Gå til innhold

Antall gjester i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Stemor nå
Skrevet

Skal i konfirmasjon i år til sønnen til min kusine, ble veldig overrasket da vi ble bedt, trodde ikke folk ba så langt uti slekta...

Vi er sammen med de toppen to tre ganger i året.

Skal jeg en gang i fremtiden ha konfirmasjon for mine barn, kommer jeg ikke til å be tanter og onkler, samt mine søskenbarn, er ikke naturlig for meg.

Så familier er nok veldig forskjellig her, noen ber aller nærmeste, og andre ønsker å be langt uti periferien.

Det ser ut til at flesteparten ber de nærmeste, men at også en del ber "alle".

Det har nok noe med plass å gjøre også. De som skal ha det hjemme kan vel sjeldent ha 50-70 gjester.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amerikafareren

7

• Katt-ja

6

• Velouria

4

• sugarpop

4

Gjest LOTUS78
Skrevet

Tusen takk. Dette var gode og trøstende ord:-)

Jeg vet jo at jeg får så øra flagrer når jeg er ærlig om dette temaet.

Vi har vært hos familierådgiver for en stund siden hvor dette temaet også ble tatt opp. Fikk da gode råd og forklaringer på mye.

Bl.a. at det er svært normalt å ikke elske sitt stebarn, og at dette var helt i orden. Også at ansvaret for stebarnet er hos foreldrene, og at vi steforeldre ikke skal påta oss mer ansvar enn det vi kjenner at vi makter. Derfor er ikke slik "refs" som jeg har fått her like vondt som det var tidligere:-)

Ja, det er godt å få høre at man ikke er helt psyk, selvom man ikke elsker partnerens barn. Jeg har selv hatt innlegg ang. dette temaet. Jeg er ikke stemor, men var i nærheten av å kunne bli det for en stund siden. Nå er jeg veldig glad for at det ikke ble noe av, hadde ikke taklet det. Når jeg hører at menn har barn fra før, er han ingen aktuell kandidat for meg.

Jeg tror det koster mer enn det smaker, når det blir mine, dine og våre barn.

Gjest Stemor nå
Skrevet

Ja, det er godt å få høre at man ikke er helt psyk, selvom man ikke elsker partnerens barn. Jeg har selv hatt innlegg ang. dette temaet. Jeg er ikke stemor, men var i nærheten av å kunne bli det for en stund siden. Nå er jeg veldig glad for at det ikke ble noe av, hadde ikke taklet det. Når jeg hører at menn har barn fra før, er han ingen aktuell kandidat for meg.

Det kan nok fort koste mer enn det smaker. Men utvalget blir jo ikke akkurat så stort da....

Så det er kanskje noe å tenke på hvor gamle disse barna er. Dersom de snart flytter ut av redet blir det jo tross alt et kortvarig problem.

Men det skal også sies at det er en del steforeldre som er veldig glade i sine stebarn. Har jo t.o.m. hørt om eksempler hvor stebarna har valgt å bo hos steforeldre da forelder/steforelder skiller seg.

Gjest fridalida
Skrevet

Og hvordan skal man gi varme og nærhet når man gjennom mange år har blitt tråkket på????

Det er nok dessverre bare en drøm for de fleste å klare den oppgaven.

Hvem er du blitt tråkket på av over flere år? Denne gutten som nå er konfirmant? Det betyr at du mener du er blitt uretttferdig behandlet av en 8-10-12 åring frem til nå?

Gutten var et BARN da du kom inn i livet hans! Han er fremdeles et barn, på mange vis.

Hvordan kan du hevde at denne gutten har tråkket på deg? Du og pappan hans var og er ansvarlige for forholdet mellom gutten og deg. Hvis pappan ikke har gjort jobben sin, så er ikke det guttens feil!

Høres ut som om det er ekteskapet/samboerforholdet du bør ta en nærmere titt på, ikke forholdet til gutten.

Voksne har ansvaret i relasjoner med barn! Uansett!

Gjest fridalida
Skrevet

Jeg mener at jeg har rett til å bli hørt i denne sammenhengen. Jeg må ha rett til å si hva jeg mener om det. At det er faren som til syvende og sist tar den endelige avgjørelsen forstår jeg jo.

Jeg mener at du har rett til å snakke med din mann om hva som helst, noe annet vil jo være underlig.

Men du har ikke rett til å forvente å bli "hørt", i den forstand at meningen din har noe å si i denne sammenhengen. Dette er mellom mor, far og konfirmant.

Ser du har latt temaet ligge og at invitasjonene nå er sendt. Lurt av deg.

Lykke til med konfirmasjonen.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Hvem er du blitt tråkket på av over flere år? Denne gutten som nå er konfirmant? Det betyr at du mener du er blitt uretttferdig behandlet av en 8-10-12 åring frem til nå?

Gutten var et BARN da du kom inn i livet hans! Han er fremdeles et barn, på mange vis.

Hvordan kan du hevde at denne gutten har tråkket på deg? Du og pappan hans var og er ansvarlige for forholdet mellom gutten og deg. Hvis pappan ikke har gjort jobben sin, så er ikke det guttens feil!

Høres ut som om det er ekteskapet/samboerforholdet du bør ta en nærmere titt på, ikke forholdet til gutten.

typisk at folk tar opp ting en stemor sier i verste mening. Hun finner ikke ordet hun leter etter, men har blitt møtt med en ufordragelig opptreden som hun ikke ville akseptert av egne barn. Dersom barnet hennes hadde oppført seg slik som han, kunne hun satt klarere grenser. Litt verre blir det når det ikke er hennes eget bar og foreldrene svikter.

amerikafareren
Skrevet

Jeg tror også at de ligger noe mer bak, hun har jo mye problemer med denne gutten og er fortvilet over at hun ikke greier å få skikk på han. Men de har jo felleskonto/økonomi, så derfor blir jo hun også med på å betale gildet. Men hun bruker unødig mye energi på noe hun likevel ikke får gjort noe med. Noen gjester til eller fra kan ikke gjøre så mye.

Dette er nok ganske så vanlig i en slik situasjon. Selvom jeg ikke er stemor selv, og kommer (forhåpentligvis) aldri til å bli stemor til fjortiser så har jeg ikke problemer med å forstå at dette er ikke enkelt.

Noen gjester til eller fra er ikke saken. Det er mye annet som koster når en har tenåringer.

amerikafareren
Skrevet

Aktuelle kandidater for meg skal helst ha barn, men voksne. Jeg har ingen god erfaring med menn i min alder som ikke har barn. Dvs. menn som ikke har hatt familie og vet hva det innebærer. "Ubrukte" ungkarer i førtiårene er ikke attraktive

amerikafareren
Skrevet

Dersom jeg hadde fått helt entydige svar som sa at dette IKKE var vanlig, så hadde jeg nok vist dette innlegget til han og prøvd å overtale litt.

Men jeg ser jo her at en del også har slike digre selskaper. Jeg trakk da konklusjonen at det er ikke det mest vanlige, men at det alikevel ikke er uvanlig.

Jeg tok da ingen ytterligere diskusjon hjemme, og innbydelsene er nå sendt.

Det jeg da har oppnådd med dette innlegget er både å få luftet litt tanker, og å slippe en diskusjon hjemme. Så da synes jeg jo det var godt for noe.....

Det er alltid godt å få satt ord på frustrasjonene, og jeg har ingen problemer med å forstå at du har mye av dem i en slik situasjon. Det er nok ikke mange som ikke har dem, om det finnes noen.

Det som er viktig er å sortere hva er ditt ansvar å få gjort noe med. Siden foreldrene kommer seg sammen, så må du være i bakgrunnen her. Du trenger ikke å elske dette barnet som ditt eget. Det er helt naturlig at du ikke gjør det, men fjortiser er uspiselige selv om de er ens egne;)

Gjest LOTUS78
Skrevet

Aktuelle kandidater for meg skal helst ha barn, men voksne. Jeg har ingen god erfaring med menn i min alder som ikke har barn. Dvs. menn som ikke har hatt familie og vet hva det innebærer. "Ubrukte" ungkarer i førtiårene er ikke attraktive

Helt enig, hva skal man med en mann som ingen andre vil ha. Jeg blir litt betenkt, når jeg møter menn som ikke har hatt noe seriøst forhold når de har passert 35. Da får de heller ha en unge, men jeg håper fortsatt at de finnes en mann i passende alder til meg uten barn. Jeg er 28 år.

En ordentlig avsporing fra konfirmasjonsforberedelser, men men.

Skrevet

Helt enig, hva skal man med en mann som ingen andre vil ha. Jeg blir litt betenkt, når jeg møter menn som ikke har hatt noe seriøst forhold når de har passert 35. Da får de heller ha en unge, men jeg håper fortsatt at de finnes en mann i passende alder til meg uten barn. Jeg er 28 år.

Hm - mon tro om jeg skulle foreslå å leke Kirsten Giftekniv her nå... hehe

;-)

amerikafareren
Skrevet

Jeg er tyve år eldre enn deg, og er ferdig med mann, barn, familie, hus, bil osv.

Jeg ville ikke unnvært det, men jeg har ikke tenkt å stifte familie igjen. Jeg har nok med mine voksne barn.

Jeg har ingen kjæreste nå, men jeg har i hvert fall fått den erfaringen at det går best med dem som er i lignende situasjon. Har vært gifte og har voksne barn. Da blir det en forståelse for hverandres livssituasjon. Problemet har noen ganger vært at de er ikke ferdige med forrige partner, og da blir vi for mange i forholdet. Ekskona vil jeg ikke ha forhold til, men de må kunne være familie videre i store stunder hos barna.

Ikke akkurat konfirmasjonsforberedelser nei;)

Gjest fridalida
Skrevet

typisk at folk tar opp ting en stemor sier i verste mening. Hun finner ikke ordet hun leter etter, men har blitt møtt med en ufordragelig opptreden som hun ikke ville akseptert av egne barn. Dersom barnet hennes hadde oppført seg slik som han, kunne hun satt klarere grenser. Litt verre blir det når det ikke er hennes eget bar og foreldrene svikter.

Kjenner du henne, siden du vet at hun leter etter ord? Høres ikke ut som om det er problemet hennes, akkurat. Hun skylder på gutten for at han er ufordragelig og hun er blitt tråkket på, det kommer tydelig frem.

Og da sier jeg at det uansett ikke er guttens skyld. Dersom pappan til gutten er så dum at han lar sin sønn oppføre seg ille overfor stemor over lengre tid, så har faren et problem. Og stemoren har først og fremst et problem med samboern eller ektefellen sin -ikke med gutten.

Jeg synes alle voksne som skylder på mindreårige er "idioter", stemødre er intet unntak.

Gjest LOTUS78
Skrevet

Kjenner du henne, siden du vet at hun leter etter ord? Høres ikke ut som om det er problemet hennes, akkurat. Hun skylder på gutten for at han er ufordragelig og hun er blitt tråkket på, det kommer tydelig frem.

Og da sier jeg at det uansett ikke er guttens skyld. Dersom pappan til gutten er så dum at han lar sin sønn oppføre seg ille overfor stemor over lengre tid, så har faren et problem. Og stemoren har først og fremst et problem med samboern eller ektefellen sin -ikke med gutten.

Jeg synes alle voksne som skylder på mindreårige er "idioter", stemødre er intet unntak.

tror, mente jeg selvfølgelig uten at jeg vet det. Men jeg er helt enig med deg i at det er de voksne som har sviktet her og at det er en grunn til at gutten er som han er. Men det er foreldrene til gutten som må ordne opp og vise hva som aksepteres og ikke.

Gjest fridalida
Skrevet

tror, mente jeg selvfølgelig uten at jeg vet det. Men jeg er helt enig med deg i at det er de voksne som har sviktet her og at det er en grunn til at gutten er som han er. Men det er foreldrene til gutten som må ordne opp og vise hva som aksepteres og ikke.

Det er jeg helt enig i.

Gjest Stemor nå
Skrevet

Så barn kan altså få ture fram som de vil? Ikke ha noe ansvar for noe?

Vel, slik er ikke min oppfatning av verken barn, ungdom eller voksne.

Gjest Stemor nå
Skrevet

Du er jo ung, og har alle muligheter til å finne en flott "ubrukt" mann:-)

Lykke til.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

"Ubrukte" ungkarer i førtiårene er ikke attraktive"

He he godt sagt, og det har du nok helt rett i.

Gjest fridalida
Skrevet

Så barn kan altså få ture fram som de vil? Ikke ha noe ansvar for noe?

Vel, slik er ikke min oppfatning av verken barn, ungdom eller voksne.

Jeg begriper ikke hvordan du klarer å tolke meg dithen at barn (og alle andre) kan ture frem som de vil.

Jeg forsvarer ikke at gutten behandler deg dårlig. Men dersom du behandler han "nøytralt", så skjønner jeg godt at det blir reaksjonen. Og denne situasjonen har dere voksne, du også, tydeligvis latt utvikle seg over flerfoldige år. Du har bidratt ved å ikke stille krav nok til pappan. Hadde aldri holdt meg sammen med en fyr som lot ungen sin behandle meg som dritt - da hadde jeg heller funnet på noe bedre.

Og dersom pappan ikke har sørget for å oppdra ungen og lar gutten behandle deg dårlig, så er det HAN som tråkker mest på deg. Men jeg skjønner jo at det er mye enklere og mindre riski å skylde på gutten.

Gjest Stemor nå
Skrevet

Det er alltid godt å få satt ord på frustrasjonene, og jeg har ingen problemer med å forstå at du har mye av dem i en slik situasjon. Det er nok ikke mange som ikke har dem, om det finnes noen.

Det som er viktig er å sortere hva er ditt ansvar å få gjort noe med. Siden foreldrene kommer seg sammen, så må du være i bakgrunnen her. Du trenger ikke å elske dette barnet som ditt eget. Det er helt naturlig at du ikke gjør det, men fjortiser er uspiselige selv om de er ens egne;)

amerikafareren har jammen mange kloke ord:-)

Etter å ha snakket med en del tenåringsforeldre ser jeg at svært mange tenåringer er uspiselige. Men det ser alikevel ut som om min stesønn er blandt de verste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...