Gå til innhold

kommunikasjon


Dybvad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest personen

Slike begrep er forsøk på å profesjonalisere relasjoner mellom mennesker.

Elsk deres neste, var det en som sa. Det holder i massevis.

Se andre mennesker med vårt hjerte. Det er en fin start.

Bli glad i hverandre som mennesker.

Dette er ikke bare i bunnen av gode relasjoner. Det er er hele relasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest personen

Slike begrep er forsøk på å profesjonalisere relasjoner mellom mennesker.

Elsk deres neste, var det en som sa. Det holder i massevis.

Se andre mennesker med vårt hjerte. Det er en fin start.

Bli glad i hverandre som mennesker.

Dette er ikke bare i bunnen av gode relasjoner. Det er er hele relasjonen.

Sett den andre personen høyere enn deg selv.

Relasjoner som bygger på slikt trenger ingen begreper som dobbelkommikasjon, aktiv lytting og kroppsspråk.

Hvorfor setter vi ikke den andre personen høyere enn oss selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest personen

Sett den andre personen høyere enn deg selv.

Relasjoner som bygger på slikt trenger ingen begreper som dobbelkommikasjon, aktiv lytting og kroppsspråk.

Hvorfor setter vi ikke den andre personen høyere enn oss selv?

For å svare mer "eks-pasient-profesjonelt" på spørsmålet ditt: Hva menes med: dobbelkommunikasjon, aktiv lytting og kroppsspråk? så tenker jeg følgende:

Med dobbelkommunikasjon så tenker jeg at man sier en ting, og så mener man en annen ting, at realiteten av det du som sender sier, er noe annet enn det du faktisk har som intensjon å gjøre. En annen betydning av dobbelkommunikasjon kan være at du som sender sier noe, mens mottakeren oppfatter det å være noe annet.

Men aktiv lytting, så tenker jeg at det betyr at du som sitter og lytter så lenge den andre har noe å fortelle. Når denne blir stille, så kan du kommentere det vedkommende sa, eller du kan stille et spørsmål, så begynner den andre å prate igjen. I tillegg kan du også underveis avbryte såvidt den andre, dersom du ikke forstå hva den andre sier, men vær meget forsiktig, slik at du ikke endrer den andres tankerekke. Jeg vet ikke om begrepet passiv lytting er i bruk, men til forskjell fra aktiv lytting, så kan man under passiv lytting ikke si noe som helst. Da må man bare sitte der og lytte til den andre. Også når det blir stille, så er man stille sammen. Dersom det varer veldig lenge, mange minutter uten at den andre sier noe, så kan man spørre om vedkommende vil avslutte, eller om vedkommende har noe annet han vil prate om, og man kan også spørre om han er mottagelig for et spørsmål. Jeg skrev dette om passiv lytting, også for å anskueliggjøre litt hva aktiv lytting er også.

Med kroppsspråk, så tenker jeg på det som ikke formidles med ord. Altså du som mottakers tolkning av det den andre sier med kroppen sin, håndbevegelser, ryggholdning, utagerende adferd osv. Det er viktig at du da er klar over at alt av kroppsspråk er din TOLKNING av den andre personen, slik at du ikke definerer dine tanker som det riktige. Skal du finne ut om din tolkning av den andres adferd er korrekt, så må du prate med den det gjelder, og få vedkommende til å bekrefte evt. korrigere dine tanker. Det er den andre som har "fasiten" for hvorfor han brukte kroppen sin slik han gjorde. I psykiatrien har jeg erfart at man tolker mitt kroppsspråk helt feil. En utagering tar man for en utagering og så ferdig med det. Man prater ikke i ettertid om hvorfor dette skjedde. Da går man glipp av vesentlig informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest personen

Hehe, hva med å løse oppgavene dine selv?

Noe av det viktigste med kommunikasjon er at begge parter tenker likt om settingen. Derfor kan det være smart å finne litt ut omkring hvordan ulike mennesker ser på slike begreper. Det finnes nemlig ingen fasitsvar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...