepssak å gjøre, jeg ønsket å beskytte noen som jeg bryr meg om. Behandleren mente at disse minnene var vrangforestillinger. Jeg ble derfor anbefalt antipsykotika.

Frem til dette var jeg et oppegående og ressurssterkt menneske, intelligent og oppmerksom. Da jeg i noen måneder hadde brukt antipsykotika, forandret jeg meg. Jeg ble apatisk, følelsesmessig avflatet, og fjern. Etter to års bruk av antipsykotika sluttet jeg på medisinen. I ettertid ble det fra annet hold bekreftet at de såkalte vrangforestillignene mine var reelle. Dermed så har jeg ufrivillig testet ut antipsykotika-medisinering i to år. Fortsatt er jeg fjern og avflatet. At halvparten av de som lider av schzofreni bruker antipsykotika vet jeg. Lykke til,uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva er skade? Hvordan skiller det seg fra bivirkninger?

Om en med skade mener bivirkninger som ikke forsvinner når en seponerer medisinen (irreversible bivirkninger), er det tardive dyskinesier som vanligvis nevnes.

Om en gruppe personer bruker gamle antipsykotika over mange år, vil ca en prosent av dem få denne bivirkningen hvert år (kumulativt). Dvs at etter 30 år, vil 30 av 100 ha fått denne bivirkningen.

Ved vurdering av skadevirkning, må en også se på skadevirkningene av ikke å ta medisin. Det er svært skadlig for hjernen å være psykotisk. Derfor er det skadeforebyggende å være raskt ute med behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er skade? Hvordan skiller det seg fra bivirkninger?

Om en med skade mener bivirkninger som ikke forsvinner når en seponerer medisinen (irreversible bivirkninger), er det tardive dyskinesier som vanligvis nevnes.

Om en gruppe personer bruker gamle antipsykotika over mange år, vil ca en prosent av dem få denne bivirkningen hvert år (kumulativt). Dvs at etter 30 år, vil 30 av 100 ha fått denne bivirkningen.

Ved vurdering av skadevirkning, må en også se på skadevirkningene av ikke å ta medisin. Det er svært skadlig for hjernen å være psykotisk. Derfor er det skadeforebyggende å være raskt ute med behandling.

Svaret du gir er veldig vagt. Lang tids bruk av antipsykotika kan føre til hjerneskade. Det burde være unødvendig å påpeke dette overfor deg, på en nettside som livnærer seg av å gi faglig korrekte svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke hvilke skader du eventuelt har fått. Men jeg vet hva antipsykotia gjorde med meg. For noen år siden fortalte jeg om minner som hadde med en angivelig overgrepssak å gjøre, jeg ønsket å beskytte noen som jeg bryr meg om. Behandleren mente at disse minnene var vrangforestillinger. Jeg ble derfor anbefalt antipsykotika.

Frem til dette var jeg et oppegående og ressurssterkt menneske, intelligent og oppmerksom. Da jeg i noen måneder hadde brukt antipsykotika, forandret jeg meg. Jeg ble apatisk, følelsesmessig avflatet, og fjern. Etter to års bruk av antipsykotika sluttet jeg på medisinen. I ettertid ble det fra annet hold bekreftet at de såkalte vrangforestillignene mine var reelle. Dermed så har jeg ufrivillig testet ut antipsykotika-medisinering i to år. Fortsatt er jeg fjern og avflatet. At halvparten av de som lider av schzofreni bruker antipsykotika vet jeg. Lykke til,uansett.

Kjære vene.

Er denne saken tatt til fylkeslegen?

Føler med deg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Svaret du gir er veldig vagt. Lang tids bruk av antipsykotika kan føre til hjerneskade. Det burde være unødvendig å påpeke dette overfor deg, på en nettside som livnærer seg av å gi faglig korrekte svar.

Javel. Vi meg litteraturen som forteller dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en sak inne til NPE.

NPE?

Norsk Pasient Erstatning?

Godt saken ikke får forbigås i stillhet.

Håper inderlig du vinner frem.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Vi meg litteraturen som forteller dette.

en skade på hjernen er en skade som ikke går tilbake etter en viss tid. håper at du er enig i det. hvis man f.eks tar haldol, så fører denne medisinen til EPS i 60-70% prosent av tilfellene. En stor del av disse skadene blir ikke reparert av hjernen. Dermed har vi en hjerneskade. Disse skadene er de som er synlige for andre. De indre skadene forblir unsynlige for alle unntatt den som har fått dem.

Jeg har selv erfart hvilke skader antipsykotia kan gi. Jeg sliter meg i gjennom dagene, følelsesløs og apatisk.Men du sier at nevroleptika ikke kan føre til en skade på hjernen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

en skade på hjernen er en skade som ikke går tilbake etter en viss tid. håper at du er enig i det. hvis man f.eks tar haldol, så fører denne medisinen til EPS i 60-70% prosent av tilfellene. En stor del av disse skadene blir ikke reparert av hjernen. Dermed har vi en hjerneskade. Disse skadene er de som er synlige for andre. De indre skadene forblir unsynlige for alle unntatt den som har fått dem.

Jeg har selv erfart hvilke skader antipsykotia kan gi. Jeg sliter meg i gjennom dagene, følelsesløs og apatisk.Men du sier at nevroleptika ikke kan føre til en skade på hjernen?

Dette er ikke i følge læreboken.

EPS forsvinner når en slutter med medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NPE?

Norsk Pasient Erstatning?

Godt saken ikke får forbigås i stillhet.

Håper inderlig du vinner frem.

mvh

Jeg blir glad over at du svarer meg vennlig. Men klagen til npe er bare en liten,formell sak. Jeg blir aldri den samme igjen. Bare det at jeg skriver her, og hvordan jeg formulerer meg, gjør at jeg ønsker jeg var død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke i følge læreboken.

EPS forsvinner når en slutter med medisinen.

Det er en løgn. I veldig mange tilfeller forsvinner ikke EPS, og da har man en varig hjerneskade.

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=1210627

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=1204464

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=958749

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=596721

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visseksjon?vp_seks_id=1210433

Her er noen artikler fra legeforening.no - nettstedet som Den norske legeforening disponerer.

Jeg venter på svar fra deg om EPS kan være varig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Makaroni

Hva er skade? Hvordan skiller det seg fra bivirkninger?

Om en med skade mener bivirkninger som ikke forsvinner når en seponerer medisinen (irreversible bivirkninger), er det tardive dyskinesier som vanligvis nevnes.

Om en gruppe personer bruker gamle antipsykotika over mange år, vil ca en prosent av dem få denne bivirkningen hvert år (kumulativt). Dvs at etter 30 år, vil 30 av 100 ha fått denne bivirkningen.

Ved vurdering av skadevirkning, må en også se på skadevirkningene av ikke å ta medisin. Det er svært skadlig for hjernen å være psykotisk. Derfor er det skadeforebyggende å være raskt ute med behandling.

Stå på du Nils Håvard. Du vet best! Syns det er dumt at folk her inne prøver å snakke imot en som er utdannet psykiater. Måtte bare gi deg litt skryt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir glad over at du svarer meg vennlig. Men klagen til npe er bare en liten,formell sak. Jeg blir aldri den samme igjen. Bare det at jeg skriver her, og hvordan jeg formulerer meg, gjør at jeg ønsker jeg var død.

Prøve å sende deg noen vogntog med mot og håp.

Har selv fått kraftig og varig svekket helse pga ca samme grad av idioti innen det somatiske helsevesenet. Ingen kommer noen gang til å ta ansvar for det.

Men det finnes et liv man kan bli tilfreds med der ute et sted. Det blir ikke helt som det man hadde tenkt. Men ser vi oss godt om kan vi plukke med oss noen gode bonusbiter som vi kanskje hadde gått glipp av om livet hadde gått mer på skinner. Vi plukker dem med oss på trass. ;-)

Du trenger ikke føle at noe av dette gir noen mening akkurat nå. Det er helt greit.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boomerang

Hva er skade? Hvordan skiller det seg fra bivirkninger?

Om en med skade mener bivirkninger som ikke forsvinner når en seponerer medisinen (irreversible bivirkninger), er det tardive dyskinesier som vanligvis nevnes.

Om en gruppe personer bruker gamle antipsykotika over mange år, vil ca en prosent av dem få denne bivirkningen hvert år (kumulativt). Dvs at etter 30 år, vil 30 av 100 ha fått denne bivirkningen.

Ved vurdering av skadevirkning, må en også se på skadevirkningene av ikke å ta medisin. Det er svært skadlig for hjernen å være psykotisk. Derfor er det skadeforebyggende å være raskt ute med behandling.

Da blir jo hjernen ødlagt uansett hva man gjør da.....

Og som canticle,hva med henne?

Opplevelsene var ekte alikevel,hva skjer med hjernen når opplevelsene er ekte?

Når noen tror man er psykotisk,uten at man er det,og man tar antipsykotika?

Man vet for lite i dag sant,man vet for lite,mennesker vet for lite.

Det er jo ikke en anklage,men sannheten,vi trenger hjelp.....ovenfra.

Men alt de vet,de som er "på toppen"...over alle andre,det får vi ikke vite.

Og de som vet for mye,det er skummelt å vite for mye sant,farlig faktisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er en løgn. I veldig mange tilfeller forsvinner ikke EPS, og da har man en varig hjerneskade.

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=1210627

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=1204464

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=958749

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=596721

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visseksjon?vp_seks_id=1210433

Her er noen artikler fra legeforening.no - nettstedet som Den norske legeforening disponerer.

Jeg venter på svar fra deg om EPS kan være varig.

Nå har jeg raskt lest gjennom artiklene. Jeg kan ikke se at det noe steder er beskrevet EPS etter seponering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Regnes antideppresiva også som antipsykotika?

Nei, antidepressiva er en annen gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vandreulven

Hva er skade? Hvordan skiller det seg fra bivirkninger?

Om en med skade mener bivirkninger som ikke forsvinner når en seponerer medisinen (irreversible bivirkninger), er det tardive dyskinesier som vanligvis nevnes.

Om en gruppe personer bruker gamle antipsykotika over mange år, vil ca en prosent av dem få denne bivirkningen hvert år (kumulativt). Dvs at etter 30 år, vil 30 av 100 ha fått denne bivirkningen.

Ved vurdering av skadevirkning, må en også se på skadevirkningene av ikke å ta medisin. Det er svært skadlig for hjernen å være psykotisk. Derfor er det skadeforebyggende å være raskt ute med behandling.

Er det skadelig å være psykotisk? Eller _kan_ det være skadelig?

For hvor stor andel er psykose svært skadelig? Gjerne dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boomerang

Er det skadelig å være psykotisk? Eller _kan_ det være skadelig?

For hvor stor andel er psykose svært skadelig? Gjerne dokumentert.

Det er farlig å leve,vi kan dø av det..=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...