Gå til innhold

Hvorfor vil ikke faren min stå opp av senga etter hjerneslaget?

Anbefalte innlegg

Gjest petrinamor
Skrevet

Faren min er på sykehjem. Han er ikke så veldig gammel, men har hatt et lite hjerneslag for et og et halvt år siden. Han er litt lam i den ene siden, og har slike kramper, armen og hånden bøyer seg liksom innover. Problemet er at far bare vil ligge i senga, mens personale har bestemt at han skal opp et par timer om dagen. Jeg har sett når de tar han opp, og det virker som de tvinger han, fordi far skriker om at de skal legge han ned i senga igjen. Far skriker når han sitter oppe og ber om å få legge seg i senga. Jeg synes dette er så fælt og vanskelig. Han virker også som han er blitt dement etter slaget. Personale sier det er viktig at han er oppe, og ikke ligger hele døgnet i senga. Men jeg ser far lider. Han får jo egentlig ikke bestemme selv, selv om jeg forstår at å ligge hele tiden ikke kan være bra. Føler det nesten som litt makt dette.

Må legge til at far har hatt nerveproblemer hele sitt liv med blant annet angst. Han ber ofte om å få noe å roe nervene på og at han bare vil sove i senga si.

Huff for en vanskelig situasjon. Hva er riktig å gjøre? skal far bare få sitt ønske oppfyllt eller skal personale bestemme at han skal opp? Hva skjer om han bare ligger der.

Videoannonse
Annonse
Gjest ikke greit for pårørende heller
Skrevet

Man kan jo få liggesår ved bare å ligge i senga.

Men jeg tror nok at hovedårsaken må være at han skal trimme hjernen sin. Man vissner mer vekk i en seng for å halvsove en hel dag, og da vil hjernen bli ganske sløv etterhvert.

Vi trenger input av noe avbrekk i hverdagen og det er det som de prøver å gi ham. Hvis ikke kan han bli fortere dement enn nødvendig.

• 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest følge opp
Skrevet

Hvis man bare ligger, øker sjansen for liggesår, blodpropp, samt at musklene forsvinner.

Men enda viktigere er det mentale, han trenger mer stimuli enn det han får ved å ligge hele dagen.

Kan du ikke be om en samtale med legen der, mht eventuell medisinering av depresjonen / "nervene" osv.

Og han bør jo også få fysioterapi.

Be om møter hvor du oppdateres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...