Gå til innhold

To egenmeldinger på rad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, han vet ikke det. Det ligger ikke for meg å sitte og klage over hvordan jeg har det til en lege jeg så og si ikke kjenner for å få sykemelding. Jeg har jo fortalt en god del om hva som skjer på jobb, men jeg klarer ikke å fortelle like mye om hva det gjør med meg og hvordan jeg har det. Derfor var det egentlig litt godt å skrive litt om det her. Det er mye enklere å kjenne tårene presse på og forholde seg til det nå foran PCen enn hos legen...

Du må nok kunne fortelle legen hvor sterkt dette påvirker deg, om du skal forvente at legen forstår. Han kan jo ikke ta noe med i betraktningen som han ikke er kjent med.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

6

• Gemini

4

• KaVa

3

• Prozak

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest blomsterløk
Skrevet

"Er det riktig at jeg skal tape økonomisk pga dette?"

Er det riktig at mine skattepenger skal brukes til å lønne deg fordi du ikke kommer overens med sjefen? Satt på spissen...

Jeg skjønner at det er en vanskelig situasjon for deg, men like fullt er jeg prinsippielt imot at man misbruker systemer for egen vinning.

Når legen din sier til deg at dette ikke er sykemeldingsgrunn, så bør jo det være en pekepinn for deg. Det er jobben hans å hjelpe syke mennesker til å bli friske, og han mener at du ikke er syk sånn sett - dermed må man akseptere det.

Man sykemelder seg ikke for egen vinnings skyld heller - og det er jo det du i prinsipp gjør nå om du velger å bruke disse midlene bare fordi du ikke ønsker å tape penger.

Om du går på dagen, melder deg arbeidsledig og jobbsøkende - så vil du ha rett til både dagpenger, og hjelp til å finne ny jobb, så det klarer du sikkert fint :)

Hvis du sier opp selv har du vel ikke rett på dagpenger før det er gått 8 uker.

Hvis det da ikke noen nye regler der nå da?

Skrevet

"Er det riktig at jeg skal tape økonomisk pga dette?"

Er det riktig at mine skattepenger skal brukes til å lønne deg fordi du ikke kommer overens med sjefen? Satt på spissen...

Jeg skjønner at det er en vanskelig situasjon for deg, men like fullt er jeg prinsippielt imot at man misbruker systemer for egen vinning.

Når legen din sier til deg at dette ikke er sykemeldingsgrunn, så bør jo det være en pekepinn for deg. Det er jobben hans å hjelpe syke mennesker til å bli friske, og han mener at du ikke er syk sånn sett - dermed må man akseptere det.

Man sykemelder seg ikke for egen vinnings skyld heller - og det er jo det du i prinsipp gjør nå om du velger å bruke disse midlene bare fordi du ikke ønsker å tape penger.

Om du går på dagen, melder deg arbeidsledig og jobbsøkende - så vil du ha rett til både dagpenger, og hjelp til å finne ny jobb, så det klarer du sikkert fint :)

Jeg blir ikke sykemeldt lenger enn 16 dager om gangen, så dine skattepenger går nok forhåpentligvis til lille Billa i form av skole, helsevesen, fritidstilbud, kollektiv transport, veier, fritidstilbud osv.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Nei, han vet ikke det. Det ligger ikke for meg å sitte og klage over hvordan jeg har det til en lege jeg så og si ikke kjenner for å få sykemelding. Jeg har jo fortalt en god del om hva som skjer på jobb, men jeg klarer ikke å fortelle like mye om hva det gjør med meg og hvordan jeg har det. Derfor var det egentlig litt godt å skrive litt om det her. Det er mye enklere å kjenne tårene presse på og forholde seg til det nå foran PCen enn hos legen...

"Nei, han vet ikke det. Det ligger ikke for meg å sitte og klage over hvordan jeg har det til en lege jeg så og si ikke kjenner for å få sykemelding. Jeg har jo fortalt en god del om hva som skjer på jobb, men jeg klarer ikke å fortelle like mye om hva det gjør med meg og hvordan jeg har det."

På hvilket grunnlag mener du da at legen din skal kunne vurdere hvorvidt du har rett på sykemelding eller ikke? Som pasient har du vel en "plikt" til å gi et best mulig bilde av hvordan du har det sånn at legen kan vurdere deg på en måte som kommer deg til gode.

Skrevet

Fjott. Hvis man må slutte av psyskiske årsaker, og grunnen er at sjefen er en drittsekk (e.l.), så er det selvsagt ikke snakk om å "utnytte systemet".

"............................................."

Takk! Det var godt å høre.

Skrevet

Jeg har ikke krav på penger før etter to uker nei..

Skrevet

Fordi det er legen som er "psykopatisk" ikke henne. Man skal ikke sykemelde folk som ikke er syke.

(Men arbeidsgiverens helse kan jo lett påvirke hennes helse, selvagt)

Sjefen, ikke legen.

Hvis jeg har klart å følge med her.

Skrevet

Få sykemelding!

Legen kan vel ikke nekte deg det?

Legen kan ikke vite hvor psykisk nedbrutt eller hvor sliten du er.

Om ikke legen skulle kunne nekte sykemelding, hvem andre skulle da kunne gjøre det?

Skrevet

Sjefen, ikke legen.

Hvis jeg har klart å følge med her.

*fnis* en liten "Fraudian slip" det der. Selvsagt mente jeg sjefen, ikke legen...

Bra noen er observant her inne :-)

Gjest hørtes merkelig ut
Skrevet

Fordi det er legen som er "psykopatisk" ikke henne. Man skal ikke sykemelde folk som ikke er syke.

(Men arbeidsgiverens helse kan jo lett påvirke hennes helse, selvagt)

Det er sjefen som er psykopatisk da .... ikke legen.

Når sjefen er psykopatisk må vel det være en sykemeldingsgrunn.

Skrevet

Det er sjefen som er psykopatisk da .... ikke legen.

Når sjefen er psykopatisk må vel det være en sykemeldingsgrunn.

Liten skrivefeil i farta, det er selvsagt sjefen som IFØLGE legen er "Psykopatisk".

Og NEI, legene SKAL ikke skrive ut sykemeldinger til personer som er friske, uansett hvor syke sjefene deres er.

Når det er sagt: Sjefens oppførsel kan selvsagt gjøre at arbeidstakeren blir utbrendt el. lignende, som da vil kunne utløse en sykemelding.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det første jeg tenkte er at du burde kunne greie å avslutte denne jobben på en alright måte. Det er bare en måned igjen.

Husk at du trenger refanse når du skal søke ny jobb, og du bør ikke kludre det til.

Men så vet jeg egentlig ingenting om HVOR grusomt det er på denne arbeidsplassen og HVA det er sjefen gjør med deg.

Gjest glaice
Skrevet

Klart han kan? Man får seg ikke en sykemelding bare fordi man ønsker det selv?

Man går til en fagperson og ber vedkommende vurdre, og når legen da sier at h*n får bite tennene sammen og gå på jobb den siste tiden, så er det antagelig en grunn til det.

De pleier jo ikke si sånne ting bare for å være onde...

Jeg vet det, men det høres ikke ut som hun bare vil skulke, eller?

Høres ut som et psykisk vanskelig sted å jobbe. Jeg vet om fler som har sykemeldt seg ut oppsigelsestiden, fordi det er et psykisk press å være på jobben.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg blir ikke sykemeldt lenger enn 16 dager om gangen, så dine skattepenger går nok forhåpentligvis til lille Billa i form av skole, helsevesen, fritidstilbud, kollektiv transport, veier, fritidstilbud osv.

Så lenge du overskrider mer enn 16 dager - og så går på en ny runde uavhengig av hvor mange dager innen 16 dager, så dekkes det av Trygdekassen...

Gjest Persille
Skrevet

Tror ikke det er så lenge som åtte uker, mener det er to...

Men her handler det jo om å veie hva som er viktigst da?

Enten så holder man ut på jobb, og gjør det man faktisk får betalt for uavhengig av hva man mener om de andre tilstedeværende, eller så holder man seg hjemme, og tar konsekvensen av det.

Gjest Persille
Skrevet

Jeg vet det, men det høres ikke ut som hun bare vil skulke, eller?

Høres ut som et psykisk vanskelig sted å jobbe. Jeg vet om fler som har sykemeldt seg ut oppsigelsestiden, fordi det er et psykisk press å være på jobben.

Og hos enkelte er terskelen for psykisk press lavere enn hos andre.

Alle sånne ting er individuelt - og jeg er sikker på at sjefen (f.eks) har en annen historie.

Men når legen sier nei til flere sykemeldinger, så er ikke det for å være slem, da er det fordi han mener det ikke er ille nok til å kvalifisere til sykemelding.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Tror ikke det er så lenge som åtte uker, mener det er to...

Men her handler det jo om å veie hva som er viktigst da?

Enten så holder man ut på jobb, og gjør det man faktisk får betalt for uavhengig av hva man mener om de andre tilstedeværende, eller så holder man seg hjemme, og tar konsekvensen av det.

Ser visst ut som det bare er to uker ja,

Og det andre er jeg så klart helt enig i.

Gjest glaice
Skrevet

Og hos enkelte er terskelen for psykisk press lavere enn hos andre.

Alle sånne ting er individuelt - og jeg er sikker på at sjefen (f.eks) har en annen historie.

Men når legen sier nei til flere sykemeldinger, så er ikke det for å være slem, da er det fordi han mener det ikke er ille nok til å kvalifisere til sykemelding.

"Og hos enkelte er terskelen for psykisk press lavere enn hos andre."

Kanskje tråstarter er svakere psykisk da, og ikke takler dette særlig bra. Problemet er vel også at hun ikke klarer og fortelle legen Hvor psykisk vanskelig dette er for henne?

Enkelte har vanskelig for å få uttrykt hvor langt nede de er - kanskje det er litt der problemet ligger også?

Bare noen tanker fra meg.....

Har selv jobbet under umenneskelige sjefer, og det Er psykisk tøfft!

Men når alt dette er sagt, så er jeg enig i at leger noen ganger må sette ned foten. Nå kjenner ihvertfall ikke jeg til tråstarter fra før, så hvis hun er (hvis hun er en hun også da...?) av typen som skal ha sykemelding for hver minste ting, og er hypokonder de lux, ja, da har kanskje legen rett til å si at nok er nok...hvis dette bare er giddaløshet???

Gjest KinaKinaKina
Skrevet

Bytt lege.Det er ikke legens oppgave å fortelle deg HVOR vanskelig det er for deg på den jobben du er.

Gjest Persille
Skrevet

"Og hos enkelte er terskelen for psykisk press lavere enn hos andre."

Kanskje tråstarter er svakere psykisk da, og ikke takler dette særlig bra. Problemet er vel også at hun ikke klarer og fortelle legen Hvor psykisk vanskelig dette er for henne?

Enkelte har vanskelig for å få uttrykt hvor langt nede de er - kanskje det er litt der problemet ligger også?

Bare noen tanker fra meg.....

Har selv jobbet under umenneskelige sjefer, og det Er psykisk tøfft!

Men når alt dette er sagt, så er jeg enig i at leger noen ganger må sette ned foten. Nå kjenner ihvertfall ikke jeg til tråstarter fra før, så hvis hun er (hvis hun er en hun også da...?) av typen som skal ha sykemelding for hver minste ting, og er hypokonder de lux, ja, da har kanskje legen rett til å si at nok er nok...hvis dette bare er giddaløshet???

Poenget er at vi ikke har noen forutsetning for å vite hva som er reelt som du sier. Vi vet ikke om sjefen er psykopat, trådstarter er pinglete, hvem som er syke - osv.

Jeg svarer bare utfra hva jeg mener generelt, og det er at man ikke skal utnytte systemet ut fra egen vinning - når det er kun det det er snakk om.

Når det er snakk om én mnd igjen av arbeidsforholdet, så klarer de langt fleste å holde ut det, med motivasjonen konsentrert om at én arbeidet dag er en dag nærmere avslutningen.

Velger man å ikke gjennomføre det - så må man jo ta konsekvensen også, da blir det ingen penger da.

Og når legen i tillegg sier at han ikke vil sykemelde lenger, at h*n får bite tennene sammen og komme seg på jobb, da tenker jeg at det ikke er SÅ ille som det trådstarter beskriver det som.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...