Gå til innhold

Hjerneskade ved dykking/bipolar lidelse?-NHD, vær så snill og se på dette


Gjest ihnemor

Anbefalte innlegg

Gjest ihnemor

Hei, jeg har skrevet til deg et par ganger tidligere, men håper du hvertfall kan komme med et synspunkt på dette. Hadde vert til veldig stor hjelp.

Jeg har grunn til og tro at jeg lider har en bipolar lidelse. Er ikke sikker, men skal forhåpentligvis bli utredet for dette når jeg kommer inn til psykolog.

Jeg har også veldig sterk tro på at min far og også min farfar har denne lidelsen. Når jeg prøver og snakke med noen om dette, tror de jo jeg er gal. De tror jeg overdramatiserer, og er helt ute og kjører. Når jeg fortalte min mor symtomene på bipolar lidelse, sa hun bare, at jo, det stemmer med din far, men det er ikke dette. Han er nok bare hjerneskadet etter dykking. (han var dykker i mange år, og har vert med på noen store og risikable dykk i sin tid)

Min far:

-Har et sinne ingen har sett maken til. Eksploderer for den minste ting til tider. Du vet aldri hvor du har han.

-Har bestandig hatt søvn problemer. Legger seg enten halv ni, og sover til neste morgen, ellers er han våken store deler av natten.

-Begynner på ting han aldri fullfører (oppussing av huset etc.)

-Har vert mye utro

-Er veldig ukomfertabel i familieselskaper som oftest. Alle ser han er utilpass, og han klarer ikke være der mer en en halvtime. Mens andre ganger, ikke så ofte, koser han seg veldig, snakker i ett sett og er midtpunktet.

-har kommet med noen rare ideer til tider, som å dykke etter en skatt som vistnok skal ligge en plass ( veldig urealistisk), tok snowboard kurs ( han liker å gå på ski da, men han har aldri hverken nevnt snowboard før, eller prøvd det igjen) Fluefiske kurs ( han har aldri vert interesert i fisking, og har aldri brukt alt utstyret han kjøpte i den forbindelse) Hoppet fallskjerm (fikk et plutselig innfall bare...)

sånne ting.....

Jeg tenker at mye her minner om bipolar lidelse, og føler det hadde vert til stor hjelp om noe kunnet bekreftet dette, og ikke bare sett på meg som gal. Også siden jeg tror jeg selv muligens er bipolar.

Min far og min mor har aldri hatt et godt ekteskap. Min far er veldig opptatt som han selv sier, og gikk før 8 om morgenen, kom av og til hjem til middag, for så og gå ut igjen, og kom hjem for å legge seg. Dette gjør jo at ingen av oss helt vet hva han har gjort, eller hvordan humør han var i...

Både min mor og min farmor sier at han ikke var slik før de giftet seg ( de giftet seg vel rundt 19/20 års alderen) og at det er noe som har blitt verre og verre med tiden. Min farmor mener ikke at det har noe med dykkingen å gjøre, ikke min onkel hell ( min fars bror), men min mor, og også min søster ( som er psykolog....!?!) mener det er en hjerneskade pga dykkingen. Jeg har prøvd å lese meg frem til ulykker ved dykking, men syns det er vanskelig å finne tilstrekkelig informasjon om symtomer på forskjellige ulykker i denne forbindelse. Vert du noe om dette, og kan du eventuelt se om dette muligens kunne vert noe pga dykking?

Nevner også at min far ellers er en veldig oppegående mann. Utrolig smart, og reflektert. Og har bestandig vert aktiv innen jobb og ellers. Jeg vet ikke om han er klar over oppførselen hans, eller hva han er, men han har hvertfall aldri sagt noe, og heller ikke blitt konfrontert.

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ulvinnen

Det er velkjent at dykking kan føre til skader som bl.a. gir forandret personlighet.

Ikke bare søk på dykkeulykker når du leter etter dette, det gjelder vel så mye arbeidsdykkere.

Det har vært flere rettssaker der arbeidsdykkere mener at de har fått store skader etter dykking i Nordsjøen.

Jeg husker ikke utfallet på disse sakene, men det har vært gjordt endel forskning på dette i nyere tid.

Du kan prøve å ta kontakt med Norges Dykkerforbund. Selv om de organiserer sportsdykkere og dykkerinstruktører, så bør de kunne henvise deg videre.

Det er flere leger som er eksperter på dykkersykdommer i Norge. Norges Dykkerforbund bør ha en liste over disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Denne var interessant, men ikke enkel å svare på.

Tre faktorer, eller kombinasjonen av de, kan forklare dette:

1. Personlighet. Mye av dette kan forklares ut fra din fars personlighet. Det er f.eks ikke tilfeldig hvem som på den ene side blir lignigs- eller trygdefunksjonær eller på den annen side yrkesdykker. Din far kan være en urolig, energisk, spenningssøkende person som liker spenning og utfordringer og ikke utholder hverdagens traurigheter (les familieselskap ol).

2. Han kan ha en bipolar II lidlse. Kun en grundig utredning hod lege/psykolog kan avgjøre dette.

3. Han kan ha skader som følge av dykkingen. Denne kan alene forklare det hele, men mer sannsynlig er at det har forsterket hans grunnpersonlighet samtidig som det kan ha tatt vekk selvkritiske og korrigerende evner som han tidligere hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ihnemor

Denne var interessant, men ikke enkel å svare på.

Tre faktorer, eller kombinasjonen av de, kan forklare dette:

1. Personlighet. Mye av dette kan forklares ut fra din fars personlighet. Det er f.eks ikke tilfeldig hvem som på den ene side blir lignigs- eller trygdefunksjonær eller på den annen side yrkesdykker. Din far kan være en urolig, energisk, spenningssøkende person som liker spenning og utfordringer og ikke utholder hverdagens traurigheter (les familieselskap ol).

2. Han kan ha en bipolar II lidlse. Kun en grundig utredning hod lege/psykolog kan avgjøre dette.

3. Han kan ha skader som følge av dykkingen. Denne kan alene forklare det hele, men mer sannsynlig er at det har forsterket hans grunnpersonlighet samtidig som det kan ha tatt vekk selvkritiske og korrigerende evner som han tidligere hadde.

Men tror du ikke at det er mest sannsynlig, at alle tre av oss ( farfar, far og meg) har en bipolar lidelse, i og med vi er så like, på hver vår måte.

Kun en av oss kan jo ha hjerneskade, og virker det ikke rart ut, om farfar har en personlighet, far en hjerneskade og jeg en bipolar lidelse, som alle tilfeldigvis utarter seg helt likt?

Og om vi bare hadde hatt en "lik" personlighet alle tre, burde vi ikke da kunnet unngått oppførsel som vi ikke liker, og har låvt oss selv at slik skal vi aldri bli? Burde vi ikke, i det minste en av oss, hatt kontroll over for eksempel sinnet? Til tross for endeløse netter med å låve meg selv, at slik oppførsel skal ikke finnes i min egen familie, blir jeg bare verre og verre, og mer og mer lik min far.

Om det ikke skulle vere noen bipolar lidelse her, hvorfor blir vi alle tre bare verre og verre fra ca 20-årene av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men tror du ikke at det er mest sannsynlig, at alle tre av oss ( farfar, far og meg) har en bipolar lidelse, i og med vi er så like, på hver vår måte.

Kun en av oss kan jo ha hjerneskade, og virker det ikke rart ut, om farfar har en personlighet, far en hjerneskade og jeg en bipolar lidelse, som alle tilfeldigvis utarter seg helt likt?

Og om vi bare hadde hatt en "lik" personlighet alle tre, burde vi ikke da kunnet unngått oppførsel som vi ikke liker, og har låvt oss selv at slik skal vi aldri bli? Burde vi ikke, i det minste en av oss, hatt kontroll over for eksempel sinnet? Til tross for endeløse netter med å låve meg selv, at slik oppførsel skal ikke finnes i min egen familie, blir jeg bare verre og verre, og mer og mer lik min far.

Om det ikke skulle vere noen bipolar lidelse her, hvorfor blir vi alle tre bare verre og verre fra ca 20-årene av?

Du har et godt poeng. Jeg kan ikke bekrefte diagnosen her på internett.

For deg burde det bare være å be om en utredning hos en spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ihnemor

Du har et godt poeng. Jeg kan ikke bekrefte diagnosen her på internett.

For deg burde det bare være å be om en utredning hos en spesialist.

tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...