Gå til innhold

Antall gjester i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Stemor nå
Skrevet

50 stk er vanlig hvis man har stor familie, og å be grandtanter og grandonkler er veldig vanlig ( det hadde da vært rart å utelukke dem når man først har et stort familieselskap i et leid lokale). Å konfirmere seg for pengene, selskapet og "alle andre gjør det" er ekstremt vanlig, din stesønn er bare uvanlig ærlig.

Endelig ett rett fram svar. Tusen takk.

Jeg trodde bare ikke det var vanlig å be de som var så langt ute i familien når gutten ikke kjenner dem.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amerikafareren

7

• Katt-ja

6

• Velouria

4

• sugarpop

4

Skrevet

Tja, det kommer alt an på størrelsen på slekt ol. Dersom vi skal invitere KUN de nærmeste (besteforeldre, tanter/onkler og søskenbarn) så er vi opp i nesten 40. Skal man hive på faddere med barn, er vi raskt oppe i nesten femti. (nå er det heldigvis _lenge_ til konfirmasjons for mine :-)

Gjest Stemor nå
Skrevet

Hvor lenge er det siden at gutten var utredet hos BUP?

Kan det være en ide og gjøre et nytt forsøk?

Det er nok 3-4 år siden. Han har en del problemer på skolen, så de har satt inn litt ekstra ressurser. De har ymtet frampå om PPT, men da vi tok opp dette for noen uker siden sa de at det var altfor lang kø der + at det var barn som var mye værre enn min stesønn.

Det hadde nok vært riktig å stått på litt for å få litt hjelp der. Også der har jeg blandet meg litt inn, og begge foreldrene er enige, men de gjør ingenting. Og dette er faktisk en sak foreldrene må ta tak i.

Gjest Stemor nå
Skrevet

Tja, det kommer alt an på størrelsen på slekt ol. Dersom vi skal invitere KUN de nærmeste (besteforeldre, tanter/onkler og søskenbarn) så er vi opp i nesten 40. Skal man hive på faddere med barn, er vi raskt oppe i nesten femti. (nå er det heldigvis _lenge_ til konfirmasjons for mine :-)

Det er jo egentlig ikke så stor slekt, men den blir jo står når "alle" skal bes.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Nå har jo vi felles økonomi, så da er jo jeg automatisk med på å betale. Eller synes du jeg skal ta samme pengesum og kjøpe noe bare til meg selv da eller? (Mente dette selvsakt ikke alvorlig, men bare for å belyse....)

Selv om dere har felles økonomi, skal du ikke blande deg inn i dette.

Dette er en sak mellom mor, far og sønn.

Gjest Stemor nå
Skrevet

Vel, der er vi ikke enige. Slik er det nok bare med den saken.

Skrevet

Det er jo egentlig ikke så stor slekt, men den blir jo står når "alle" skal bes.

Skjønner.

Det er helt umulig for noen her inne å vurdere hvor mange som "bør" være tilstede på konfirmasjonen, men jeg synes at det naturlige ville være at din mann og du, helst sammen med guttens mor (dersom det lar seg gjøre) ble enige om hvem (hvilke slektsledd) som var naturlig å be - også ut fra en samlet økonomisk vurdering.

mvh

Gjest Stemor nå
Skrevet

Skjønner.

Det er helt umulig for noen her inne å vurdere hvor mange som "bør" være tilstede på konfirmasjonen, men jeg synes at det naturlige ville være at din mann og du, helst sammen med guttens mor (dersom det lar seg gjøre) ble enige om hvem (hvilke slektsledd) som var naturlig å be - også ut fra en samlet økonomisk vurdering.

mvh

Har snakket litt med faren som mente at "alle" skulle bes. Derfor dette innlegget for å prøve å finne ut om det var vanlig eller ikke.

Vi skal komme sammen med moren i kveld eller i morgen kveld for å skrive innbydelser. (Heldivis ikke noe problem med å samarbeide der:-)

Skrevet

Har snakket litt med faren som mente at "alle" skulle bes. Derfor dette innlegget for å prøve å finne ut om det var vanlig eller ikke.

Vi skal komme sammen med moren i kveld eller i morgen kveld for å skrive innbydelser. (Heldivis ikke noe problem med å samarbeide der:-)

Hos oss er det vanlig å be nær slekt (Foreldre søsken m/barn, besteforeldre og ei og annen "gammeltante" som vi har god kontakt med).

Skrevet

I min familie er det vanlig å be besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. I tillegg er det et par "selvbedte" grandtanter med ektefeller som tar det som en selvfølge at de blir bedt...

Skrevet

Hun har selvfølgelig lov til å komme med sin mening når hun er med på å betale festen!

Gjest Stemor nå
Skrevet

Hun har selvfølgelig lov til å komme med sin mening når hun er med på å betale festen!

Ja, det synes jeg også.

Jeg kan jo ikke ta endelige bestemmelser, men det er klart at jeg må kunne si min mening og komme med innspill.

Gjest Stemor nå
Skrevet

Hos oss er det vanlig å be nær slekt (Foreldre søsken m/barn, besteforeldre og ei og annen "gammeltante" som vi har god kontakt med).

Det er det som har vært vanlig på min del av familien også. Så derfor stusset jeg litt.

Men jeg ser jo at flere også ber mere fjerne slektninger.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hun skrev at de har felles økonomi.

Likevel synes jeg det må være rom for at hun ikke kan nekte far å bruke den summen han mener er riktig å bruke i forbindelse med en konfirmasjon. Man får heller spare inn på andre ting.

Såpass storsinnet synes jeg man kan være.

Hun har valgt å ha felles økonomi med en mann som har barn med en annen.

Man konfirmeres en gang i livet og hvis hun ikke liker at far ber de han vil til konfirmasjonen til sønnen sin, synes jeg heller de får ha hver sin økonomi.

Gjest Stemor nå
Skrevet

Likevel synes jeg det må være rom for at hun ikke kan nekte far å bruke den summen han mener er riktig å bruke i forbindelse med en konfirmasjon. Man får heller spare inn på andre ting.

Man konfirmeres en gang i livet og hvis hun ikke liker at far ber de han vil til konfirmasjonen til sønnen sin, synes jeg heller de får ha hver sin økonomi.

Det er langt fra å ha en mening om dette til faktisk å nekte han å sende innbydelser til disse menneskene.

Jeg har satt et spørsmålstegn på om disse bør inviteres. Vi har hatt en 5-minutters prat om det, og mer har ikke skjedd. Jeg kunne insistert sterkt på at jeg ikke synes noe om det, men det har jeg ikke gjort.

Jeg skrev derfor dette innlegget for å høre om det var vanlig. Tror nemlig ikke jeg har hørt om noen i min omgangskrets som har gjort det.

Så: Jeg kommer ikke til å nekte å sende innbydelsene, jeg skal være med i konfirmasjonen og jeg skal gjøre det jeg blir bedt om når det gjelder forberedelser.

Men som sakt må jeg få lov til å ha meninger om dette så lenge jeg er med på å betale det.

Men når det gjelder vårt felles barn kommer jeg til å sette ned foten og ikke være med på det. Da har jeg full bestemmeslesrett:-)

Skrevet

Jeg syns ikke det høres ut for at hun har tenkt å nekte faren å lage fest for sønnen, hun er bare oppgitt fordi fjerne slektninger som konfirmanten ikke har noe forhold til skal inviteres. Siden hun må være med på å betale regninga må hun også få lov til å uttale seg om gjestelista, det er noe helt annet enn å prøve å forhindre festen.

At det også kommer noen hjertesukk om guttens oppførsel har jeg full forståelse for, vi har en lignende situasjon i nær familie der en sønn/stesønn gjør livet temmelig vanskelig ved å oppføre seg akkurat så jævlig som ungdommer i den alderen kan gjøre.

Det er sunt å ventilere tankene sine innimellom, selv om det er 'forbudte' tanker som mange reagerer på.

Gjest Siddisen
Skrevet

Nå har jo vi felles økonomi, så da er jo jeg automatisk med på å betale. Eller synes du jeg skal ta samme pengesum og kjøpe noe bare til meg selv da eller? (Mente dette selvsakt ikke alvorlig, men bare for å belyse....)

OK - overførte bare problemstillingen til mitt ekteskap. Hos oss hadde det vært enten å overføre penger fra min konto til hans, eller ikke overføre penger.

Gjest Stemor nå
Skrevet

OK - overførte bare problemstillingen til mitt ekteskap. Hos oss hadde det vært enten å overføre penger fra min konto til hans, eller ikke overføre penger.

Da har nok vi en litt annen ordning:-)

Gjest Stemor nå
Skrevet

Jeg syns ikke det høres ut for at hun har tenkt å nekte faren å lage fest for sønnen, hun er bare oppgitt fordi fjerne slektninger som konfirmanten ikke har noe forhold til skal inviteres. Siden hun må være med på å betale regninga må hun også få lov til å uttale seg om gjestelista, det er noe helt annet enn å prøve å forhindre festen.

At det også kommer noen hjertesukk om guttens oppførsel har jeg full forståelse for, vi har en lignende situasjon i nær familie der en sønn/stesønn gjør livet temmelig vanskelig ved å oppføre seg akkurat så jævlig som ungdommer i den alderen kan gjøre.

Det er sunt å ventilere tankene sine innimellom, selv om det er 'forbudte' tanker som mange reagerer på.

Tusen takk:-)

Som du sier stiller jeg bare noen spørsmålstegn til gjestelista.

Og JA, dette er veldig forbudte tanker. Men ett eller annet sted må man få lov til å få litt utløp.

Hjemme gjør jeg virkelig alt jeg kan for at gutten skal ha det bra.

Han sier jo også ofte at han heller vil bo hos oss på fulltid, så det kan jo ikke være så ille hos oss.

Men at han forsurer familielivet den tiden han er hos oss er det ingen tvil om. Og man sluker mange kameler på veien da.

Skrevet

Til informasjon så er de fleste 15 åringer ganske så uspiselige og jeg er overbevist om at 99,5% av de konfirmerer seg for gavene og pengene sin skyld, og lite for tro og overbevisning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...