Gå til innhold

Valpekurs

Gjest Snart hundeeier :)

Anbefalte innlegg

Gjest Snart hundeeier :)
Skrevet

Mange mener at det er veldig lurt å ta et slikt kurs, og det er jeg forsåvidt helt enig i.

Men hva når man ikke har det tilbudet her vi bor?

Hva gjør man da?

Siden det er så viktig å la valpen bli vant med å omgås andre hunder?

Her er en hundeklubb, men er ikke et valpekurs kun for valper?

Eller er det likegyldig om den omgås jevnaldrende eller eldre hunder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at klubben ikke har nybegynner lydighetskurs? (Selv om det kanskje ikke heter valpekurs, så er det jo gjerne flest valper på et slikt kurs).

Men om det er greit for valpen å være på trening i klubben eller ikke, avhenger nok av hvordan treningen på klubben er lagt opp. Mest sannsynlig går det kjempefint. Spør de som er aktive i klubben da vel :-)

Skrevet

Det er uansett viktig at hunden får sosial omgang med andre hunder:)

Er det ikke flere i området som nettopp har fått hvalp?

Eller en eller annen du kjenner med hund? Hvalper trengs læres opp:) av andre hunder også og ikke bare av oss mennesker:)

Snart også hudeeier igjen;)

mil1365380270
Skrevet

Ikke likegyldig, men to forskjellige ting. Ha den masse sammen med andre hunder, uansett alder. Bare pass på at det er hunder som er snille med valper. De fleste er det, men spør eierne for sikkerhets skyld. Forskjellige raser har forskjellig kroppsspråk, en hund som har møtt mange andre, snille hunder, blir en trygg hund, som ikke så lett havner i trøbbel når den blir stor :-)

Skrevet

Jeg har vært på kurs med hund to ganger, bortkastet synes jeg. Hundene mine ble bare stresset av det. Det eneste som "var noe" var den første timen med foredrag om adferd osv. Riktignok var det på vanlig dressurkurs, men det var mest valper der, fra 4-6 måneder og oppover.

Skrevet

Jeg har vært på kurs med hund to ganger, bortkastet synes jeg. Hundene mine ble bare stresset av det. Det eneste som "var noe" var den første timen med foredrag om adferd osv. Riktignok var det på vanlig dressurkurs, men det var mest valper der, fra 4-6 måneder og oppover.

Tror det varierer veldig fra sted til sted. Mannen min og jeg har vært i to-tre ulike klubber, som har vidt forskjellige miljøer. Det er himmelvid forskjell fra første sted og til der vi er nå.

Skrevet

Tror det varierer veldig fra sted til sted. Mannen min og jeg har vært i to-tre ulike klubber, som har vidt forskjellige miljøer. Det er himmelvid forskjell fra første sted og til der vi er nå.

Helt sikkert, tviler ikke på at det også er mange som gjør en god jobb.

Skrevet

Helt sikkert, tviler ikke på at det også er mange som gjør en god jobb.

Ja, ikke sant?

I vår klubb er fx ikke alle hundene ute samtidig, nettopp for å unngå at de stresser for mye. En eller noen få hunder er ute når nye ting skal trenes inn. Etter hvert som hundene tåler mer distraksjon under øvelsene, så er det gjerne flere hunder ute, også helt bevisst for stadig tåle flere forstyrrelser under trening og aktivitet (enten det er snakk om lydighet eller annen trening). De andre hundene står da i bur i eiers bil mens man venter, og eier følger med på hva de andre eierne og hundene deres gjør.

Skrevet

Ja, ikke sant?

I vår klubb er fx ikke alle hundene ute samtidig, nettopp for å unngå at de stresser for mye. En eller noen få hunder er ute når nye ting skal trenes inn. Etter hvert som hundene tåler mer distraksjon under øvelsene, så er det gjerne flere hunder ute, også helt bevisst for stadig tåle flere forstyrrelser under trening og aktivitet (enten det er snakk om lydighet eller annen trening). De andre hundene står da i bur i eiers bil mens man venter, og eier følger med på hva de andre eierne og hundene deres gjør.

Det høres ut som et bra opplegg. Hvis jeg skal på dressurkurs igjen, vil jeg forhøre meg hos andre og høre om erfaringer i de forskjellige klubber.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...