Gå til innhold

Tør ikke vise hva jeg kan


Gjest frykten ruler

Anbefalte innlegg

Gjest frykten ruler

Dette høres sikkert rart ut, men jeg er altså redd for å vise hva jeg kan - eller kanskje motsatt - avsløre hva jeg ikke kan. Men jeg studerer nå, sitter med en stor skriftlig individuell oppgave, og klarer ikke få til noe.

Det jeg oppdager er at mye av dette handler om min mor - fremdeles. Hun døde for 10 år siden, men framdeles sitter hun der på skulderen min og forteller meg hvor lite det jeg kan egentlig er verd.

Jeg har aldri opplevd at noe av det jeg har gjort, har vært godt nok. Da broder'n tok en doktorgrad, fikk han vite at hvis han klarte det, kunne da det umulig være noe vanskelig!

Jeg slites mellom lysten til å få til noe skikkelig på eksamen og frykten for å høre "Dette er helt feil" eller "Dette er mer enn vi spør om" - kort sagt, at uansett hva jeg gjør og ikke gjør, kommer jeg til å falle gjennom.

Er veldig sliten, fristen nærmer seg og jeg sitter her og spiller kabal i stedet for å gjøre oppgaven. Jeg ser at jeg kan få til en veldig god oppgave, men tør likevel ikke sette ordene på papiret. Tror nok at da vil jeg oppdage at oppgaven bare blir under middels, likevel, eller hva nå den indre kritiker vil si. Jeg sitter her alene, for jeg har ikke turd å spørre den ytre kritiker - veilederen jeg er tildelt av skolen - om råd. Jeg er så skrekkelig redd for kritikk, for å ikke få høre at det jeg skriver er ok, osv. Det ble ikke bedre av at den veilederen jeg opprinnelig ba om, ikke engang skjønte problemstillingen jeg kom med - er jeg så håpløs til å formulere meg?

Så jeg sliter mellom frykten for å vite hvor jeg egentlig står, og den innbildningen at egentlig er veldig flink i dette faget. Og tror det kan grunne i noe så enkelt som at jeg aldri kunne komme hjem til mine foreldre og være god nok.