Gå til innhold

NHD - Noen spørsmål om antipsykotika


natolars

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen spørsmål om antipsykotika jeg lurte på om du (eller noen av dere andre kunne svare på).

Jeg har siden februar 2004 gått på Seroquel mot sterk/nærpsykotisk angst og tankekaos. Alle dager var et eneste stort angstanfall. Jeg gikk på 200+200 en god stund med god effekt. Dessverre måtte jeg slutte med morgendosen etterhvert fordi jeg ikke klarte å fungere i dagliglivet pga ekstrem trøtthet og hjertebank. Så jeg gikk over til 300mg kun om kvelden. Det har fungert bra i over ett og et halvt år.

Nå har angsten blusset litt opp igjen og jeg er litt i tvil om hva jeg skal gjøre. Jeg jobber i en atføringsbedrift nå, så å gjeninnføre morgendosen er ikke et særlig bra alternativ. Humøret har også gått litt opp og ned i det siste, men begynte med Tolvon igjen i desember og den har hjulpet.

Så hvilke andre alternativer bør man vurdere? Egentlig skulle jeg begynne med Zyprexa istedet for Seroquel, men jeg "nekta" pga faren for stor vektøkning og økt risko for diabetes. Så da ble det Seroquel istedet.

Men er Zyprexa noe som bør vurderes på nytt? Er bivirkningene av Zyprexa doseavhengige? Dvs at man legger mer på seg av 10mg enn av 5mg? Og hvor mye Zyprexa tilsvarer 300mg Seroquel?

Nå er det slik at jeg fra før av veier ganske mye; jeg er 181cm og veier 98kg. La på meg noen kilo etter jeg begynte med Tolvon (90mg) igjen i desember 2005. Nå skal det sies at jeg nok har endel mer muskler enn gjennomsnittet fordi jeg trener mye vekter + at jeg går på kreatin. Kan forresten kreatin ha en negativ innvirking på psyken? Tar omtrent 15mg pr dag.

Når det gjelder diagnoser fikk jeg diagnosen BPD for tre år siden, men jeg tror den kan "slettes" snart. Jeg føler at jeg har vært gjennom en modningsprosess de siste to årene og føler at jeg har tatt ordentlig tak i livet mitt. Dette er fastlegen min helt enig i. Jeg er kort og godt blitt en mer voksen person, noe som bare skulle mangle siden jeg er 28år... ;-) Jeg har sluttet med selvskading og jeg er blitt totalt avholdsmann fordi jeg fant ut at alkohol hadde en veldig destabiliserende effekt på psyken min; både "på fylla" og dagene etterpå.

Så hvilke alternativer bør vurderes? (Jeg vil helst ikke begynne med et medikament som kan ødelegge sexlivet mitt.)

Medisiner jeg går på fra før: Lamictal 600mg (300+300), Tolvon 90mg og Seroquel 300mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Det er mulig at selv små doser som 25-50 mg på morgenen kunne hjulpet deg i tillegg til de 300 du tar om kvelden.

2. Vekt/matlyst og Zyprexa er ikke doseavhengig.

Ca 20% får denne bivirkningen. Symptomene kommer umiddelbart, så etter få uker vet du om du er en av fem som ikke skal ha Zyprexa, eller blant de 80% som tåler det.

Dosene er som 40:1. Dvs 300 Seroquel tilsvarer 7,5 mg Zyprexa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Hei!

Jeg har ikke mye til kjennskap med antipsykotiske midler, men akkurat zyprexa har jeg prøvd ut i fem dager pga. tankekjør. Skulle se om det hjalp med en veldig liten kveldsdose. Dosen var veldig liten, men jeg merket det umiddelbart, ulvehungeren, og da var det bare å slutte med den. Så du har egentlig lite å tape på å prøve den ut. Det var veldig markant, følelsen av økt matlyst. jeg visste fort jeg var blant dem som ikke kunne gå på den.

Vh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boomerang

Hei!

Jeg har ikke mye til kjennskap med antipsykotiske midler, men akkurat zyprexa har jeg prøvd ut i fem dager pga. tankekjør. Skulle se om det hjalp med en veldig liten kveldsdose. Dosen var veldig liten, men jeg merket det umiddelbart, ulvehungeren, og da var det bare å slutte med den. Så du har egentlig lite å tape på å prøve den ut. Det var veldig markant, følelsen av økt matlyst. jeg visste fort jeg var blant dem som ikke kunne gå på den.

Vh

Så det zyprexa gjør,er å gjøre folk sulten?

Men er det ikke pga vannansamling at man går opp i vekt også?

Merket du noe annet da du prøvde dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boomerang

Hei!

Jeg har ikke mye til kjennskap med antipsykotiske midler, men akkurat zyprexa har jeg prøvd ut i fem dager pga. tankekjør. Skulle se om det hjalp med en veldig liten kveldsdose. Dosen var veldig liten, men jeg merket det umiddelbart, ulvehungeren, og da var det bare å slutte med den. Så du har egentlig lite å tape på å prøve den ut. Det var veldig markant, følelsen av økt matlyst. jeg visste fort jeg var blant dem som ikke kunne gå på den.

Vh

Og er dette noe som "hjelper" med det samme,eller går det en stund før det virker?

Sorry maset...=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bugge -jenta

Så det zyprexa gjør,er å gjøre folk sulten?

Men er det ikke pga vannansamling at man går opp i vekt også?

Merket du noe annet da du prøvde dem?

nei, zyprexa gjør sikkert stort sett alt mulig annet enn å hjøre folk sultne. Men det er slik at, var det 20 %?, får denne ulvehungeren. Men poenget mitt er at da vet du det kjapt, og slutter på medisinen. Sånn sett er ikke vektøkningen en god grunn til ikke å tørre å prøve seg på Zyprexa. Du merker det på den minste dose, og er du blant de 20 % slutter du. Hvis du ikke er blant de som opplever vektøkning må en vel bare se hvordan medisinen virker etterhvert. Om det kommer andre bivirkninger, om de går bort etter startfasen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Og er dette noe som "hjelper" med det samme,eller går det en stund før det virker?

Sorry maset...=)

Beklager, men kan ikke hjelpe deg. Min psykiater gav inntrykk av at jeg kjapt kunne merke om tankekjøret ble mindre. Jeg har aldri vært psykotisk, eller i nærheten, og skulle prøve dem mot angsttankekjør. Mer kan jeg ikke si. Jeg sluttet jo også etter fem dager, fordi jeg allerede da visste at det gav økt matlyst.

Prøv du, og se. Du kan jo slutte igjen. Man får ingen garantier, men jeg har hørt det skal være en mye brukt medisin, og da antar jeg de får gode tilbakemeldinger på den. Men bare du vil vite hvordan den fungerer på akkurat deg, og da må du prøve.

Men du kan slutte. Er du redd for å "miste" deg selv? Jeg tror i så fall at de fleste heller "finner" seg selv. Sånn har det vært for meg når jeg riktignok kom på de _riktige_ medisinene for meg. Litt prøving og feiling ble det.Men så gikk det seg til.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boomerang

nei, zyprexa gjør sikkert stort sett alt mulig annet enn å hjøre folk sultne. Men det er slik at, var det 20 %?, får denne ulvehungeren. Men poenget mitt er at da vet du det kjapt, og slutter på medisinen. Sånn sett er ikke vektøkningen en god grunn til ikke å tørre å prøve seg på Zyprexa. Du merker det på den minste dose, og er du blant de 20 % slutter du. Hvis du ikke er blant de som opplever vektøkning må en vel bare se hvordan medisinen virker etterhvert. Om det kommer andre bivirkninger, om de går bort etter startfasen osv.

Okey,takk for svaret..=)

Det som er skummelt er jo også at man ikke alltid vet hva som er bivirkninger,eller det vanlige...f.eks hodepine,brekninger,svimmelhet,kvalme..osv.

Det har jeg jo veldig ofte uten medikamenter.

Fant du medisiner som hjalp deg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boomerang

Beklager, men kan ikke hjelpe deg. Min psykiater gav inntrykk av at jeg kjapt kunne merke om tankekjøret ble mindre. Jeg har aldri vært psykotisk, eller i nærheten, og skulle prøve dem mot angsttankekjør. Mer kan jeg ikke si. Jeg sluttet jo også etter fem dager, fordi jeg allerede da visste at det gav økt matlyst.

Prøv du, og se. Du kan jo slutte igjen. Man får ingen garantier, men jeg har hørt det skal være en mye brukt medisin, og da antar jeg de får gode tilbakemeldinger på den. Men bare du vil vite hvordan den fungerer på akkurat deg, og da må du prøve.

Men du kan slutte. Er du redd for å "miste" deg selv? Jeg tror i så fall at de fleste heller "finner" seg selv. Sånn har det vært for meg når jeg riktignok kom på de _riktige_ medisinene for meg. Litt prøving og feiling ble det.Men så gikk det seg til.

Vennlig hilsen

Tusen takk..=)

Er redd for det og ja "miste meg selv"+ andre ting...

Føler virkelig at det er helt galt,at jeg avviser "noe" som er gitt meg,en gave fra universet...mye som"surrer rundt" under topplokket nå.

Men får se hva det blir til,er jo bare å slutte igjen som du sier,men er redd for så mye.

Kan ikke skrive det en gang.

Men takk for svaret,det var oppmuntrende..=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Okey,takk for svaret..=)

Det som er skummelt er jo også at man ikke alltid vet hva som er bivirkninger,eller det vanlige...f.eks hodepine,brekninger,svimmelhet,kvalme..osv.

Det har jeg jo veldig ofte uten medikamenter.

Fant du medisiner som hjalp deg da?

Ja det gjorde jeg. Cipralex og xanor. Mot angst og depresjon, som er mitt hovedproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...