Gå til innhold

Arr etter føflekkfjerning

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har fått fjernet 2 føflekker, som viste seg å ikke være melanome. Da jeg skal 1 uke til Italia om en måneds tid har jeg fått vite at jeg bør plastre over arrene slik at disse ikke blir utsatt for direkte sollys. Er dette fordi den nye arrhuden er mer utsatt for hudkreft? Er det noen spesiell type tape/plaster som anbefales? Hva med arr som er 2 år gamle?

Mange takk for svar,

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/227673-arr-etter-f%C3%B8flekkfjerning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

arrene er ikke mer utsatt for kreft, men de kan bli pigmenterte og mindre pene om de soleksponeres kort tid etter operasjon. Eventuell pigmentering går som regel over av seg selv etter noen tid.

Skal arrne bli pene er det beste og tape dem en tid (flere måneder) etter operasjonen. Det kan forebygge at arrene blir tykke og stygge, og at de eventuelt drar seg ut.

Det spekuleres i om silikonplastere er bedre enn vanlige plastere. Det eneste som er sikkert, er at de er dyrere. Vanlig kirurgisk tape er sannsynligvis like godt.

2 år gamle arr behøver du ikke ta noe spesielt hensyn til.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...