Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

I høst, etter at jeg noen uker hadde vært plaget med daglig hodepine, fikk jeg i tillegg sterke muskelsmerter. (Noen uker før hodepinen startet, hadde jeg vært i Vietnam en måned). Jeg oppsøkte lege som trodde årsaken var stive muskler og foreskrev muskelavslappende og betennelsesdempende medisin. Det ble også tatt div. blodprøver. Jeg ble sykemeldt, men etter to dager fikk jeg bedskjed om å komme til legen med en gang. Prøvene på ASAT og ALAT var svært høy, over 1200 på ASAT. Nye prøver ble tatt bl.a test for hepatitt A, B, HIV, EBV og CMV. Jeg er tidligere vaksinert for hep. A og B og hadde ingen tegn på gulsot.

Jeg tok gjentatte prøver for å finne ut hvilket virus som kunne være årsaken (hvis det var det?). Det var antydninger til at det kunne være enten CMV eller EBV, men det ble aldri klart.

Leverprøvene ble normale etter ca. 1 1/2 måned. Jeg tok også ultralyd av lever og galle. Alt var ok.

Jeg hadde ingen andre plager som er karakteristisk for EBV. Jeg var slapp, og senkningen høy bare noen få dager.

Selv om leverprøvene og alle andre prøver senere har vært normale, har jeg siden slitt med en rivende hodepine. Den kommer daglig med jevne mellomrom på ulike steder og varer bare noen få sekunder. Jeg har den siste tiden også fått en vedvarende hodepine etter å ha vært noen timer på jobb. Dette har ført til at jeg igjen er sykemeldt 50 %.

Jeg har tatt CT av hodet og det var heldigvis ikke noe unormalt å se der.

Dette innlegget ble nokså langt, men jeg håper du likevel vil svare på dette. Hva tror du var årsaken til hepatitten, som har ført til hodepine som snart har vart i 6 måneder? Er det noe jeg kan tipse legen min om?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22769-hepatitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Det er vel to ting du spør om slik jeg forstår det: den ene er hva som var årsaken til din hepatitt som du fikk i Vietnam. Ettersom du er vaksinert mot både hepatitt A og B er det svært lite sannsynlig a tde kan være årsaken. Disse vaksinene er meget gode og gir beskyttelse til de fleste. Av og til kan de svikte: det er alltid noen som ikke responderer på vaksinering (det gjelder alle vaksiner) og da er de heller ikke beskyttet. Av de andre hepatittvirus er det neppe hepatitt C, den gir som regel ikke akutt hepatitt, de fleste får bare kronisk sykdom. Hepatitt E virus er årsak til akutt hepatitt, og den overføres ved mat, drikke, etc. Det er en infeksjon som forekommer mest i sydøst Asia, og ofte epidemisk. Det er mulig at det er det du har, men det er bare en slags gjetting, bygget på det du forteller og utelukkelse av de vanligste årsaker. Det finnes også noe mer sjeldne former for infeksiøs hepatitter som finnes mest i varmere strøk, f. eks. amøber og andre parasitter.

Du lurer på også om hodepinen. Jeg tviler på at den har noen sammenheng med hepatitten, og det er umulig for meg å si noe om hvor lenge det kan vare.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22769-hepatitt/#findComment-97190
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...