Gå til innhold

Doktorgrad

Anbefalte innlegg

Gjest Batseba
Skrevet

Noen som kan forklare meg hva doktorstudier innebærer. Må jeg ha stipendiatstilling ved universitetet, eller er det andre måter å gjøre det på? Hva med å studere i andre land? Tar B.A nå, men har lyst å studere i utlandet. Hvordan er det mulig å finansiere doktorstudier i utlandet? Er det stipendiatstillinger der?

Jeg vet at dette er mange dumme spørsmål, men hvis man ikke spør får man ikke svar.

Skrevet

Du må ikke ha stipendiatstilling ved universitetet, men det er jo en fordel å ha noe å leve av, og da trenger man penger. Lånekassen finansierer ikke doktorgradsstudier, så hvis du ikke får stipendiatstilling ved universitetet, kan du søke finansiering hos forskningsrådet, eller det finnes også bedrifter som sponser doktorgradsutdanning, men da må du ta doktorgrad på noe som den bedriften har nytte av.

Det finnes diverse stipendordninger for doktorgradsstudier i utlandet, enten ved at man har med seg stipend fra Norge (f.eks. fra forskningsrådet), eller at man får en eller annen stilling eller stipend fra det landet man studerer i.

Det er lurt å ta kontakt med fagmiljøet der du tok hovedfag/mastergrad, og spør hva som er vanlig på ditt fag. Professorene på ditt fag har sikkert mange kontakter både i Norge og utlandet, og kan kanskje ordne noe for deg hvis de liker deg og har tro på deg.

Gjest dr-studenten
Skrevet

Det finnes ulike stipendiatstilinger også, noen er direkte opprettet fra universitetene, mens noen er fra f.eks forskningsrådet eller store bedrifter som ønsker å få utført spesifikke forskningsoppgaver.

Kjenner ikke til hvordan det fungerer i utlandet, vet imidlertid at reglene var veldig ulike i sverige for noen år tilbake (måtte skaffe finansiering selv), men tror det er endret nå.

Nå vet jeg ikke hvilket fagområdet du er på, men f.eks ved NTNU har man en såkalt forskerskole som gjør overgangen fra siv.ing studiet til doktorgradsstudiet sømløst. Du bør kanskje sjekke opp dette også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...