Gå til innhold

Kan hasj brukes som medisin?


Fantom1365380824

Anbefalte innlegg

Fantom1365380824

Jeg har slitt med angst, tankekjør, indre uro og grubling i ti år nå.

Er 25 år.

Røkte tidligere en god del hasj i perioder. Daglig i noen år med enkelte pauser innimellom.

Det er flere år siden jeg sluttet nå, men jeg tar meg en blås noen få ganger i året..

Når jeg tar et trekk så føler jeg meg helt normal..

Når jeg ikke røyker så har jeg det helt forferdelig med meg selv.

Har det jo egentlig bra på alle områder.. Har samboer, jobb, stor leilighet, alt av hi fi utstyr, data tv osv..

Hva mer kan jeg ønske meg?

Jeg har slik en indre uro at jeg føler jeg ikke greier mer.

Fyller forovrig alle kriterier for adhd og lurer på om jeg skal gå og få en utredning. Er ikek hyper på utsiden, men i tankene er jeg det.

Sliter så utrolig mye med å holde ut i jobb. Har hatt utallige forskjellige jobber..

Akkurat nå sitter jeg på jobb og har som vanlig en sånn uro inni meg at jeg greier ikke å konsentrere meg. Grubler bare på alt mulig.

Hva,hvis,men,om osv om alt mulig. Ikke noe absurd. Jeg er ikke "sprø" på noen måte, men grubler og har en forferdelig uro inne i meg.

Tar jeg et lite trekk av en hasj joint så forsvinner hele uroen. Tankene kan sorteres og jeg føler meg bra og normal..

Hva skal jeg gjøre??

Jeg holder IKKE ut sånn som det her mye lenger.

Har prøvd cipralex, men ingen effekt. Får sobril av legen, men tar de sjeldent. Fungerer ikke så bra..

Eneste som fungerer er hasj. Får ro i kroppen opp til en uke etter jeg røyker.

Så bryter uroen ut igjen.

Skal jeg bare innse at hasj er eneste medisin eller hva i huleste skal jeg gjøre?

Greier ikke leve med denn indre uroen. Er ikke bare depresjon og angst, men en ubeskrivelig uro der jeg skaper problemer slev og grubler og blir deppa for ting som ikke betyr noe eller lager store problemer av små filleting..

Har prøvd lege, psykolog, lykkepiller, b preparater og alt. Eneste som hjelper er hasj..

Men hasj har også sine bakdeler, men hva er værst?

Kanskje jeg burde bli uføretrygdet?

Hodler jo ikke ut i jobb, det gjør jeg heller ikke om jeg begynner å røyke hasj igjen..

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hasjrøyker

Jeg kjenner meg igjen i ditt innlegg. Du er hasjrøyker, selvom det er 6 måneder mellom vær joint, pipe eller bong. Så ditt følelsesliv lider under ditt misbruk av hasj. Det at du antyder at alt blir bra om du bare får røyke er et symptom på avhengighet.

Men jeg har løsningen. Jeg er selv 25 år, har røyka i mange år men går nå i behandling på Ullevål Sykehus for å bli rusfri og for å få mere innblikk i mitt følelsesliv. Jeg gikk til min fastlege og fortalte åpent og ærlig om mitt liv. Alle leger har taushetsplikt, så det er ingen fare. Da kan du få en henvisning til PUT eller noe annet som virker interessant for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantom1365380824

Jeg kjenner meg igjen i ditt innlegg. Du er hasjrøyker, selvom det er 6 måneder mellom vær joint, pipe eller bong. Så ditt følelsesliv lider under ditt misbruk av hasj. Det at du antyder at alt blir bra om du bare får røyke er et symptom på avhengighet.

Men jeg har løsningen. Jeg er selv 25 år, har røyka i mange år men går nå i behandling på Ullevål Sykehus for å bli rusfri og for å få mere innblikk i mitt følelsesliv. Jeg gikk til min fastlege og fortalte åpent og ærlig om mitt liv. Alle leger har taushetsplikt, så det er ingen fare. Da kan du få en henvisning til PUT eller noe annet som virker interessant for deg.

Det du skriver her stemmer overhodet ikke overens med det jeg beskriver i innlegget mitt.

Jeg er absolutt ikke avhengig av hasj. Jeg har vært det før ja, men det er lenge siden.

Har hatt alle symptomene jeg beskrev over her siden jeg var 15 år.

Begynte ikke å røyke før jeg var ca 18 år. Prøvde vel et par ganger da jeg var 16 og 17 , men ikke mye før 18 årsalderen.

For å si det sånn da så har jeg hatt opphold på over 2 år sammenhengende..

Symptomene mine gir seg ikke uansett.

Jeg har hatt disse leeenge før jeg tok min første hasjrøyk og jeg har røyket for at jeg følte meg mer normal og fikk indre fred.

Jeg kan holde meg i ti år uten å røyke, men fremdeles ha all denne uroen og alt dette tankekjøret..

Har røyket hver dag i perioder på opp til ett år sammenhengende så jeg vet godt hva "avhengig" er..

Men problemet mitt nå er ikke at jeg er avhengig av hasj!

Det er at jeg sliter med alt som jeg beskrev i innlegget mitt og at faktsik det eneste som hjelper er hasj..

Så jeg trenger overhodet ingen hjelp for rusavhengighet.

Samme som å si at en som drikker i helgene har et alkoholproblem.

Trenger ikke avrusning for sobril om man tar sobril for å dempe angst.. Trenger ikke avrusnig for at man tar paralgin forte mot smerter..

Nå har det seg slik at jeg finner ingen medisin eller teapi som hjelper mot min lidelse.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som roer seg og lever normalt med hasjrøyking. Imidlertid er hasjrøyking og -besittelse illegalt, hvilket trigger paranoia i seg selv.

Bare du vet om dette er et passe beroligende middel for deg. Ikke lur deg selv i vurderingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hasjrøyker

Det du skriver her stemmer overhodet ikke overens med det jeg beskriver i innlegget mitt.

Jeg er absolutt ikke avhengig av hasj. Jeg har vært det før ja, men det er lenge siden.

Har hatt alle symptomene jeg beskrev over her siden jeg var 15 år.

Begynte ikke å røyke før jeg var ca 18 år. Prøvde vel et par ganger da jeg var 16 og 17 , men ikke mye før 18 årsalderen.

For å si det sånn da så har jeg hatt opphold på over 2 år sammenhengende..

Symptomene mine gir seg ikke uansett.

Jeg har hatt disse leeenge før jeg tok min første hasjrøyk og jeg har røyket for at jeg følte meg mer normal og fikk indre fred.

Jeg kan holde meg i ti år uten å røyke, men fremdeles ha all denne uroen og alt dette tankekjøret..

Har røyket hver dag i perioder på opp til ett år sammenhengende så jeg vet godt hva "avhengig" er..

Men problemet mitt nå er ikke at jeg er avhengig av hasj!

Det er at jeg sliter med alt som jeg beskrev i innlegget mitt og at faktsik det eneste som hjelper er hasj..

Så jeg trenger overhodet ingen hjelp for rusavhengighet.

Samme som å si at en som drikker i helgene har et alkoholproblem.

Trenger ikke avrusning for sobril om man tar sobril for å dempe angst.. Trenger ikke avrusnig for at man tar paralgin forte mot smerter..

Nå har det seg slik at jeg finner ingen medisin eller teapi som hjelper mot min lidelse.. :(

Men i motsetning til andre legemidler, forårsaker hasj angst og depresjoner i lang tid. Og det at du da "demper" disse symptomene med hasj viser at du kommer til å slitte med disse problemene sålenge du røyker. Det er ikke uten grund at hasj er forbudt. Så jeg er trygg på at du får det bedre om du innser at du har et problem med hasj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i motsetning til andre legemidler, forårsaker hasj angst og depresjoner i lang tid. Og det at du da "demper" disse symptomene med hasj viser at du kommer til å slitte med disse problemene sålenge du røyker. Det er ikke uten grund at hasj er forbudt. Så jeg er trygg på at du får det bedre om du innser at du har et problem med hasj.

Veldig mange hasjrøykere på psykiatrisk avdeling iallefall. Man kan lure seg til å tro at man blir angstfri av så mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fantom1365380824

Veldig mange hasjrøykere på psykiatrisk avdeling iallefall. Man kan lure seg til å tro at man blir angstfri av så mangt.

Det er mange på psykiatrisk avd som har brukt andre ting enn hasj ;)

Både alkohol, sobril, valium, tyngre stoffer osv kan jo gi angst og uheldige bivirkninger.

Men jeg tror absolutt ikke asj er det værste her..

Mange på psykiatrisk pga hasj? Ok, men mange av de ville nok vært der uansett hasj eller ikke hasj.

Er nok fler som er der pga alkohol og piller utskrevet av sin fastlege..

Jeg kjenenr og vet om så utrolig mange som røyker eller har røkt hasj og det er maaange som ikke har psykiske plager av den grunn..

Men klart at de som er svak for bivirkningene av hasj og som var psykisk plaget før de begynte å røyke så kan de bli værre av å røyke. Det skal jeg si meg enig i. At det fremkaller mer angst og kanskje fremskynder psykose hos folk som er syk fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantom1365380824

Nei, hasj kan ikke brukes som medisin.

Men hvilken medisin kan anbefales da når hasj er det eneste som hjelper på mot mine plager?

Om jeg har adhd, kan det tenkes at ritalin eller concerta kan ha samme effekt på mine plager som hasjen har? Alltså at jeg får sortert tankene mine og får indre ro? Greier å holde på jobber osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .xod.co.

Det er mange på psykiatrisk avd som har brukt andre ting enn hasj ;)

Både alkohol, sobril, valium, tyngre stoffer osv kan jo gi angst og uheldige bivirkninger.

Men jeg tror absolutt ikke asj er det værste her..

Mange på psykiatrisk pga hasj? Ok, men mange av de ville nok vært der uansett hasj eller ikke hasj.

Er nok fler som er der pga alkohol og piller utskrevet av sin fastlege..

Jeg kjenenr og vet om så utrolig mange som røyker eller har røkt hasj og det er maaange som ikke har psykiske plager av den grunn..

Men klart at de som er svak for bivirkningene av hasj og som var psykisk plaget før de begynte å røyke så kan de bli værre av å røyke. Det skal jeg si meg enig i. At det fremkaller mer angst og kanskje fremskynder psykose hos folk som er syk fra før.

Du lurer degselv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boomerang

Men hvilken medisin kan anbefales da når hasj er det eneste som hjelper på mot mine plager?

Om jeg har adhd, kan det tenkes at ritalin eller concerta kan ha samme effekt på mine plager som hasjen har? Alltså at jeg får sortert tankene mine og får indre ro? Greier å holde på jobber osv?

Vet om en som bruker hasj mot somatiske smerter,men hasj forværrer psykiske problemer.

Du må jo få en skikkelig utredning,og medisinerest deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men hvilken medisin kan anbefales da når hasj er det eneste som hjelper på mot mine plager?

Om jeg har adhd, kan det tenkes at ritalin eller concerta kan ha samme effekt på mine plager som hasjen har? Alltså at jeg får sortert tankene mine og får indre ro? Greier å holde på jobber osv?

Concerta, Ritalin kapsler eller Strattera er den vanlige og godkjente behandlingen for ADHD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blue cucumber

Nei, hasj kan ikke brukes som medisin.

Jeg har hørt noe om at Harsj og Mariana kan hjelpe mot kvalmen som kreftpasienter opplever etter cellekurer.

men det er kanskje irrelevant i denne sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...