Gå til innhold

Nytt kjøkken = alt nytt?

Anbefalte innlegg

Gjest Ja de penga..

Vi skal lage nytt kjøkken. Det gamle skal rives totalt og utvides. Nå har jeg og min kjære mann blitt litt uenige. Han vil nemlig bytte ut både kjøleskap, fryseskap, oppvaskmaskin, micro og komfyr pga at han vil _alt_ skal være nytt i det nye kjøkkenet.

Jeg mener at vi ikke trenger å legge ut masse penger på noe vi allerede har. Han sier vi ikke kan ha gammelt i et nytt kjøkken, og at det vi har nå likevel ryker om noen få år.

Jeg skjønner tanken hans om stil og alt det der, men vi har da andre hull å stappe penga i.

Overtal meg gjerne til å bli enig med han, eller styrk mine meninger. Så slipper vi å skule sånn på hverandre hver gang vi snakker om det nye kjøkkenet ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228123-nytt-kj%C3%B8kken-alt-nytt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

7

• puttelull

5

• org

2

• Goliath

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest sol etter regn

Jeg skjønner godt at han ikke vil ha hvitevarer som kræsjer totalt med innredningen, jeg.

Kanskje dere begge kan fire litt og kjøpe noe brukt? En veninne av meg fikk bla. kjøpt et temmelig nytt amerikansk kjøleskap i børstet stål til laangt under halv pris. Kan hende hun var heldig?

Men jeg har også sett på finn.no at folk GIR vekk relativt nye ting, gjerne folk fra vestkanten som skal "bytte ut".

Vet ikke hvor dere bor, men kanskje det hadde vært verdt en kjøretur om dere fikk ting veldig mye billigere? Dere må selvsagt vurdere risikoen ifht. å kjøpe brukt... =)

Hvis dette absolutt ikke er et alternativ, så syns jeg han bør finne seg i å vente med å bytte ut hvitevarene til de "går". Særlig dersom dere har andre mer presserende ting å betale på... Om disse andre tingene IKKE er så presserende (men kan vente til dere har spart litt), syns jeg kanskje du kan fire litt og bli med på kjøkkenfesten.. ;)

Gjest Ja de penga

Jeg skjønner godt at han ikke vil ha hvitevarer som kræsjer totalt med innredningen, jeg.

Kanskje dere begge kan fire litt og kjøpe noe brukt? En veninne av meg fikk bla. kjøpt et temmelig nytt amerikansk kjøleskap i børstet stål til laangt under halv pris. Kan hende hun var heldig?

Men jeg har også sett på finn.no at folk GIR vekk relativt nye ting, gjerne folk fra vestkanten som skal "bytte ut".

Vet ikke hvor dere bor, men kanskje det hadde vært verdt en kjøretur om dere fikk ting veldig mye billigere? Dere må selvsagt vurdere risikoen ifht. å kjøpe brukt... =)

Hvis dette absolutt ikke er et alternativ, så syns jeg han bør finne seg i å vente med å bytte ut hvitevarene til de "går". Særlig dersom dere har andre mer presserende ting å betale på... Om disse andre tingene IKKE er så presserende (men kan vente til dere har spart litt), syns jeg kanskje du kan fire litt og bli med på kjøkkenfesten.. ;)

"Kjøpe brukt" tør jeg ikke nevne en gang.. Jeg vet hva han mener om det. Kvalitet og stil er ord han bruker ofte. Så kommer han til å si at gleden ved et nytt kjøkken forsvinner når det er gamle hvitevarer der.

Jeg skjønner argumentet hans om å kjøpe nytt kjøleskap, for det kunne vært endel større.

Annonse

Hvis dere "aldri" skal flytte derfra, kan dere satse på å bygge inn hvitevarene. De aller fleste kjøkkenleverandører har fine løsninger for slik innbygning. Det er et argument for å skifte ut nå, ikke om en relativt kort stund. Men da må alt stå igjen hvis dere flytter, man tar ikke ut innbygde hvitevarer fra kjøkkeninnredningen.

Men hvis dere skal bo der lenge / "alltid", kan dere bygge kjøkkenet rundt det dere har, og skifte ut etter hvert, enten det skjer når ting går i stykker eller når dere vil ha noe nytt. Kjøl / frys har lang levetid, komfyr og oppvaskmaskin ofte noe kortere - i hvert fall før de fungerer litt dårligere, slik at man får lyst på noe som er mer pålitelig.

Jeg ville gått for ditt forslag, evt. skiftet ut ting som åpenbart sang på siste verset og / eller var så stygge at de ville ødelegge for helheten. Jeg ville heller hatt penger til å velge litt smarte og solide skapløsninger nå (praktiske skuffer, solid skapinnredning etc. koster mer enn enkle hylleskap), og tatt hvitevarene etter behov senere.

Et annet argument: Det kommer stadig nye komfyrtyper også, så det er dumt å måtte velge en rimelig bare fordi man tar alt på en gang.

Innebygd komfyr hadde jeg gått for, tror jeg.

Og muligens et kjølehjørne, hvis plassen gjør det mulig.

Men ny micro? Tja, det koster kanskje fra kr 500 ,- og oppover... Ellers kan jo den gamle kanskje monteres inni et skap eller noe sånn.

Vi har aldri byttet ut et helt kjøkken. Går ut fra at det er mer enn dyrt nok, særlig når det, som du sier, skal være kvalitet og stil...

Tør du anslå hvor mye kjøkkenet kommer til å koste?

*nysgjerrig*

Gjest Ja de penga

Innebygd komfyr hadde jeg gått for, tror jeg.

Og muligens et kjølehjørne, hvis plassen gjør det mulig.

Men ny micro? Tja, det koster kanskje fra kr 500 ,- og oppover... Ellers kan jo den gamle kanskje monteres inni et skap eller noe sånn.

Vi har aldri byttet ut et helt kjøkken. Går ut fra at det er mer enn dyrt nok, særlig når det, som du sier, skal være kvalitet og stil...

Tør du anslå hvor mye kjøkkenet kommer til å koste?

*nysgjerrig*

Vi skal gjøre alt selv, men har tatt sikte på å få det til under 100 000. Da er ikke utskiftningsplanene hans tatt med. Til å begynne med snakket vi om ca 50 000, men nå sier han at det aldri vil holde til et kjøkken som skal vare i flere år.

Når det er ferdig blir det ca 14 kvm, altså ikke spesielt stort, men større enn nå.

Gjest kirsebær

Hadde jeg hatt veldig god råd, og noen å gi de gamle tinga til, så ville jeg nok latt meg overtale.

Selv så har jeg litt stål og litt hvitt i mitt kjøkken, når det gjelder hvitevarer. Får meg ikke til å bytte ting som er helt ok bare for stilens skyld. Men lysten er jo der. Men jeg har enda mer lyst til å dra på helgeturer og ferier og bruke penger på konserter og revyer og slikt. Så da blir det blandet stil her hjemme, siden jeg ikke kan få begge deler.

Da vi restaurerte huset vi nå bor i, fikk vi splonka nytt kjøkken på hele 32 kvm. Ikea-kjøkken (Ädel krem, forøvrig), kjølerom.

Like før vi begynte på restaureringa, røyk den gamle steikeovnen vår, så vi måtte kjøpe ny. vi er ikke stinn av penger, så vi måtte liksom kjøpe noe som stod i stil med pengeboka, og det ble en hvit ovn med keramikktopp...

I det nye kjøkkenet har vi altså denne ovnen, selv om innredninga er hvit. vi har kjøkkenvifte i børsta stål (ikke hette, bare en enkel vifte fra Whirlpool, kjøpt på Ikea).

Kanksje er det ikke så stilig nå, men når den nye ovnen ryker, kjøper vi en som er litt finere sammen med det andre. Man kan ikke ta alt fra samme kasse på en gang! vi har 3 små unger, en dårlig bil, barnehageplasser, sfo-plass osv. Og vi betaler heller på det, enn å gå bankerott pga. av at alt skal være så stilig!

Så: Jeg støtter deg!

Annonse

Vi skal gjøre alt selv, men har tatt sikte på å få det til under 100 000. Da er ikke utskiftningsplanene hans tatt med. Til å begynne med snakket vi om ca 50 000, men nå sier han at det aldri vil holde til et kjøkken som skal vare i flere år.

Når det er ferdig blir det ca 14 kvm, altså ikke spesielt stort, men større enn nå.

Vårt kjøkken er mer enn dobbelt så stort, vi har benkeplate i heltre eik, alt kjøpt på Ikea, og vi betalte ca35.000.-. I tillegg kommer fliser, vegger og gulv, så klart, og kjølerom. Vil tro at våre utgifter ble på omtrent 50.000,-. Skjønner ikke folk som er villig til å lage kjøkken for 100.000,-!;-)

Vår kjøkkeninnredning (iallefall dørene) må sikker skiftes ut om noen år, både pga. slitasje og ikke minst at vi helt sikkert kommer til å bli lei den samme kjøkkeninnredninga år etter år, men likevel!

Gjest Ja de penga

Vårt kjøkken er mer enn dobbelt så stort, vi har benkeplate i heltre eik, alt kjøpt på Ikea, og vi betalte ca35.000.-. I tillegg kommer fliser, vegger og gulv, så klart, og kjølerom. Vil tro at våre utgifter ble på omtrent 50.000,-. Skjønner ikke folk som er villig til å lage kjøkken for 100.000,-!;-)

Vår kjøkkeninnredning (iallefall dørene) må sikker skiftes ut om noen år, både pga. slitasje og ikke minst at vi helt sikkert kommer til å bli lei den samme kjøkkeninnredninga år etter år, men likevel!

Kjøkkenet blir nok en del dyrere enn ditt pga at han ikke vil høre snakk om Ikea-kjøkken. Men håper jo at vi har bommet litt med kronene den veien, at det ikke blir så dyrt som fryktet.

Har dere kjøkken på ca 28 kvm? Imponerende! Det kunne jeg også tenkt meg, vi er så mange.

Gjest Ja de penga

Tja, har dere råd eller har dere ikke råd til dette? Det er vel frågan.

Vi må da ta av penger som kunne gått til andre ting. Har bl. annet en stue som skal ha nytt tak og gulv om noen år. Veggene skal plates og tapetseres. Vi har en stue på ca 60 kvm, så det blir ikke billig. uff. Bare han ikke finner på å bytte ut alle møblene da.. Jeg ble satt på en tanke nå.

Jeg ville ha kjøpt alt nytt, men ha kjøpt kjøkken på ikea for å kompansere med kostnadene.

Selv hadde jeg aldri holdt ut med et kjøkken over 20 år. Da er det jo helt avlegs!

Mye artigere og kunne bytte til ny stil uten dårlig samvittighet senere.

Men slik er jeg, elsker og pusse opp i huset mitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...