Gå til innhold

Helselovene 2001


Dybvad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest personen

Hvilket studie går du på? Jeg kunne fortalt en rekke ting om psykisk helsevernloven og pasientrettighetsloven av 1.1.2001. Men det kan vel læreren din også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest personen

Hvilket studie går du på? Jeg kunne fortalt en rekke ting om psykisk helsevernloven og pasientrettighetsloven av 1.1.2001. Men det kan vel læreren din også? :)

Neida bare tuller. Det var et utmerket godt forslag å spørre her inne :) Her bør du få mange gode og ulike svar på det du spør om! Bra ide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest personen

Neida bare tuller. Det var et utmerket godt forslag å spørre her inne :) Her bør du få mange gode og ulike svar på det du spør om! Bra ide!

Psykisk helsevernloven av 2001 hadde den positive effekten at veldig mye tvangsbruk ble formalisert, slik at man som pasient i ettertid kan følge mer med på det som skjedde under en innleggelse.

I praksis var likevel den største endringen for pasienter fra 2001 at man fra nå kunne begå tvungen behandling utenfor institusjon.

Pasientrettighetsloven likestilte på mange måter psykiatri og somatikk mhp pasientrettigheter, eksempelvis innsyn i journal.

Nå kan som du forstår ikke jeg disse loven i detalj, jeg har tatt for meg paragraf etterhvert som jeg har beveget meg videre på min bearbeiding i ettertid. Det hjelper meg til å forstå hvorfor det som skjedde meg på et sykehus i en rettsstat kunne skje.

Psykisk helsevernloven av 2001 formaliserte også en rekke ting med hensyn på at man måtte journalføre mye grundigere antall timer en pasient er på tvungen skjerming.

Psykisk helsevernloven av 2001 fjernet i tillegg et tilleggsskriterium for tvangsbruk, slik at man nå ikke kan begå tvang dersom en person med en alvorlig psykisk lidelse lider overlast. Man må idag kunne påvise enten at pasienten vil bli bedre av tvang, eller at pasienten vil unngå forverrig ved tvang, eller at det er en faresituasjon tilstede. Disse tilleggskriteriene var der også i den gamle loven, men i tillegg var det altså dette overlastskriterieriet, som ble tatt bort i 2001. Jeg kaller det overlast, ordlyden var en annen, NHD kan sikkert si det korrekte ordet.

I tillegg ble maksimaltiden for tvungen observasjon redusert fra 3 uker ned til 10 dager.

Det var dette jeg kom på i farten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest personen

Psykisk helsevernloven av 2001 hadde den positive effekten at veldig mye tvangsbruk ble formalisert, slik at man som pasient i ettertid kan følge mer med på det som skjedde under en innleggelse.

I praksis var likevel den største endringen for pasienter fra 2001 at man fra nå kunne begå tvungen behandling utenfor institusjon.

Pasientrettighetsloven likestilte på mange måter psykiatri og somatikk mhp pasientrettigheter, eksempelvis innsyn i journal.

Nå kan som du forstår ikke jeg disse loven i detalj, jeg har tatt for meg paragraf etterhvert som jeg har beveget meg videre på min bearbeiding i ettertid. Det hjelper meg til å forstå hvorfor det som skjedde meg på et sykehus i en rettsstat kunne skje.

Psykisk helsevernloven av 2001 formaliserte også en rekke ting med hensyn på at man måtte journalføre mye grundigere antall timer en pasient er på tvungen skjerming.

Psykisk helsevernloven av 2001 fjernet i tillegg et tilleggsskriterium for tvangsbruk, slik at man nå ikke kan begå tvang dersom en person med en alvorlig psykisk lidelse lider overlast. Man må idag kunne påvise enten at pasienten vil bli bedre av tvang, eller at pasienten vil unngå forverrig ved tvang, eller at det er en faresituasjon tilstede. Disse tilleggskriteriene var der også i den gamle loven, men i tillegg var det altså dette overlastskriterieriet, som ble tatt bort i 2001. Jeg kaller det overlast, ordlyden var en annen, NHD kan sikkert si det korrekte ordet.

I tillegg ble maksimaltiden for tvungen observasjon redusert fra 3 uker ned til 10 dager.

Det var dette jeg kom på i farten :)

Ja, en annen endring som kom i psykisk helsevernloven i 2001 var at det nå kreves mer formaliteter rundt tvangsmedisering (§4-4). Disse vedtakene må nå revurderes minst hver tredje (tror jeg...) måned.

Men generelt sett for hele lovendringene vil jeg si under mine egne innleggelser, at jeg i praksis ikke opplevde noen som helst forskjell før og etter lovendringen, i 1999 og i 2005. Men det var likefullt en viktig lovendring, fordi det hele rundt tvangsbruk ble mer strukturert, noe som vil gjøre det lettere å endre lovene i fremtiden, fordi vi nå har noe mer håndfast og mer detaljert å prate om enn hva tilfelle var ved 1961-loven.

Når det gjelder lovparagrafer for klagehåndtering via Kontrollkommisjon og via Helsetilsyn, så kan det ha skjedd endringer der også, men rent praktisk var opplegget det samme som før.

De to lovene omfatter også annet enn det som her er kommentert :)

Du spurte jo etter endringer gjennom 2001-lovene. I den sammenheng er det vel også viktig å nevne at pasientrettighetsloven var helt ny i 2001, man hadde vel ikke en slik lov før, iallefall ikke som gjaldt psykiatri?

Jeg mener også at det kom en ny lov om helsepersonell i 2001, som sikkert erstattet tidligere lover (men dette vet jeg null om)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket studie går du på? Jeg kunne fortalt en rekke ting om psykisk helsevernloven og pasientrettighetsloven av 1.1.2001. Men det kan vel læreren din også? :)

videreutdanning psykisk helsearbeid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...