Gå til innhold

To egenmeldinger på rad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kommet i en håpløs situasjon på arbeidsplassen min. Sjefen er rett og slett gal og behandler meg på en måte jeg ikke kan finne meg i. Pga dette har jeg sagt opp, men har fremdeles en mnd igjen før jeg kan slutte. Jeg blir fysisk og psykisk dårlig av å være på jobb.

Jeg har vært en del sykemeldt i det siste pga dette, men nå mener legen min at jeg bare må bite tenna sammen og komme meg på jobb. Jeg TROR jeg har to egenmeldinger igjen, og lurer på om noen vet om det er lov å ta ut tre dager egenmelding før ei helg og så ta ei ny egenmelding på mandagen etter?

Det er kjipt å sitte å planlegge slikt, men jeg vet ikke hva jeg annet jeg skal gjøre. Har allerede bedt om å få ta ut noe ferie den tiden som er igjen, men det får jeg ikke...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

6

• Gemini

4

• KaVa

3

• Prozak

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du kan ikke ta ut to egenmeldinger rett før og rett etter helg.

Men dersom bedriften er en IA-bedrift (Inkluderende Arbeidsliv) og dere har lov til å ta ut lengre egenmeldinger enn de vanlige på inntil 3 dager. Ansatte i IA-bedrifter kan ta ut egenmelding på inntil 8 dager i strekk, og da vil jo helgen telle som to av de 8 dagene.

Men det med å ta ut ferie tror jeg nesten du har krav på. I alle fall er det svært vanlig.

Du kan jo se på www.arbeidstilsynet.no (eller ringe dit).

Skrevet

Du må ha legeerklæring på mandagen, hvis ikke mister du retten til sykepenger, også for onsdag-fredag uka før.

Sånne som deg sørger for å få avskaffet systemet ved å misbruke det eller planlegge misbruk.

Skrevet

Du kan ikke ta ut to egenmeldinger rett før og rett etter helg.

Men dersom bedriften er en IA-bedrift (Inkluderende Arbeidsliv) og dere har lov til å ta ut lengre egenmeldinger enn de vanlige på inntil 3 dager. Ansatte i IA-bedrifter kan ta ut egenmelding på inntil 8 dager i strekk, og da vil jo helgen telle som to av de 8 dagene.

Men det med å ta ut ferie tror jeg nesten du har krav på. I alle fall er det svært vanlig.

Du kan jo se på www.arbeidstilsynet.no (eller ringe dit).

"Men det med å ta ut ferie tror jeg nesten du har krav på. I alle fall er det svært vanlig. "

Det fins en dom på at arbeidsgiver kan pålegge ferie i oppsigelsetida, så da kan nok arbeidstaker forlange det. Men arb giver har det siste ordet i alle ferier, så det er ikke sikkert at det funker.

Skrevet

Du må ha legeerklæring på mandagen, hvis ikke mister du retten til sykepenger, også for onsdag-fredag uka før.

Sånne som deg sørger for å få avskaffet systemet ved å misbruke det eller planlegge misbruk.

Hva foreslår du at jeg gjør da? Jeg blir fysisk og psykisk dårlig av å gå på jobb. Min fastlege vil ikke sykemelde meg mer (har ikke noe å si om det er sykemelding eller egenmelding i dette tilfellet), derfor vil jeg bruke de egenmeldingene jeg har igjen.

Jeg har spurt om å få ta ut ferie (permisjon uten lønn), men det vil ikke min sjef gi meg.

Jeg regnet med jeg kom til å få kommentarer av den typen du kommer med, men det får bare være. Jeg er i en vanskelig situasjon som jeg prøver å komme meg mest mulig helskinnet gjennom. Så får bare noen mene at jeg misbruker systemet.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Tror med 99,9% sikkerhet at du ikke kan gå rett fra en sykemelding til egenmelding.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Tror du må jobbe 14 dager mellom to egenmeldinger.

Gjest Persille
Skrevet

Det er da ingenting som hindrer deg i å la være å gå på jobb?

Om det er så ille, så er det bare å si; jeg har siste dagen min i dag - ferdig med det.

Arbeidsgiver kan ikke gjøre noenting med det.

Ifht til det du spør om, nei - du kan ikke bruke to egenmeldinger rett etter hverandre slik, du kan heller ikke bruke en egenmelding rett etter en sykemelding.

Når det er sagt er jeg litt enig med Keinstein - unasett hvor ille du føler deg, så gir det deg ikke rett til å misbruke systemet.

Det er alltid to sider av en sak, og selv om jeg ikke betviler det du skriver her - så har nok arbeidsgiveren din en litt annen historie.

Uansett, det mest ærlige er vel bare å si det som du er, at du ikke kommer på jobb noe mer, og at du aksepterer at de trekker deg i lønn for det.

Skrevet

"Men det med å ta ut ferie tror jeg nesten du har krav på. I alle fall er det svært vanlig. "

Det fins en dom på at arbeidsgiver kan pålegge ferie i oppsigelsetida, så da kan nok arbeidstaker forlange det. Men arb giver har det siste ordet i alle ferier, så det er ikke sikkert at det funker.

Det virker for meg som at min arbeidsgiver kan nekte meg ferie, faktisk. Jeg ble overrasket da jeg fikk negativt svar på det. Men det er jo dem det går utover, når de nekter meg ferie må de jo lønne meg likevel hvis jeg blir sykemeldt.

Min oppfatning er at min arbeidsgiver nekter meg ferie for å gjøre det vanskelig for meg.

Gjest glaice
Skrevet

Få sykemelding!

Legen kan vel ikke nekte deg det?

Legen kan ikke vite hvor psykisk nedbrutt eller hvor sliten du er.

Gjest Husjhusj
Skrevet

Du biter tenna sammen og går på jobb, istedetfor å sitte hjemme å planlegge hvordan du kan utnytte systemet.

Skrevet

Det er da ingenting som hindrer deg i å la være å gå på jobb?

Om det er så ille, så er det bare å si; jeg har siste dagen min i dag - ferdig med det.

Arbeidsgiver kan ikke gjøre noenting med det.

Ifht til det du spør om, nei - du kan ikke bruke to egenmeldinger rett etter hverandre slik, du kan heller ikke bruke en egenmelding rett etter en sykemelding.

Når det er sagt er jeg litt enig med Keinstein - unasett hvor ille du føler deg, så gir det deg ikke rett til å misbruke systemet.

Det er alltid to sider av en sak, og selv om jeg ikke betviler det du skriver her - så har nok arbeidsgiveren din en litt annen historie.

Uansett, det mest ærlige er vel bare å si det som du er, at du ikke kommer på jobb noe mer, og at du aksepterer at de trekker deg i lønn for det.

Det er en veldig spesiell situasjon på min arbeidsplass, men jeg har ikke lyst å gå i detaljer i fare for å bli gjenkjent. Kunne fortalt en hel del som ville gitt deg hakeslepp. Min lege betegnet min arbeidsgiver som "psykopatisk".. Og jeg får mye støtte fra mine kollegaer som ser hva som skjer både med meg og andre på min arbeidsplass.

Over tid har alt dette ført til utbrenthet, depresjon og etterhvert sviktende selvtillit. Er det riktig at jeg skal tape økonomisk pga dette? Jeg har ingen ny jobb, men velger å si opp og tape penger på det fordi jeg setter min egen helse høyere.

Gjest Persille
Skrevet

Det er en veldig spesiell situasjon på min arbeidsplass, men jeg har ikke lyst å gå i detaljer i fare for å bli gjenkjent. Kunne fortalt en hel del som ville gitt deg hakeslepp. Min lege betegnet min arbeidsgiver som "psykopatisk".. Og jeg får mye støtte fra mine kollegaer som ser hva som skjer både med meg og andre på min arbeidsplass.

Over tid har alt dette ført til utbrenthet, depresjon og etterhvert sviktende selvtillit. Er det riktig at jeg skal tape økonomisk pga dette? Jeg har ingen ny jobb, men velger å si opp og tape penger på det fordi jeg setter min egen helse høyere.

"Er det riktig at jeg skal tape økonomisk pga dette?"

Er det riktig at mine skattepenger skal brukes til å lønne deg fordi du ikke kommer overens med sjefen? Satt på spissen...

Jeg skjønner at det er en vanskelig situasjon for deg, men like fullt er jeg prinsippielt imot at man misbruker systemer for egen vinning.

Når legen din sier til deg at dette ikke er sykemeldingsgrunn, så bør jo det være en pekepinn for deg. Det er jobben hans å hjelpe syke mennesker til å bli friske, og han mener at du ikke er syk sånn sett - dermed må man akseptere det.

Man sykemelder seg ikke for egen vinnings skyld heller - og det er jo det du i prinsipp gjør nå om du velger å bruke disse midlene bare fordi du ikke ønsker å tape penger.

Om du går på dagen, melder deg arbeidsledig og jobbsøkende - så vil du ha rett til både dagpenger, og hjelp til å finne ny jobb, så det klarer du sikkert fint :)

Gjest hørtes merkelig ut
Skrevet

"Min lege betegnet min arbeidsgiver som "psykopatisk".. "

hvorfor i alle dager vil han da ikke fortsatt sykemelde deg ?

Gjest Persille
Skrevet

Få sykemelding!

Klart han kan? Man får seg ikke en sykemelding bare fordi man ønsker det selv?

Man går til en fagperson og ber vedkommende vurdre, og når legen da sier at h*n får bite tennene sammen og gå på jobb den siste tiden, så er det antagelig en grunn til det.

De pleier jo ikke si sånne ting bare for å være onde...

Skrevet

Få sykemelding!

Nei, han vet ikke det. Det ligger ikke for meg å sitte og klage over hvordan jeg har det til en lege jeg så og si ikke kjenner for å få sykemelding. Jeg har jo fortalt en god del om hva som skjer på jobb, men jeg klarer ikke å fortelle like mye om hva det gjør med meg og hvordan jeg har det. Derfor var det egentlig litt godt å skrive litt om det her. Det er mye enklere å kjenne tårene presse på og forholde seg til det nå foran PCen enn hos legen...

Skrevet

Du biter tenna sammen og går på jobb, istedetfor å sitte hjemme å planlegge hvordan du kan utnytte systemet.

Fjott. Hvis man må slutte av psyskiske årsaker, og grunnen er at sjefen er en drittsekk (e.l.), så er det selvsagt ikke snakk om å "utnytte systemet".

"............................................."

Skrevet

"Min lege betegnet min arbeidsgiver som "psykopatisk".. "

hvorfor i alle dager vil han da ikke fortsatt sykemelde deg ?

Fordi det er legen som er "psykopatisk" ikke henne. Man skal ikke sykemelde folk som ikke er syke.

(Men arbeidsgiverens helse kan jo lett påvirke hennes helse, selvagt)

Gjest sologopp
Skrevet

Det virker for meg som at min arbeidsgiver kan nekte meg ferie, faktisk. Jeg ble overrasket da jeg fikk negativt svar på det. Men det er jo dem det går utover, når de nekter meg ferie må de jo lønne meg likevel hvis jeg blir sykemeldt.

Min oppfatning er at min arbeidsgiver nekter meg ferie for å gjøre det vanskelig for meg.

En arb.giver kan trekke tilbake ferie dersom forhold på arb.plassen sier det. At det er lite bemanning f.eks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...