mietsi Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Jeg er 70 år. I juni 2004 ble konstatert at jeg har hjerteflimmer. Flimmeren er konstant. Det ble forordnet marevan og isoptin retard 120mg. Etter litt prøving ble det bestemt at jeg skal ta 2 tabletter marevan a 2,5 mg pr dag. Enkelte uker har jeg måttet øke marevanen med en halv tablett pr uke. Spesialist har sagt til meg at flimmeret danner en "bakevje" i hjertet der det kan oppstå blodpropp, derfor Marevan. Jeg ønsker kommentar til to problemstillinger: Etter 14 dagers sydentur før påske, økte INR-verdien fra 2,5 til 4,3. Skyldes det et noe høyere alkoholforbruk. tro? Forbruket var på ca 3 til 4 alkoholenheter pr dag. (2 til 3 glass rødvin og èn konjakk) Her om dagen "mistet" jeg orienteringen og hukommelsen ”i påkledningsprosedyren” like etter å ha spist frokost. (en slags black out). Når og hvor i prosedyren det skjedde, vet jeg ikke. Heller ikke vet jeg hvor lenge det varte, men er ganske sikker på at det hele skjedde innenfor en tidsramme på 20 minutter. Det kan ha vært alt fra ett minutt til 10 – 15 minutter. Jeg snakket med min kone da hun gikk på badet. Hun mener selv hun ikke brukte mer enn 20 minutter sitt morgenstell.. Jeg kan også tilføye at jeg ikke kjente andre symptomer, så som smerte e.l.. Litt nervøs ble jeg jo. Jeg har vært urven og trett etterpå. Hukommelsen nokså fort tilbake, men ikke på tidspunktet for når det skjedde. Jeg fikk time hos min fastlege som trodde det kunne dreie seg om ett drypp. Han forordnet ny medisin i stedet for Isoptin - Emconor 5 mg. Jeg ble bedt om å ta en tablett pr dag. Når jeg leser på pakningsvedlegget, ser jeg at det ved bruk av Emconer skal vises forsiktighet ved langsom eller uregelmessig hjerterytme. Hjerteflimmer er vel uregelmessig hjerterytme. I går på dagen målte jeg blodtrykket til 131 over 78, pulsen var 81. Jeg målte med en Omron puls- og blodtrykksmåler. Hva de samme verdiene var hos legen,, vet jeg ikke, men legen sa det så bra ut. Han påpekte også den uregelmessige hjerterytmen. Beskrivelsene i pakningsvedlegget til Emconor, har gjort meg litt betenkt, har jeg grunn til de?. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227689-inr-verdier-blackout-medisinvalg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Svar til Mietsi. 1. Alkohol influerer hos noen personer sterkt på omsetningen av Marevan, slik at effekten av stoffet blir potensert (dvs. lengrevarig), med den følge at INR kan stige. Det er sannsynligvis det som har skjedd hos deg. 2. Både Isoptin og Emconcor (betablokker) har i din situasjon samme effekt og indikasjon, nemlig å senke hjertefrekvensen (dine forkamre "flimrer" med en frekvens på 400-600/min., mens dine hjertekamre helst skal ha en rimelig takt, og helst ikke over et gjennomsnitt på 80-85 på døgnbasis). Annen effekt har de ikke hos deg, og det var neppe noen sterk indikasjon for å bytte hos deg, forutsatt at din gjennomsnittsfrekvens var o.k. Vær oppmerksom på at betablokkade har potensielt flere bivirkningsmuligheter enn Isoptin i denne forbindelsen. Det er sannsynlig at du kan ha hatt en liten propp utgående fra hjertet som følge av forkammerflimmer. Det er dessverre ganske hyppig forekommende, og særlig hvis antikoagulasjonsbehandlingen (Marevan) ikke er stabil, men med en INR som vandrer fra høye til lave verdier (d.v.s. under 2). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227689-inr-verdier-blackout-medisinvalg/#findComment-1784948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.