Gå til innhold

To egenmeldinger på rad

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Bytt lege.Det er ikke legens oppgave å fortelle deg HVOR vanskelig det er for deg på den jobben du er.

Men det er legens oppgave å fortelle deg om du er syk eller ikke.

Og er du ikke syk så får du heller ikke sykemelding, det hjelper ikke at sjefen er dust...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

6

• Gemini

4

• KaVa

3

• Prozak

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Poenget er at vi ikke har noen forutsetning for å vite hva som er reelt som du sier. Vi vet ikke om sjefen er psykopat, trådstarter er pinglete, hvem som er syke - osv.

Jeg svarer bare utfra hva jeg mener generelt, og det er at man ikke skal utnytte systemet ut fra egen vinning - når det er kun det det er snakk om.

Når det er snakk om én mnd igjen av arbeidsforholdet, så klarer de langt fleste å holde ut det, med motivasjonen konsentrert om at én arbeidet dag er en dag nærmere avslutningen.

Velger man å ikke gjennomføre det - så må man jo ta konsekvensen også, da blir det ingen penger da.

Og når legen i tillegg sier at han ikke vil sykemelde lenger, at h*n får bite tennene sammen og komme seg på jobb, da tenker jeg at det ikke er SÅ ille som det trådstarter beskriver det som.

Problemet her er vel heller at trådstarter biter tennene sammen ovenfor legen, istedenfor å si det som det er, hvor ille plaget vedkommende er av hele situasjonen.

skorpion1975
Skrevet

Hvis du sier opp selv har du vel ikke rett på dagpenger før det er gått 8 uker.

Hvis det da ikke noen nye regler der nå da?

Det er 8 uker!

Gjest Persille
Skrevet

Problemet her er vel heller at trådstarter biter tennene sammen ovenfor legen, istedenfor å si det som det er, hvor ille plaget vedkommende er av hele situasjonen.

Det vet vi jo ikke?

Det er alltid mange sider av en sak - og det er ikke sikkert at det er fullt så ille som vedkommende beskriver, selv om h*n sikkert opplever det som ille nok.

Poenget mitt var; at når man har én mnd igjen på arb.plassen - så klarer man faktisk holde ut det fremfor å utnytte systemet med egenmeldinger etc. I hvertfall når legen har satt ned foten og sagt stopp...

Det er bare snakk om én måned tross alt...

Skrevet

Det vet vi jo ikke?

Det er alltid mange sider av en sak - og det er ikke sikkert at det er fullt så ille som vedkommende beskriver, selv om h*n sikkert opplever det som ille nok.

Poenget mitt var; at når man har én mnd igjen på arb.plassen - så klarer man faktisk holde ut det fremfor å utnytte systemet med egenmeldinger etc. I hvertfall når legen har satt ned foten og sagt stopp...

Det er bare snakk om én måned tross alt...

Vi vet at hun har sagt at det er slik.

Selv om du er på begge sider, både arbeidsgiver og arbeidstaker, så trenger du jo heller ikke alltid ta utgangspunkt i at arbeidstakere er late drittsekker som prøver å utnytte arbeidsgivere.

Du har nok aldri vært i en slik situasjon at arbeidsgiver har gjort hver dag til et sant helvete. Da kan en måned være svært så lang å holde ut.

Gjest Persille
Skrevet

Vi vet at hun har sagt at det er slik.

Selv om du er på begge sider, både arbeidsgiver og arbeidstaker, så trenger du jo heller ikke alltid ta utgangspunkt i at arbeidstakere er late drittsekker som prøver å utnytte arbeidsgivere.

Du har nok aldri vært i en slik situasjon at arbeidsgiver har gjort hver dag til et sant helvete. Da kan en måned være svært så lang å holde ut.

Jo, jeg har faktisk det.

For mange år siden - og det var helt jævlig.

Men jeg sykemeldte meg ikke av den grunn, jeg gikk på jobb hver dag, unngikk vedkommende så godt jeg kunne, og for hver dag som gikk tenkte jeg at jeg var en dag nærmere ferdig.

Og jeg sier ikke at alle arbeidstakere er late og ubrukelige - jeg sier at det er ÉN mnd igjen, og da klarer de aller fleste voksne mennesker å ta seg sammen og komme seg på jobb fremfor å ty til løsninger som er å karakterisere som misbruk av systemet.

Alternativt er det jo bare å la være å møte opp? Ingen kan hindre vedkommende i det?

Men da må man akseptere at man ikke får penger for det.

Man kan ikke _både_ kreve penger, og at man skal slippe å gå på jobb når man i utgangspunktet er i stand til å utføre arbeidet, som tross alt er det man får betalt for.

Skrevet

Så lenge du overskrider mer enn 16 dager - og så går på en ny runde uavhengig av hvor mange dager innen 16 dager, så dekkes det av Trygdekassen...

Så om jeg er sykemeldt f.eks ei uke, jobber tre dager og blir sykemeldt ei uke, jobber tre dager og sykmeldt ei uke, så går det på trygdekassen? Dette var bare et eksempel for å klargjøre reglene, ikke noe jeg har tenkt å gjennomføre...

Skrevet

Bytt lege.Det er ikke legens oppgave å fortelle deg HVOR vanskelig det er for deg på den jobben du er.

Det er legens oppgave å fortelle om du er syk eller ikke.

Det er ikke legens oppgave å vurdere hvor vanskelig jobben din er.....

Skrevet

Fjott. Hvis man må slutte av psyskiske årsaker, og grunnen er at sjefen er en drittsekk (e.l.), så er det selvsagt ikke snakk om å "utnytte systemet".

"............................................."

Legen mener tydligvis at vedkommende er frisk nok....

Skrevet

Det er sjefen som er psykopatisk da .... ikke legen.

Når sjefen er psykopatisk må vel det være en sykemeldingsgrunn.

Hva mener du?

Fordi sjefen er syk, så skal de ansatte sykemeldes...?

Det er selvfølgelig ikke slik det fungerer.

Skal hun sykemeldes så er det fordi HUN er syk.

Og hvis sjefens oppførsel gjør henne syk, så skal hun ha en sykemelding.

Men før det skjer, så må hun kunne overbevise sin egen lege om at hun faktisk er syk - og ikke at sjefen hennes er syk.

Skrevet

Hva foreslår du at jeg gjør da? Jeg blir fysisk og psykisk dårlig av å gå på jobb. Min fastlege vil ikke sykemelde meg mer (har ikke noe å si om det er sykemelding eller egenmelding i dette tilfellet), derfor vil jeg bruke de egenmeldingene jeg har igjen.

Jeg har spurt om å få ta ut ferie (permisjon uten lønn), men det vil ikke min sjef gi meg.

Jeg regnet med jeg kom til å få kommentarer av den typen du kommer med, men det får bare være. Jeg er i en vanskelig situasjon som jeg prøver å komme meg mest mulig helskinnet gjennom. Så får bare noen mene at jeg misbruker systemet.

Dette er jo umulig for oss å gi fornuftige svar på - annet enn at vi forholder oss til fakta og lovverket.

Og ut over fakta i lovverket, så ser det ut som om fakta er at du påstår at du er syk, og legen din (som kjenner deg og helsen din vesentlig bedre enn vi gjør) påstår at du er frisk.

Det eneste fornuftige rådet du da kan få er valget mellom to ting.

Enten klarer du å overbevise legen din om at du er syk - og da må du være helt åpen og ærlig overfor legen din.

Eller så tar du deg i nakken og går på jobben den måneden som gjenstår.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jo, jeg har faktisk det.

For mange år siden - og det var helt jævlig.

Men jeg sykemeldte meg ikke av den grunn, jeg gikk på jobb hver dag, unngikk vedkommende så godt jeg kunne, og for hver dag som gikk tenkte jeg at jeg var en dag nærmere ferdig.

Og jeg sier ikke at alle arbeidstakere er late og ubrukelige - jeg sier at det er ÉN mnd igjen, og da klarer de aller fleste voksne mennesker å ta seg sammen og komme seg på jobb fremfor å ty til løsninger som er å karakterisere som misbruk av systemet.

Alternativt er det jo bare å la være å møte opp? Ingen kan hindre vedkommende i det?

Men da må man akseptere at man ikke får penger for det.

Man kan ikke _både_ kreve penger, og at man skal slippe å gå på jobb når man i utgangspunktet er i stand til å utføre arbeidet, som tross alt er det man får betalt for.

Jeg skjønner hva du mener, men tror nok at det du skriver er litt preget av at du sitter i andre enden og er arbeidsgiver selv. Jeg er mer for at når man har en fast jobb da skal man kunne gå ut fra og planlegge etter at man også har en fast inntekt. Når en arbeidsgiver gjør arbeidsmiljøet uutholdelig for en ansatt så skal syns jeg ikke at arbeidstakeren skal lide økonomisk for dette.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Tror ikke det er så lenge som åtte uker, mener det er to...

Men her handler det jo om å veie hva som er viktigst da?

Enten så holder man ut på jobb, og gjør det man faktisk får betalt for uavhengig av hva man mener om de andre tilstedeværende, eller så holder man seg hjemme, og tar konsekvensen av det.

Hva om det er snakk om direkte mobbing på arbeidsplassen som fører til at en arbeidstaker rett og slett ikke orker å gå på jobb lenger? Som kanskje bare vil sette seg ned og gråte slik noen skriver i tråden du startet lenger opp? Skal den personen lide økonomisk tap pga det? Kanskje rett og slett virkelig havne i bakevja fordi en ikke får den inntekten man har regnet med å trenger for å kunne betale regninger? Om man får arbeidsledighetstrygd etter to uker, så tilsvarer jo ikke den lønna man ville fått hvis man var i jobb.

Gjest høres merkelig ut
Skrevet

Hva mener du?

Fordi sjefen er syk, så skal de ansatte sykemeldes...?

Det er selvfølgelig ikke slik det fungerer.

Skal hun sykemeldes så er det fordi HUN er syk.

Og hvis sjefens oppførsel gjør henne syk, så skal hun ha en sykemelding.

Men før det skjer, så må hun kunne overbevise sin egen lege om at hun faktisk er syk - og ikke at sjefen hennes er syk.

Det har vel kommet frem her at hun har blitt syk pga sjefens oppførsel.

Når legen også innser at sjefen hennes er psykisk syk, så kunne han vel sykemelde henne i oppsigelsestiden også .... siden det nå engang er sjefen som er hovedgrunnen til tidligere sykemeldinger .....

Skrevet

Det har vel kommet frem her at hun har blitt syk pga sjefens oppførsel.

Når legen også innser at sjefen hennes er psykisk syk, så kunne han vel sykemelde henne i oppsigelsestiden også .... siden det nå engang er sjefen som er hovedgrunnen til tidligere sykemeldinger .....

Det som er kommet frem her er at hun mener hun er syk, men legen hennes mener hun er frisk.

Og hverken du eller jeg har informasjon eller kompetanse nok til å kunne overprøve det legen hennes mener.

Skal hun sykemeldes så må hun faktisk klare å overbevise legen sin om at hun er syk.....

Skrevet

Legen mener tydligvis at vedkommende er frisk nok....

Jeg ikke merke til at det ble sagt noe om lege her. Det er klart - hvis legen bestrider vedkommendes ønske om sykemelding, så er jo saken litt rar. Men jeg lurer jo også litt på legen i et slikt tilfelle, selv om jeg selvfølgelig ikke vet noe om akkurat denne saken.

Skrevet

Jeg ikke merke til at det ble sagt noe om lege her. Det er klart - hvis legen bestrider vedkommendes ønske om sykemelding, så er jo saken litt rar. Men jeg lurer jo også litt på legen i et slikt tilfelle, selv om jeg selvfølgelig ikke vet noe om akkurat denne saken.

Legen bestrider det. Så enten har hun ikke klart å fortelle hvor syk hun er.

Eller så ser legen noe som ikke helt kommer frem av innleggene her.....

Skrevet

Det går ikke an, med mindre du er ansatt i en IA (inkluderende arbeidsliv)-bedrift. I så fall vil dette gjelde som en egenmelding og ikke to. Helga teller med, men i en IA-bedrift kan man ta intil 8 dager i trekk på en egenmelding.

Skrevet

Det går ikke an, med mindre du er ansatt i en IA (inkluderende arbeidsliv)-bedrift. I så fall vil dette gjelde som en egenmelding og ikke to. Helga teller med, men i en IA-bedrift kan man ta intil 8 dager i trekk på en egenmelding.

I strekk, mente jeg.

Skrevet

Tusen takk! Et svar på akkurat det jeg spurte om, det setter jeg pris på!

Vet du hvor lang tid det må være mellom hver egenmelding? Og hvor lang tid det må være mellom sykemelding og egenmelding?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...