Gå til innhold

zoloft


dame 25 år

Anbefalte innlegg

Hei. Har fått utskrevet zoloft for tvangslidelse pluss henvisning til psykolog. Har lest endel om bivirkninger av zoloft og vet ikke om jeg tør å begynne med behandlingen. Har lest at preperatet kan gi økt panikkangst og selvmordstanker. Men dette må vel være med dem som sliter med slike ting. Kan jeg som aldri har hatt selvmordstanker plutselig begynne å få det som bivirkning av zoloft?

Startdosen min er 50 mg daglig, hvis jeg skulle få noen bivirkninger av det så kan jeg vel bare slutte på dagen i og med dosen er så liten?

Høres kansje pysete ut men vi med tvangslidelser liker å ha kontrollen og vil ikke komme i ubalanse med forsterket angst eller liknende for då blir det bare alt kaos. Noen som har noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bugge -jenta

Hei!

Bivirkningslistene er alltid lange. Tipper de er det på paracet også. Mye av det ser de fleste aldri noe til heldigvis. Det er noen som starter på AD(Antidepressiva) og det går ganske så smertefritt. Men de fleste merker nok et visst ubehag i startfasen. Jeg har ikke prøvd akkurat zoloft, men lignende. Typiske ting en kan oppleve er forstyrrret søvn, tretthet, svimmelhet, uro, kvalme. Noen får en liten/eller større fobigående forsterkning av symptomene en lider av. Man kan midlertidig få litt mer angst eller føle seg deprimert. Men dette går over. Hvis det skulle bli ille i noen dager er det enkelte leger som skriver ut noen sobril, beroligende, i denne startfasen. Tror de færreste trenger det. Det er lurt å lese listen av bivirkninger selv om den er litt overveldende, og la gjerne noen du bor tett sammen med lese den. Det gjør jeg enten jeg begynner på P-piller eller hva det nå er. Greit med noen andre som er rundt deg vet litt.

Ingen grunn til å ikke begynne spør du meg. Du kan finne "skrekkhistorier" her, men også historier om helt nye og forbedrete liv. Du må bare prøve det ut, og trapp langsomt opp. OCD er vondt å leve med, og derfor er det absolutt verdt sjansen å prøve ut medisiner mot det. Folk her inne med lidelsen har fått det så mye bedre på AD. For at du skal få virkning på OCD må du vanligvis opp i litt høyere doser enn mange andre.

Skulle denne medisinen ikke være den rette for deg, noe du finner ut etter en stund, er det lignende preparat som kan ha en helt annen virkning. Dette med medisiner er svært individuelt. Man må av og til prøve seg frem.

Husk at hvis du begynner, så ikke gjør noe med medisineringen din uten at det er i samråd med lege. Det er viktig.

Jeg håper du tar mot til deg og begynner. Jeg har opplevd ubehageligheter med medisiner, men også at det har gått helt fint uten særlige bivirkninger.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angsten for bivirkninger er ofte værre en selve bivirkningene. Jeg har gått på 200mg zoloft i flere år, og det eneste jeg merker til den er diaree i starten.

har hørt at tvangstankene kan bli litt hyppigere i starten, og at det er et godt tegn på at medisinen vil virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tvangen og angsten jeg er vandt med blir forsterket en periode så kan jeg takle den for den kjenner jeg til. Det jeg hørte var at en plutselig kunne få en an type angst, eller få selvmordstanker selv om en aldri har hatt de tankene før. Stemmer dette eller kan en bare få forsterket det en i utgangspunktet sliter med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tvangen og angsten jeg er vandt med blir forsterket en periode så kan jeg takle den for den kjenner jeg til. Det jeg hørte var at en plutselig kunne få en an type angst, eller få selvmordstanker selv om en aldri har hatt de tankene før. Stemmer dette eller kan en bare få forsterket det en i utgangspunktet sliter med?

Det med psykose o.l er vel stort sett for de som har latent bipolar eller schizofrene tendenser. Har iallefall ikke hørt om noen med kun nevroser som plutselig har blitt psykotiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Hvis tvangen og angsten jeg er vandt med blir forsterket en periode så kan jeg takle den for den kjenner jeg til. Det jeg hørte var at en plutselig kunne få en an type angst, eller få selvmordstanker selv om en aldri har hatt de tankene før. Stemmer dette eller kan en bare få forsterket det en i utgangspunktet sliter med?

Hvis du ikke er plaget av depresjon, men bare angst og OCD, kan du nok oppleve at du får en dett når det gjelder stemningsleie. Du trenger dte ike altså. Jeg fikk det,(men var også deprimert) men det var langt til det å virkelig få lyst til å begå selvmord/eller gjøre det. Man vet jo også at medisinen forårsaker forverringen, og det gjør det lettere.

Jeg ville ikke lagt for stor vekt på dette. Ha nær dialog med legen din hvis du vil den første uken eller to,han har krisetimer hver dag som en bare kan få hvis en ringer den samme morgenen. Dere kan blir enige om at du kan ringe å få en slik en hvis det skulle bli tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...