Gå til innhold

Styrke hjertet etter inaktivitet

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan jeg kan gi hjertet mitt en "snill" start etter flere år med inaktivitet? Jeg er 27 år, 176 cm høy og veier 62 kg.

Regner med at du lurer på hva som forårsaker at en i min alder har vært så inaktiv - saken er den at jeg for fire år siden opplevde så mange traumer at jeg kom inn i en spiral av angst og depresjon som gjorde at jeg til slutt ikke kom meg ut av huset. Jeg gikk fort ned i vekt, fra 58 kg til 53 kg pga.usedvanlig mye stress på jobben i tillegg - og begynte altså å leve et stillesittende liv etter at jeg ble "syk". Det siste halve året har jeg våknet til liv igjen, og lært å sette pris på livet med god mat osv. Kanskje litt usunn mat i perioder - men jeg gikk da opp i vekt igjen til et trivelig nivå og jeg stortrives med kroppen min nå selv om jeg fortsatt er i slankeste laget kanskje.

Nå lurer jeg på om denne perioden, med vektnedgangen, inaktiviteten og inntaket av "mindre sunn mat" for å gå opp i vekt kan ha skadet hjertet mitt. Min far hadde hjerteinfarkt i en alder av 65. Jeg opplever ingen smerter eller ubehag ved anstrengelser, men jeg gikk opp fire etasjer med trapper en formiddag på fastende mage for en uke siden, og så noen hvite prikker som danset foran øynene mine i ca et sekund - uten at jeg følte meg så veldig sliten, men jeg merket jo at blodsukkeret var lavt.

Nå vil jeg altså komme i form igjen uten å være for voldsom med en gang...Hvordan kan jeg best oppnå dette uten å belaste for mye, hvis jeg bør unngå nettopp det?

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22780-styrke-hjertet-etter-inaktivitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Outofsync.

Gledelig at du har kommet over din downperiode, og nå setter igang en systematisk oppbygging.

I din alder vil en opptrening til normal form og styrke ikke ta så alt for lang tid, men du bør ha en realistisk målsetning. Bruk et halvt år på dette.

Siden du veide 53 kilo går jeg ut fra at du er kvinne.

Ikke spis deg opp, men tren deg opp.

I en treningsperiode bør du spise fornuftig og logisk sammensatt mat, rikelig med frukt, grønnsaker, samt proteiner i form av kjøtt og fisk.

En kvinne på under 60 kilo har erfaringsmessig ganske liten muskelmasse, så det vil være fornuftig å kombinere aerob trening (kondisjonstrening) med litt styrke-trening (belastningstrening).

Driv variert trening, jogging, sykling, roing, aerobics, spinning, o.s.v., alt etter hva du er vant til og har lyst på.

Varm alltid skikkelig opp, minst et kvarter. Hvis du er helt ute av form : start med skikkelige spasèrturer, øk distanse, tempo og bakker etterhvert, til du kan begynne hardere belastning.

Legg også inn endel intervalltrening, hvor du kjører deg opp mot det maksimale, slapper a, og så opp til det maksimale.. 6-8 slike intervall etter hverandre inne i en treningsøkt.

Lytt til kroppen, når du er varm kan du bare kjenne begrensningen selv. Ikke start med pulstelling eller skrittmåler, o.l.

Treningsøkter pr uke : hvertfall 3-4.

De hvite prikkene du nevner har ingen betydning. Sannsynligvis forårsaket av et blodtrykksfall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...