bulgur Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Jeg har hatt elveblest i 5 år.I denne tiden har jeg ikke endret kosthold. Tåler godt risikomat som skalldyr og sitrusfrukt.Jeg har det siste året tatt allergi tabletter for å unngå daglige utbrudd.Min erfaring er at leger har en meget vag tilnærming til denne type lidelse,vet man virkelig så godt som ingenting om årsaks sammenhenger og de psykosomatiske sider ved elveblest? På tross av min skepsis håper jeg på opplysende svar! mvh. itch 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227968-elveblest/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Elveblest er en vanskelig tilstand å si noe sikkert om. Det eneste som er nokså sikkert er at hos voksne er allergi sjelden en utløsende årsak. Kronisk elveblest, som du har, kan ha mange forskjellige årsaker og psykiske faktorer er meget viktige. Noen kan bli vesentlig bedre ved å forandre litt på sin livsførsel, prøve å senke stressnivået og leve litt roligere. Andre utløsende årsaker er kulde/varme og spesielt temperaturforandringer, trykk (men det gjelder mest lokalisert elveblest på steder der f.eks. belter ol trykker). Histaminfrigjørende matvarer som citrusfrukter, jordbær og krydder betyr noe for noen, men langt fra alle og tydeligvis ikke noe i ditt tilfelle. Legemidler og særlig av typen acetylsalisylsyre kan utløse eller forverre elveblest. Hos voksne er det viktig å utrede om det kan ligge en autoimmun tilstand bak. Ca 50 % av voksne med kronisk elveblest har god nytte av allergitabletter. Kronisk elveblest oppstår ofte plutselig og kan forsvinne like plutselig. Det å forandre livsførsel kan medvirke til at plagene reduseres og eventuelt forsvinner. Grunnen til at vi leger har en vag tilnærming til problemet er nok at vi ikke har noen klar løsning og at det er viktig å prøve seg frem. Men jeg tror det aller viktigste er å snakke med den som er rammet om muligheten for å senke stressnivået i hverdagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227968-elveblest/#findComment-1719336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.